Hæderlig start på 2020

Beskrivelse af turen:
2020 begyndte præcist som 2019 sluttede, kold og blæsende. Traditionen tro startede jeg året ud med at foretage mig det som jeg holder mest af, nemlig at tage på fisketur og igen stod 1. januar på geddefiskeri.

Jeg havde en rolig nytårsaften, meget rolig for at være helt præcis, for jeg havde fået reddet mig en forkølelse som hele nytårsdag og aften gjorde mig ukampdygtig, og på grund af den sov jeg faktisk det meste af nytårsaften. Det var nu også fint nok for jeg havde ikke de store planer for årets sidste aften udover lidt hjemlig hygge. Menuen stod, meget passende, på fisk. Ikke nytårstorsk, men sushi fra den lokale sushi restaurant, og trods min forkølelse så skulle sushien nydes med en god øl. Valget faldt på en belgisk Chimay, en af mine absolutte favorit øl.

Næste morgen var jeg tidlig vågen og klar til at tage hul på det nye år. Forkølelsen sad stadig i kroppen og det tog lige et varmt bad og en kop kaffe at få kroppen i gang, men jeg var fast besluttet på at komme afsted, og i skæret af årets første solopgang kørte jeg afsted mod søen.
Sporene efter en festlig og farverig aften lå spredte og jeg måtte til tider navigere lidt rundt med bilen for at komme udenom nedfaldne raketter og efterladte batterier.

De første par timer var stille, i hvert fald fra fiskenes side, jeg overvejede på et tidspunkt om jeg skulle skifte hobby fra lystfiskeriet til fuglekigger, for så ville jeg da få mere ud af mine anstrengelser. De første par timer bød på mange spændende fugleobservationer, udover de gængse som svaner, måger, solsorte, spurve og krager så jeg også både en fiskehejre spankulere rundt langs søbredden og en isfugl der beærede min tilstedeværelse med et lille besøg hvor den satte sig et kort øjeblik på en gren blot 5 meter fra hvor jeg sad, jeg må se at huske at få mit spejlreflekskamera og zoomobjektiv med fremover .
Ca. kl. 10.30 kom en af mine fiskemakkere forbi og hilste på, mens vi snakkede kom der et hug på den ene stang. Det var dog blot en mindre gedde der kort inde i fighten formåede at vriste sig løs af krogen ved egen hjælp. Ud med agnen igen, og jeg havde knap nået at få stangen i holderen før der var hug på den anden stang. Denne fisk var større og jeg lykkedes med at få den helt ind. En fin lang gedde på 104 cm, men tynd som et siv og vægten var kun på 6,6 kilo. Den fik hurtigt sin frihed igen og derefter gik der vel små 10 minutter inden jeg på blot 5 minutter havde yderligere 2 hug, hvoraf den ene ikke fik ordentlig fat i krogen og den anden var en mindre gedde på ca. 50 cm som også formåede at slippe fri ved egen hjælp. Jeg fik ikke yderligere hug i dag, men det var en god start på det nye år, og jeg fik endnu engang at opleve hvor uforudsigeligt geddefiskeriet kan være, 5 timers fiskeri og alle 4 hug faldt på under en halv time.

Godt nytår

Fangster fra denne rapport

Gedde (Esox lucius) Fanget ved medefiskeri.
Denne gedde blev genudsat. Syd- og Sønderjylland, (sted ikke oplyst) (Sø / mose) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,

Gedde (Esox lucius)

Fanget ved medefiskeri på naturlig agn - død skalle
Fangst tidspunkt formiddag
Vægt:
6,6 kg.
Længde:
104 cm.
Konditionsfaktor:
0,59

Denne gedde blev genudsat.

Stemningsbilleder

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.