Så kom kystørreden endelig

Beskrivelse af turen:
Da vejret skulle blive godt valgte jeg at give kysten endnu en tur efter havørreder, den her gang ved Ørnereden. Der bliver hurtigt dybt ved pladsen og jeg læste at den skulle være god om sommeren. Jeg startede med at fiske hen af mod Århus hvor at jeg på et tidspunkt pludselig så en fisk styrte imod min agn som nu var lige foran mig. Jeg mærkede fisken i stangen, men den blev ikke kroget. Den så ud til at have været ret lille og den virkede sølvskinende så jeg vil gætte på at det var en ørred der ikke havde været længe i havet. Senere på turen fik jeg et ordentligt hug og der var fast fisk. Jeg overvejede hvad det kunne være og hvor stort det var, men en havørred viste sig og så var der ingen tvivl om arten. Jeg forsøgte at få fisken gjort træt, men den trak ligesom ikke line ud på Trads af at jeg flere gange skruede på bremsen. Fisken blev dog nettet. Da jeg ikke turde at risikere at den sprang i vandet igen tog jeg nettet op på noget vådt sand og lagde fisken på det. Mit forsøg på at skåne fisken i mit gummimaskede net gik dog til grunde da fisken stadigvæk havde nogle kræfter tilbage i sig. Den fik flere gange sprællet sig ud på sandet og gnedet sig ind i det. Da jeg endelig kunne få fisken målt var den dog over de 40 så den kom bare med hjem. Jeg fandt bagefter ud af at bremsen på mit kysthjul er spejlvendt fra den på mit UL hjul og at jeg derfor fik strammet bremsen under fighten med fisken. Så gav det pludselig mening hvorfor at der ikke blev trukket line. Efter det fortsatte jeg hen imod Århus og affiskede vandet. Jeg fik nogle få nap og et enkelt hug som dog faldt meget kort efter. Jeg så desuden en følger som helt sikkert var under mål. Da jeg nåede tæt på en badestrand valgte jeg at skift agn og bevæge mig tilbage af igen. Det gav et hug fra en meget mindre fisk som viste sig at være en noget grådig fjæsing. Fjæsingen rystede sig af krogen lige ved vandkanten, men jeg fik skubbet den op på stranden med mine tykke vadestøvler og samlet den op med en tang. Fjæsingen blev derefter målt og kom ud igen. Den valgte dog at svømme ind og strande sig selv så jeg blev lige nødt til at puffe den i den rigtige retning før at den var på rette kurs. Efter flere nap, et mistet hug fra hvad jeg gætter på var endnu en fjæsing samt en fjæsing som igen endte i vandkanten, men som jeg dog lod slippe væk var turen nået til ende og jeg tog hjemad med min første havørred i behold.

Fangster fra denne rapport

Havørred (Salmo trutta forma trutta) Fanget ved spinnefiskeri. Efter et stort antal nulture kom den ønskede havørred endelig, og så end over mål. Det er en gåde hvordan det lykkedes mig at glemme at veje den og først kom i tanke om det efter at den var tømt for indvolde…
Denne havørred blev hjemtaget.
Dette er min første havørred. Østjylland, Ørnereden (Kyst) havørredfiskeri, blink, tobis, flue, overspringer, grønlænder, nedfaldsfisk, blankfisk

Havørred (Salmo trutta forma trutta)

Fanget ved spinnefiskeri gennemløbsblink - Lille, fed og brun.
Fangst tidspunkt eftermiddag
Længde:
42 cm.
Denne havørred blev hjemtaget.
Dette er min første havørred.
Kasper Strube (mandag d. 31. juli 2023 22:46:18)
En fin havørred og også en af de giftige! Det lyder underligt, hvis der er forskel på hvilken vej du skal dreje på bremsen på dine to hjul, er det ene hjul med bremse i toppen og det andet i bunden?
Gabriel Kirkeby (mandag d. 31. juli 2023 23:02:36)
Jeg har lige tjekket det og bremseretningerne er ens, jeg blev nok bare forvirret i øjeblikket. Men fisken kom da på land så alt gik jo alligevel. 🙂
Kasper Strube (mandag d. 31. juli 2023 23:05:07)
hehe okay, ja godt at det gik det skulle gerne være sådan at det er ligesom at løsne låget på en sodavand eller stramme låget på en sodavand
Du ser nu de 3 seneste kommentarer. Vis alle kommentarer >>
Fjæsing (Trachinus draco) Fanget ved spinnefiskeri. Jeg ved ikke lige hvad fjæsingen tænkte på da den bed på min gennemløber. Den kan da umuligt have sådan et stort bytte i munden.
Denne fjæsing blev genudsat. Østjylland, Ørnereden (Kyst) fjæsingefiskeri, giftig, bade, strand, grådig, varmt, vand

Fjæsing (Trachinus draco)

Fanget ved spinnefiskeri gennemløbsblink - Westin D360˚ i en grønlig farve
Fangst tidspunkt aften
Denne fjæsing blev genudsat.

Stemningsbilleder

Det er nu altså en flot fisk sådan en havørred, selvom at den ikke har de vilde farver.
Havørredens hoved. Man kan se på billedet at fisken fik ridset sine øjne da den sprællede rundt i sandet.
Havørreden forsøges at blive holdt op til et flot billede med stranden og vandet som baggrund.
Sådan en fiskegalge er åbenbart hård for en ørredkæbe at hænge i længere tid. Som det ses på billedet er den kørt hele vejen igennem kæben. Det skete lige før at jeg sluttede turen. Det var da godt at jeg opdagede det sådan at jeg kunne gå tilbage og få den samlet op…
Så er havørreden hjemme og klar til rensning og filetering.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.