Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

Definition på arter?

Gå til Simon Hansen's profil
Simon Hansen (fredag d. 14. august 2015 13:38:39)
Vest- og Sydsjælland

Definition på arter?

Idag på skolen lærte vi i biologi blandt andet at definitionen på en art var at den kunne yngle med en fra det modsatte køn fra samme art.

Men hvad med skalle-rudskalle hybrider? Kan de ikke også få børn? Og i så fald, hvorfor er visse hybrider så ikke en art?

Det skulle ikke undre mig om at skaller og rudskaller blot var undtagelser fra reglen, men det ville bare være lidt sjovt at kunne rette på læreren istedet for omvendt
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (fredag d. 14. august 2015 14:19:19)
Østjylland
Hej Simon

Det er vist sådan, at de fleste hybrider ikke kan yngle

Vh. Kasper
Gå til Simon Hansen's profil
Simon Hansen (lørdag d. 15. august 2015 08:21:31)
Vest- og Sydsjælland
Jeg har fået svar fra min lærer. Leps, brasen-flire og lignende er bare racer og de kan ikke nødvendigvis reproducere sig.
Gå til Henrik Carl's profil
Henrik Carl (mandag d. 17. august 2015 11:22:05)
Nordsjælland
Hej Simon

Hybrider kan ikke kaldes racer. De er hybrider. Nogle hybrider kan reproducere sig, mens andre ikke kan. Som regel har de, der kan, knap så god overlevelse og reproduktionssucces som forældrearterne, så de bliver sjældent meget talrige. Der er også tilfælde, hvor hybrider tilbagekrydser med en af forældrearterne., og det kan gøre dem meget svære at kende.

Der findes for øvrigt flere forskellige artsbegreber, der dækker forskellige situationer. Det biologiske artsbegreb siger ganske vist, at de skal kunne få levedygtigt afkom, der ligner dem selv, men der findes mange tilfælde, hvor der er tale om ukønnet formering, gynogenese osv. I praksis er de fleste arter beskrevet ud fra et morfologisk artsbegreb, hvor man bare har grupperet alle individer, der ligner hinanden.

Vh.

Henrik Carl
Gå til Simon Hansen's profil
Simon Hansen (torsdag d. 20. august 2015 17:09:52)
Vest- og Sydsjælland
Okay, tror jeg venter med at forstå de udtryk til når jeg skal på uni
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk