Aftendyp blev til allnighter

Beskrivelse af turen:
Efter en flad fornemmelse på Grenå havn (uden flade). Kørte jeg videre til Bønnerup Havn.
Ankom ca. kvart i elleve. Planen var at gå ud på molen og fiske en lille time for derefter at sove og tage morgenfiskeriet. Jeg startede med at fiske med bundsnøre, hvilket gik lidt trægt. Da jeg kiggede ned i vandet i skæret fra lampen på molen suppleret med min pandelampe kunne jeg dog se at vandet var fuldstændigt levende. Fjæsinger i stort tal svømmede rundt i forskellige dele af vandsøjlen og jeg så mørke skygger der jagede hurtigt gennem vandet. Desuden var der en lille hornfisk i overfladen og enkelte sagesløse tobis. Jeg gik derfor over til at fiske med pirk og sildeforfang og allerede i første kast mister jeg en makrel. Det skal dog vise sig at der er mange makreller der jager, ikke i store stimer, men i små flokke så, der kommer jævnligt bid, men kun få dobbelthug. Indtil klokken 3 med slagtepause undervejs lykkes det mig at fange 27 makreller i pæne størrelser. En håndfuld af dem er mellem 40-41 cm. Jeg får også fanget en sild og fisker lidt med prop og sildestykke, da jeg endelig får taget mig sammen til at gå tilbage til bilen efter flådstangen - det skulle jo bare have været et kort aftendyp. Jeg når at fange en enkelt makrel på dette for i kastet efter er der pludseligt noget stort der rumsterer under flådet. Jeg bliver for sent opmærksom på at det er en sæl der har set sig lun på mit sildestykke. Jeg får lagt hårdt pres på den og trukket den ind mod molen. Heldigvis fisker jeg med små kroge, så det lykkedes at rette krogen nok ud til at krogholdet slipper. Til gengæld flyver flådet som et projektil gennem luften og laver en fugleredde på stangspidsen der ikke bliver til at tage op igen. Efter at have bundet et nyt tackel var makrellerne desværre væk igen. Jeg fisker videre og slagter videre, da der fortsat er mange fjæsinger der hugger ufortrødent på det de nu får serveret. Håbet er at makrellerne vender tilbage når lyset vender tilbage, men sådan skulle det ikke gå. Med 27 makreller og næsten 3½ kg fjæsingefilet må det dog også siges at være en mere end godkendt tur. Efter en lur i bilen kører jeg igen mod AArhus.

Fangster fra denne rapport

Makrel (Scomber scombrus) Fanget ved spinnefiskeri. De to største makreller var 41 cm. Ikke alle makrellerne er med på billedet, da der kom lidt flere til efter første slagterunde. Østjylland, Bønnerup Havn (Havn / mole) makrelfiskeri, makrelforfang, flue, flådfiskeri, minitun

Makrel (Scomber scombrus)

Fanget ved spinnefiskeri på pirk / pilk - med sildeforfang
Fangst tidspunkt nat
Længde:
41 cm.
Kasper Strube (fredag d. 25. august 2023 00:41:51)
Et rent makreleventyr Hr. Lund

Stemningsbilleder

Solen har fundet et fint lille hul i skydækket.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.