Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

Kan det være en sandkutling?

Gå til Simon Hansen's profil
Simon Hansen (søndag d. 19. marts 2017 10:57:58)
Vest- og Sydsjælland

Kan det være en sandkutling?

For noget tid siden fangede jeg omkring 10 kutlinger i en havn. Jeg identificerede dem som sandkutlinger, og siden har jeg ikke skænket kutlingerne en tanke.

Men i dag, da jeg kiggede lidt i bogen "havfisk og fiskeri" opdagede jeg, at sandkutlinger maksimalt bliver 11 cm. Så vidt jeg husker var mine "sandkutlinger" alle sammen omkring den størrelse.

Jeg synes det virker mærkeligt, at jeg skulle være i stand til at fange så mange "sandkutlinger" på maksimallængden. Derfor giver jeg spørgsmålet videre til jer.




Gå til Brian Kristensen's profil
Brian Kristensen (søndag d. 19. marts 2017 11:49:04)
Østjylland
Hej Simon

Nu er jeg ikke super-ekspert på kutlinger, men sandkutling er det i hvert fald ikke. Kroppen, hovedet, finnerne og farven passer ikke. Så desværre ikke nogen markant forbedring af min DK-rekord

Der er 2 arter i spil. Enten Sort Kutling eller Sortmundet Kutling. De sortmundede kutlinger plejer at have en ret markant sort plet bagerst på forreste rygfinne. På billederne er det lidt svært at afgøre, om den er der eller ej. Udfra hovedets form, vil jeg dog umiddelbart mene, at det er en sortmundet kutling

Mvh Brian
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (søndag d. 19. marts 2017 12:05:17)
Østjylland
Jeg vil give Brian ret i at det enten er en sortmundet kutling eller en sort kutling.

Du kan se fangster af de to kutlinge-arter her:
https://www.fiskefoto.dk/fangster/sortkutling-gobius-niger/24
https://www.fiskefoto.dk/fangster/sortmundet-kutling-neogobius-melanostomus/115

Det kan være at Henrik Carl, som har styr på kutlingerne, kigger med i løbet af ugen. Han kan nok give et sikkert svar
Gå til Henrik Carl's profil
Henrik Carl (søndag d. 19. marts 2017 18:04:31)
Nordsjælland
Hej Simon

Det er sortkutlinger, du har fanget. Normalt er de lettest at kende på placeringen af det mørke område i forreste rygfinne. Det er desværre ikke til at se på dine billeder, så det er heldigt, at man kan tælle finnestråler i bageste rygfinne. Sortkutlingen har kun 13-14 finnestråler i bageste rygfinne, mens den sortmundede kutling har 15-17 finnestråler. De mørke pletter langs siden peger også på sortkutling. Den sortmundede kutling er gerne lidt mere skak-ternet. Vh. Henrik Carl.
Gå til Bertram Eiming's profil
Bertram Eiming (onsdag d. 29. marts 2017 15:15:40)
Nordsjælland
Det er rigemelig sikkert en sort kutling
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk