Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

Så fik jeg lavet fiskefrikadellerne med havkarusse

Gå til Gabriel Kirkeby's profil
Gabriel Kirkeby (tirsdag d. 26. september 2023 21:30:51)
Østjylland

Så fik jeg lavet fiskefrikadellerne med havkarusse

Jeg brugte en meget standard opskrift til dellerne så det er ikke nogen fancy opskrift man skal igennem. det krævede selvfølgelig lidt mere tid da jeg jo først lige skulle hakke stykkerne i en foodprocessor. Lige for at genopfriske hvad det var jeg brugte havde jeg hjemtaget 35 havkarusser og skåret sider af dem uden skind. Det gav i alt 70 sider med ben som tilsammen vejede 375 gram. Her er et billede af dem:


Efter at have hakket fisken og tilsat løg, æg, mælk, kikærte mel (de havde åbenbart ikke kartoffelmel i den butik jeg købte ind i) samt salt og pepper så farsen således ud:


Efter formning og stegning af de syv frikadeller det kunne blive til så det endelige resultat således ud (der er blevet taget to og fjæsing fileter ses desuden også):


Og hvordan var de så? Jeg fik at vide af de andre der spiste at de smagte som normale fiskefrikadeller, bare krydrede, hvilket overraskede dem da jeg sagde at jeg kun havde kommet salt og pepper i. Fisken må derfor siges at have en naturligt krydret smag. Nu kan man jo undre sig over hvorfor at jeg ikke skriver om hvordan jeg selv oplevede dem. Jeg smagte dem da selvfølgelig selv og bemærkede også den meget specielle krydrede smag. Sagen er bare den at da jeg rensede og skar sider af havkarusserne havde deres maveindhold eller indvolde en virkelig klam lugt, som jeg før har beskrevet som metallisk tangslam som har ligget i solen, der blandede sig med den specielle krydrede lugt. Jeg har nok fået sammenblandet de to lugte mentalt da jeg ved lugten og til dels også smagen af fiskefrikadellerne (samt lugten af farsen) blev mindet om havkarusse-indmad og med det samme mistede appetitten. Jeg fik derfor kun selv spist en halv fiskefrikadelle. Den krydrede lugt og smag irriterede dog overhoved ikke de andre.

Med alt sagt og taget mængden af fisk der skal arbejdes med samt den middelmådige smag til betragtning vil jeg ikke anbefale at lave fiskefrikadeller med havkarusser. Hvis at de skal serveres for andre og man er klar på at håndtere alle de små fisk/der ikke er noget bedre at fange kan det måske overvejes, men ikke hvis at man selv skal spise dem 😛.
Det var et sjovt eksperiment, men ikke noget som jeg vil gentage 🙂.
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (tirsdag d. 26. september 2023 22:15:44)
Østjylland
Fedt projekt Gabriel og som altid en flot beskrivelse fra dig
Gå til Gabriel Kirkeby's profil
Gabriel Kirkeby (onsdag d. 27. september 2023 20:56:59)
Østjylland
Ja, jeg tænkte bare på hvor mange der er af dem rundt omkring og om det i virkeligheden kunne være en uopdaget delikatesse. Det kan jeg så konstatere at jeg ikke syntes at det er, men hvordan skal man ellers finde ud af den slags 🙂?
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (onsdag d. 27. september 2023 20:58:39)
Østjylland
Nej det er da bare med at prøve
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk