Lystfiskeri på Gran Canaria 2021

Oprettet mandag d. 13. december 2021
Den første uge i december 2021 blev brugt på den kanariske ø Gran Canaria. Jeg havde tidligere besøgt Gran Canaria sammen med min familie, og jeg havde derfor en del erfaringer med hensyn til fiskeriet på øen. Turen foregik denne gang alene, sådan at det kunne blive en ren fisketur, hvor jeg kunne fiske, lige så meget jag gad.
Det blev til mange timers fiskeri i syden, men naturligvis var der også tid til at gå ud at spise om aftenen og tage en svømmetur ved stranden en gang imellem.
Til turen havde jeg indkøbt en ny 4-delt spinnestang med kastevægt op til 65 gram, samt et par store og mindre poppers. YouTube havde inspireret mig til popperfiskeriet, som jeg faktisk aldrig før havde dyrket. En bonito på et par kilo, en bluefish eller måske noget helt andet på popper, kunne være fedt. Desuden blev min gamle 4-delte og lidt lettere rejsestang samt min helt tunge 2-delte pirkestang pakket i kufferten. Endegrej skal der også til så et sortiment af sildeforfang, bly, kroge, flåd, jigs, kastepirke, line til forfang i forskellige tykkelser samt tre passende fastspolehjul kom også i kufferten.

Black bass på jig

De kanariske øer er omgivet af det store salte Atlanterhav, men oppe i bjergene er der ferskt vand at finde. Bag store dæmninger findes der forskellige steder på øen vandreservoirer, hvor regnvand lagres op og gemmes til tørre tider. I de ferske søer findes der karper og bass! Den eksotiske black bass eller på dansk ørredaborre, havde jeg før fanget på Gran Canaria, og det var en fiskeart, som jeg rigtigt gerne ville have et gensyn med. At få min første kanariske karpe ville heller ikke være af vejen.
Turens første fiskestop var således en sø oppe i bjergene. De første fisk jeg så, var et par store karper, som tøffede rundt i overfladen. De forduftede dog, da jeg kom for tæt på dem, så jeg opgav karpefiskeriet, og gik efter en bass. Jeg spottede hurtigt en stime af bass, som stod jt i vandet et stykke fra bredden. Min trofaste TRD jigkrop fra Z-man blev monteret på en enkeltkrog, og det tog kun et enkelt kast og et par nyk med stangspidsen, før turens første fisk huggede. En mindre bass (Micropterus salmoides), men en fisk var det! Jeg fik mange bass i løbet af dagen, både på den før omtalte løst monterede jigkrop på en enkeltkrog og på den mere traditionelle ned-rig jig med et lille jighoved.

Turens første bass.
Bass.
Bass på jig.

Øglefisk og barracuda - Kyst og molefiskeri på Gran Canaria

Rundt omkring i havnene og ved molerne vrimlede det med fisk, men det var faktisk ikke sådan lige at finde et sted hvor man kunne og måtte fiske. I havnene hvor bådene lå, var det naturligvis ikke lovligt at fiske, ”Prohibido pescar” stod der skiltet i de fleste havneområder. Selv på molerne omkring havnene, var der både adgang forbudt og fiskeri forbudt, men alligevel lykkedes det mig dog at få snøren ud et par steder.
Med et bundforfang agnet med fiskestykker fangede jeg mange eksemplarer af den farvestrålende fiskeart regnbuegylte. Denne fiskeart var tilsyneladende meget udbredt over alt på Gran Canaria. På bundforfanget fangede jeg også flere steder en gammel kending øglefisken (Synodus saurus). En fisk som minder en del om vores fjæsing, men som ikke har giftige pigge. Øglefisk har jeg før fanget på de kanariske øer og på Kreta. Spinnefiskeriet med sildeforfang og kastepirk fra kysten gav en enkelt barracuda, flere øglefisk samt nogle sildelignende fisk Madeira-sardinel ( Sardinella maderensis).
Den store kraftige popper blev vasket ved flere lejligheder, dog uden at nogle af sydens store fisk var særligt interesserede i den. Den store kystfangede bluefish, bonito eller barracuda må jeg have til gode til en anden gang.

Regnbuegylte / Påfuglegylte (Thalassoma pavo).
Agn og en Tropical øl på molen.
Øglefisk (Synodus saurus).
Der fiskes i havnen.
Der var gang i havet på nordsiden af øen.
Multer i et havnebassin.
Prohibido pescar.
En stor popper på 60 gram.
Lystfiskeri i Puerto de las Nieves.

Kanariske karper bag dæmningerne

På en tur rundt om øen, kom jeg forbi en sø, hvor jeg havde læst mig til, at der bl.a. skulle være karper. Bevæbnet med min lette spinnestang og noget toastbrød gik jeg hen over dæmningen, for at komme ned til søen via en sti på den anden side af dæmningen.
Nogle lokale lystfiskere fiskede allerede i søen, og med det samme lagde jeg mærke til de mange ænder, som flokkedes omkring lystfiskerne. Ænderne så ud til at være en ren plage, og det var de. Jeg gik en tur et langt stykke hen af bredden langs søen, men næsten lige så hurtigt som jeg kunne gå, kunne ænderne svømme efter mig. Turens først fight var således heller ikke af en fisk, men en stor and som fik sin vinge viklet ind i min fiskesnøre. Anden dykkede først under vandet, og tog nogle voldsomme udløb, derefter kom den til overfladen, hvor de andre ænder tilsyneladende forsøgte at nappe linen af dens vinge. Anden blev under lidt tumult trukket ind til bredden, hvor jeg kunne holde den fast og få linen viklet ud. Krogen sad heldigvis ikke i fuglen. Ud over ænder var der også en del karper at se i søen, og da jeg i et par minutter slap for fuglesang, lykkedes det mig at få en karpe til at tage mit flådfiskede toastbrød. Karpen fightede godt, og jeg måtte gå et lille stykke på de stejle klipper, for at finde et sted at lande fisken. Landingsnettet havde jeg ladet bliver i Danmark, så en indkøbspose var mit alternativ. Fisken kom ind til land, og forsigtigt løftet op i plasticposen. Vægten sagde 3,8 kilo, en super flot lineær spejlkarpe (Cyprinus carpio) fra Gran Canaria.

Karpe fanget på brød og flåd.
En lokal fisker efter karper.
Søen hvor jeg fangede min karpe.
En sø hvor jeg ingen fisk så.
Ænder.

På turbåd fra Puerto Rico

Som et lille afbræk fra kyst- og søfiskeriet bestilte jeg en plads på en turbåd, så jeg kunne komme ud på havet at fiske. Prisen for en 6 timers tur med båden Blue Marlin III var 70 euro altså omkring 500 kr, så det var jo overkommeligt. Fra morgenstunden sejlede Blue Marlin III ud fra Puerto Rico på sydsiden af Gran Canaria. Dagen stod på ”bottom fishing”, altså fiskeri på bunden eller lidt oppe i vandsøjlen med naturlig agn. Dagens første stop var lige uden for havnen, her skulle vi fange agnfisk til dagens fiskeri. Der blev hurtigt fanget nok agnfisk på bundforfang agnet med rejestykker, agnfiskene blev opbevaret levende i et kar på båden. Agnfiskene var af arten okseøjefisk (Boops boops). Ud over de levende agnfisk havde skipperen også en god portion af små døde makreller til agn med ombord.
Nu kunne det rigtige fiskeri gå i gang! Nogle af turens deltagere fik udleveret en kraftig havstang, som var rigget op til havets rokker, andre passede en kraftig flådstang med en levende agnfisk på, men jeg valgte at bruge min egen lette stang. Vi fiskede på omkring 60 meter vand, og jeg startede med at fiske med mit eget bundforfang agnet med makrelstykker. Der var en del aktivitet på bunden, og jeg fangede bl.a. en lille red snapper på bundforfanget. Senere på turen skulle der dog ske noget andet, så jeg blev guidet til hvordan jeg kunne fiske med fri line efter nogle lidt større fisk.
For enden af min fletline blev et stykke nylonline på 2 meter bundet på, herefter en stor enkeltkrog som blev agnet med en halv lille makrel. Makrellen skulle bare kastes ud, og imens man forsigtigt gav mere og mere line, sank makrellen imod bunden. Selvom at der hele tiden skulle gives line, var det også med at holde kontakt til agnen, for pludseligt kunne der være hug. I nærheden af bunden fik jeg et godt hug, en fisk som fightede rigtigt fint på mit lette grej. Det viste sig at være en red snapper på omkring et kilo. Jeg havde endnu et godt hug senere på dagen, men denne fisk mistede jeg desværre. Navnet på den fisk som besætningen kaldte red snapper er egentligt common seabream (Pagrus pagrus) eller på dansk almindelig blankesten.
Rundt omkring mig blev der fanget flere snappere, og der blev også fanget en glathaj (Mustelus mustelus) på omkring 80 cm, en lille bonito, en bluefish (Pomatomus saltator) og en del rokker op til omkring 10 kilo.

Common seabream (Pagrus pagrus) på dansk almindelig blankesten.
En rokke.
Blue Marlin III, Puerto Rico.
Der fanges agnfisk tæt på kysten.
Common seabream (Pagrus pagrus) på dansk almindelig blankesten.
Rokke.
Bådens fangst. Seabream, bonito og bluefish.
Common seabream (Pagrus pagrus) på dansk almindelig blankesten

Bass på popper

På feriens sidste fiskedag inden afrejse, vendte jeg tilbage til søen, hvor jeg den første dag havde fanget bass. Jeg havde fået hvad jeg kom efter på fisketuren i syden, så der kunne eksperimteres lidt med agn. En lille gul popper blev monteret på min lette spinnestang, og så skulle jeg se om jeg ligesom de amerikanske lystfiskere på YouTube kunne fange en bass på popper!
Det gik legende og let, og det tog ikke mere end et par kast langs bredden, før en sulten bass kom til overfladen og gabte over den flydende wobler. Det gik godt med popperfiskeriet hele aftenen, nogle gange stod basserne i stimer tæt på land, så man kunne fange flere det samme sted, og andre gang stod de tilsyneladende helt for sig selv. Efter et par timers aftenfiskeri kunne jeg tælle mindst 15 fisk på fisketælleren, hvis jeg havde haft sådan en. Popperfiskeriet er noget jeg helt sikkert må prøve efter åens gedder og aborrer i Danmark, kystens sommer-makreller og måske en regnbueørred i put and take søen. I alle tilfælde - bass på popper - great sport!

Bass søen.
Black Sabbath og black bass!
Bass på popper.
En popper fra SG.
Bass søen.

Info om fiskeri på Gran Canaria

Turbåden Blue Marlin III og Cavalier som begge sejler fra Puerto Rico på Gran Canaria:

Artikel om mit fiskeri på Gran Canaria i 2018:

Artikel om mit fiskeri på Gran Canaria i 2017:

Palmer.
Fiskeudvalget i supermarkedet.
En øl i solen.
En gummibåd som ser ud til at være brugt af flygtninge.
Så er der serveret. Lokale fisk og kanariske kartofler på tallerkenen.