Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

fiskeri fra kajak

Gå til Kasper Hansen's profil
Kasper Hansen (mandag d. 6. juli 2015 10:05:28)
Østjylland

fiskeri fra kajak

Jeg har efterhånden i mange år roet kajak og i samme forbindelse også brugt den til jagt og fiskeri.
Dette kræver at man har styr på sin balance, husker at holde overblikket samtidig med at fisken skal landes forsvarligt.
Jeg kan berette om en lille historie hvor denne øvelse virkelig blev sat på prøve.
Det var sommeren 2013 vejeret var fantastisk til en tur på fjorden i kajakken. Som så mange gange før tog jeg den stangen med monteret med en flydende wobler (dette er det letteste at dørge med fra kajak for at undgå bundbid)
Jeg roede afsted og fik smidt wobleren i vandet. Stille og lydløst fik jeg roede nærmere en passage i fjorden hvor sejlrenden pacere meget tæt på land. Her er tit meget strøm under tidevandsskift så her er det med at holde tungen lige i munden og undgå de større fartøjer som også pacere forbi.
Da jeg nærmer mig ser jeg godt at der er en del trafik, en tanker og en del lystsejlere er ret tæt på men jeg kan se at jeg godt kan nå forbi inden de ankommer. Så sker det selvfølgelig! Stangspidsen bøjer kraftigt og der bliver taget udløb. Jeg får fat i stangen og kan mærke at der er noget hidsigt i den anden ende som ikke vil med op i kajakken. Mens jeg kæmper med fisken har strømmen taget mig og sendt mig midt ud i sejlrenden. Tankeren kommer nærmere og lystsejlerne ser ikke ud til at have set mig. Nu må fisk være fisk, jeg løsner bremsen så meget jeg kan/følger for, fanger pagajen og ror i hastigt tempo mod roligere vand og sikkerhed. Da jeg endelig følger det forsvarligt og i den tro at fisken for længst er forsvundet begynder jeg at spole ind MEN! Den er der sgu endnu! Efter en fin fight og indspoling af over 100 meter line kan jeg lande en fin makrel på 45cm (PR)

Desværre fik jeg aldrig taget billeder af fisken.


Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (tirsdag d. 7. juli 2015 01:30:38)
Østjylland
det var en god historie jeg tror også snart at jeg skal forsøge mig med noget kajakfiskeri. Vælter man mange gange i starten, når man skal lære at ro kajak?
Gå til Kasper Hansen's profil
Kasper Hansen (tirsdag d. 7. juli 2015 07:44:13)
Østjylland
Både ja og nej.
Hvis vi koncentrere os om fiskekajakker som oftest er en åben kajak (Sit on top) så vil jeg sige at det nærmest er umuligt at vælte med mindre man vil og selvfølgelig ikke tager sine forholdsregler.
Her tænker jeg på voldsomme bevægelser, dårligt vejr, forkert placering i kajakken mm.
Desuden kan man til nogle fiskekajakker få ”støttehjul” altså en tværbom men pontoner på hver side hvilket gør at man faktisk kan fiske stående i kajakken.
Men hvis du skal i gang vil jeg da anbefale at du starter med et par ture hvor fiskestangen bliver hjemme så du kan blive dus med den.
Husk selvfølgelig sikkerhedsudstyr, redningsvest, gerne i kombination med våddragt, tørdragt, flydedragt afhængig af vandtemperatur, årstid og afstand til land. Derudover er et etui til telefonen også en god ting.

Af hensyn til valg af fiskekajak variere priserne fra ca 3500,- og op til 50.000,- fra ny
Jeg vil sige at en kajak til omkring de 5-7000,- hvor der er stangholdere, opbevaringsrum og især justerbart sæde så kommer man rigtig langt.
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (tirsdag d. 7. juli 2015 19:13:25)
Østjylland
Tak for rådene Det lyder jo helt godt det hele.
Gå til Kasper Hansen's profil
Kasper Hansen (onsdag d. 8. juli 2015 12:06:37)
Østjylland


Billede fra nul-tur i går på fjorden
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk