Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

Texas-rig - Pausefiskerens første erfaringer

Gå til Finn Bendorff Pedersen's profil
Finn Bendorff Pedersen (mandag d. 11. august 2014 21:34:49)
Vestjylland

Texas-rig - Pausefiskerens første erfaringer

Hej Kasper!

Jeg lærte rigget at kende sommeren 2013, hvor jeg var så heldig at kunne hyggefiske i det vestjyske med et par herlige schweiziske fiskebumser – de fiskede rigtigt meget med Texas-rigget, både efter aborrer og åens ørreder!

Mine første mere primitive rigs 2013 – tilpasset af det grej, der kunne rodes frem fra diverse gemmer på Æ Pralstow – bestod blot af den nylonline, der i forvejen var på aborre-sættet, et kuglesynk i passende størrelse og hul igennem og en offset-krog fra SavageGear. På krogen monterede jeg blot en SavageGear Sandeel Slug. Og p! Første fyraftensfiskeri gav et to-cifret antal aborrer mellem 24-29 cm på 45 minutter.

Hen over vinteren blev der surfet en del på Youtube – for Texas-rigget er jo ikke overraskende amerikansk – og de fyre sparer ikke på de gode videoklip fra det overvældende bass-fiskeri (Texas-rigget fortælles bl.a. allerede at være udviklet midt i 1960erne, da diverse gummiorm så dagens lys – og rigget har gjort mange professionelle bass-fiskere til vindere af store turneringer – og store pengepræmier (De er jo skøre de amerikanere …).

Under fiskeriet gælder det om, at få gummidyret til at hoppe, således den glidende vægt (kuglesynk eller andre mere bullet-agtige gennemløbssynk som beskrevet herunder) bumper mod bunden og skaber røre i dybet. Varieret indspinning også her en fordel.

Mit opdaterede rig er blevet til efter lidt snusen rundt på de lidt mere støvede hylder hos de vestjyske grejpushere (Lystfiskeren i Hvide Sande og Korsholm i Skjern) – og efter opdagelse af den tyske net-butik www.camo-tackle.de

Texas-rigget 2014: Fra jre mod venstre - Reins Tungsten Slip Sinker (3,5 g) glidende på fluorocarbon-forfanget - perle til at beskytte knuden - Owner Cultiva TL-01 Softbait Krog med Twistlock size 2 - Lunker City 3" Ribster i farven Green Pumpkin/Watermelon.

Kan det inspirere?

God jagt på de sortstribede!
Knæk og Bræk derude!
Pausefiskeren






Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (mandag d. 11. august 2014 22:27:28)
Østjylland
Hej Finn
Tak for svaret, jeg må se om jeg kan få sammensat mig et rig, jeg har lidt planer om at forsøge mig i den gamle grusgrav i efteråret, og det kunne jo være sjovt at prøve noget nyt, og måske mere effektivt

Vh. Kasper
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk