Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

fiskeri færøerne 2015

Gå til Simon Hansen's profil
Simon Hansen (tirsdag d. 11. august 2015 15:58:18)
Vest- og Sydsjælland

fiskeri færøerne 2015

I sommerferien tog hele vores familie til færøerne. Der var lidt blandet agenda, for jeg ville gerne fiske (selvfølgelig), mens pigerne ville vandre og shoppe. Derfor var vi en uge i Gjogv (udtales djægf- det fik vi meget sjov ud af, da vi havde hver vores ide om hvordan det udtaltes og ingen havde ret) og en uge i Torshavn hvor man kan fiske direkte fra molen. Da vi landede var det første vi lagde mærke til fjeldende, fårene og tågen. Der var bare får overalt!

da vi kørte mod gjogv i vores lejede bil fortalte vi mange halvdårlige fårejokes såsom; jeg vil være fårfatter når jeg bliver voksen hvorved jeg svarede den var virkelig lam, ogsåvidere i en lang pærevælding derudaf.
I Gjogv var der en lille å der flød gennem bygden og der gik masser af bækørreder der, derfor var det det første sted jeg prøvede lykken. fiskene var måske en 25 - 30 cm, så de bed ikke på min savagegearspinner i str. 3. Det ærgrede mig blot endnu mere da en færøsk dreng gik ned til åen, halede en pæn ørred op og tog den med hjem. Til gengæld kunne man så hygge sig med at fodre ænder og give pokker i ørrederne.



et par dage efter landingen tog vi til saksun og det var jeg glad for, jeg fangede nemlig min første hvilling der på hele 450 g! far kan vist snart ikke rykke mere skæg af...



lidt efter fangede jeg en skrubbe. Vandet var ekstremt klart og ret dybt helt tæt under land det eneste minus var at fiskene kom ind ved højvande og trak ud ved lavvande hvilket gjorde at der pludselig ikke var flere fisk i fjorden.



paramount bjerget ved gjogv



åen med ørrederne



Gjogv´s naturhavn



Gjogv fra et af fjeldene



fuglefjeldet ved Gjogv



vandrehjemmet, eller hotellet som de lokale kaldte det



Magni´s båd ved Vestmanna



Magni Blastein er nok den mest kendte færøske skipper der fisker med turister. ombord på kutteren mødte vi en ældre herre der havde fisket her de seneste fire år. Hans største færøske torsk var på syv kg og det blev jeg glad for at re for jeg havde regnet med norske fiskestørrelser. jeg havde ikke lyst til at skulle kæmpe mod en sej på 10 kg! Der gik ikke lang tid før der var hug. Det var en lille rødspætte til far. lidt efter fangede en af vores medfiskere en kuller. Da jeg skiftede til en blå pirk skete der pludselig noget og der var bare masser af torsk. Efter torsk nr 2 spurgte jeg Magni om det ikke bare var godt fiskeri og jeg blegnede en smule da han sagde at det var meget normalt. Jeg fik en torsk på 4 kg hvilket er ny rekord for mig, men jeg fik også et dobbelt hug med 2*3,5 kg torsk! 7 kg ialt og mine arme var lange resten af dagen. udover nævnte arter fangede vi godt med kongetobis hvor far fik den største på hele (hold fast) 33 cm! Det ser man ikke så ofte i Danmark...

rødspætten



Kæmpetobisen



torsk 4 kg



min tobis der var knap så stor



Sidst men ikke mindst fiskede jeg i Torshavn hvor jeg så havørred, rødspætte, ising og skrubbe og fangede ising og torsk. Det var ret spændende fiskeri for man kunne se alle de fisk der bed.

Den første og største torsk



En ekstremt flot torsk



kæmpeulken på 375 g. Jeg fangede den ialt tre gange



Man kan ikke sige andet end at Færøerne er fisk, fugle og får, og jeg er sikker på at komme igen- måske med bækørredgrej næste gang.


Gå til Simon Hansen's profil
Simon Hansen (tirsdag d. 11. august 2015 16:00:16)
Vest- og Sydsjælland
Jeg er lidt i tvivl om hvordan man laver en artikel så det blev sådan her istedet.
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (onsdag d. 12. august 2015 15:39:35)
Østjylland
Hej Simon

Super rapport fra Færøerne! Det er helt fint at du har oprettet den på forumet. Gode billeder som altid.

Vh. Kasper
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk