Smelt (Osmerus eperlanus)

Smelt (Osmerus eperlanus) smeltfiskeri, agurkefisk
Smelt (Osmerus eperlanus) smeltfiskeri, agurkefiskSmelt (Osmerus eperlanus) smeltfiskeri, agurkefiskSmelt (Osmerus eperlanus) smeltfiskeri, agurkefiskSmelt (Osmerus eperlanus) smeltfiskeri, agurkefisk

Kendetegn - Sådan kender du smelt

Smelt kendes nemt på den meget karakteristiske lugt af agurk, derfor kaldes den også for agurkefisk. Smelten har en fedtfinne, en relativt stor mund samt lange spidse tænder.

Smeltfiskeri - Hvordan fanger man smelt?

Smelten er en rovfisk, og fanges af og til på forskellige naturlige agn som regnorm og fiskestykker. Under målrettet fiskeri efter smelt kan et sildeforfang som agnes med regnorm eller fiskestykker bruges. Sildeforfanget kan fiskes i forskellige dybder, alt efter hvor smelten opholder sig.

Fiskepladser - Hvor fanges smelt?

Smel findes bl.a. i brakke fjorde som Ringkøbing Fjord, Nissum Fjord, Stadil Fjord og Randers Fjord. Smelt findes dog også i ferskvand bl.a. i flere søer i Gudenåsystemet.

Spisefisk - Tilberedning af smelt

Smelten bliver ikke så stor, men det er en fed fisk, og den smager godt. Smelt kan eksempelvis renses, afskælles og steges hel på en pande i lidt fedtstof.

Hvor stor kan en smelt blive?

Den tungeste smelt indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,05 kg. Den længste smelt indrapporteret på FiskeFoto er 20 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for smelt 25,1 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges smelt?

Januar
30 0 10 0 10 1620

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for smelt

Mikro rekord25,1 cm.

Hvad vejer en smelt ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af smelt med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Smelt på andre sprog

Engelsk:smelt
Tysk:Binnenstint
Norsk:krøkle
Svensk:nors
Latin:Osmerus eperlanus
I Danmark kendes smelt også under navnet:
agurkefisk.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for smelt:

Der findes ingen mindstemål for smelt.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for smelt:

Der findes ingen fredningstider for smelt.
Find alle fredningstider for danske fisk her

14 fangster af Smelt

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med smelt-fangster

Smeltfiskeri i mørket

I mørket gik det afsted ud imod smelt fiskepladsen. Dennis havde fortalt om gode fangster af smelt på det sidste, så Søren og jeg var spændte på at mødes med Dennis og prøve fiskeriet af. Der var også mulighed for en femtrådet havkvabbe eller en skægtorsk på pladsen, så lidt forskelligt havde vi sat næsen op efter.
Søren havde nogle hele sild med, som vi startede med at fiske med. Vi fiskede med bundforfang med små kroge, som vi agnede med små strimler af sildefilet. Mit forfang var gejlet lidt op med en selvlysende perle fra et gammelt sildeforfang. Der var ret hurtigt nap, og jeg fangede dagens første fisk, en stor flot smelt, og agurkelugten fra fisken spredte sig hurtigt på havnen. Der var godt gang i smeltene, men desværre også i en masse små hvillinger. Ud over smelt og hvillinger fangede Søren også en ålekvabbe og en sandkutling. En supaer hyggelig tur, hvor vi om aftenen fangede 30 smelt tilsammen samt 10 den efterfølgende formiddag.

Rømø

Jeg havde skrevet med Dennis igennem længer tid så nu havde vi fået planlagt en tur .jeg ankom til rømø ved 5 tiden .vi lagde nogle stænger på bunden og fiskede med agnet silde forfang .vi fangede hurtigt nogle hvilinger .dem fangede vi med jævne mellemrum under turen .men så fangede jeg en ulk til Dennis overraskelse de var hvis sjældne i havnen .da mørket faldt på prøvede vi ihærdigt efter smelt efter et par timer dukkede de op med jævne mellemrum Dennis var den første til og fange dem jeg kom også godt efter det og fangede 8 stk det var mine første smelt nogensinde så turen var redet 🙂.hen på natten dukket der nogle silde lignende fisk op var det mon brisling vi fiskede efter dem med tobis forfang med de ville ikke rigtig hugge men fik dog en på prop og micro krog med et lille stykke blæksprutte som agn .det var dog almindelig sild .ved 1 tiden vendte jeg hjem af efter en god tur i godt selskab.

Havnefiskeri der stinker af agurk

Dagens sidste stop på en tur imod det vestjyske sammen med Bertram var ved en havn, hvor vi håbede på, at vi måske kunne fange en smelt - fisken der lugter kraftigt af agurk. Vi havde knapnok åbnet bildøren, før vi kunne snuse os frem til aftenens fiskeart, det lugtede nemlig af agurk på havnen. I et hjørne af havnen sad tre mennesker og fiskede, det viste sig at være tre andre artsfiskere, som netop havde fået hver en smelt. Vi kunne næsten ikke vente med at få rigget til! Jeg havde noget blæksprutte med, som brugte som agn. En lille blækspruttestrimmel blev sendt ned i et par meters dybde, imens vi fiskede efter små ulke og kutlinger på den lave del af havnebassinet. Vi fik hurtigt begge en ulk og sandkutling, og kort efter var der også en smelt til mig! Vi fiskede videre nogle timer, men Bertram havde endnu ikke fået en smelt. Vi aftalte at pakke sammen for at finde en shelter at overnatte i. Imens vi pakkede grejet sammen gik flået under, og Bertram kunne lande en fin smelt! Hans første! Vi var godt brugte, og først ved 2 tiden kunne vi krybe i soveposerne.
Vis hele fangstrapporten

Agurkefisken smelt kom på artslisten

Smelt er en art, som jeg har forsøgt at fange i mange år. Den lille fisk med den store mund, kæmpe tænder og en lille fedtfinne, findes flere steder i Danmark, men den er nok mest kendt fra de vestjyske fjorde og Randers Fjord. For et par år siden spurgte jeg nogle norske artsfiskere til råds, og de fortalte lidt om hvordan de normalt fanger krøkle, som smelten hedder på norsk. I Norge fiskes smelten ofte på dybe søer, og metoden som blev brugt her, var et sildeforfang agnet med regnorm, som blev fisket op igennem vandsøjlen. Efter denne fortælling begyndte jeg, at fiske med et par ophængere med orm fra et sildeforfang, når jeg fiskede aborrer i Ringkøbing Fjord og Vonå, i håb om at kunne få en smelt som bifangst.
Jeg vidste at smelten levede i Ringkøbing Fjord, for min kammerat Søren havde som barn fanget agurkefisken i ruse i fjorden, og for et par år siden fangede jeg selv sammen med Søren et par smelt med ruse i Ringkøbing Fjord. Dengang fik jeg bekræftet, at fisken virkeligt lugter eller dufter af nyskåret agurk!

For nyligt kom der et tip på facebook, og kort tid efter en bekræftelse fra den ivrige artsfisker Mark, om at smelten havde indfundet sig i en havn på den jyske vestkyst. Lad os holde stedet hemmeligt lidt endnu. Kort tid efter at jeg selv besluttede mig for at tage til havnen, mødte jeg Jørn, som lige havde været forbi havnen, for at få den nye fede art. Jørn fortalte lidt om fiskemetode og fiskeplads, og at han ikke var den eneste på havnen, som gerne ville fange smelt. Der havde nemlig været en del litauere på havnen, som også havde fisket målrettet efter smelt.

Smelten skal åbenbart fanges i mørke, så jeg tog til den lille havn i mørke ved 19 tiden. Normalt er der ingen folk på havnen, men jeg skal love for at der var liv. Bådebroen var oplyst af masser af skarpe lygter, og over 20 lystfiskeren var igang med at fiske smelt! Der var litauiske nummerplader på nogle biler, men meget af snakken lød også polsk. De mange lysfiskere fangede mange og store smelt. De fiskede med relativt store flåd, og derunder 6 - 12 kroge i form af sildeforfang, som var agnet med en form for madding. Jeg havde naturligvis sildeforfang med, men en stang var i forvejen rigget til med penneflåd og en lille enkeltkrog, så jeg tænkte at det også burde kunne fange smelt.
En regnorm kom på krogen, og jeg prøvede i forskellige dybder rundt omkring de andre fiskere. Det gav ingen nap eller fisk, så jeg måtte spørge de erfarne smeltfiskere til råds. Orm var ikke sagen fik jeg at vide, og i stedet fik jeg et par små fiskestykker stukket i hånden, som jeg måtte bruge. Samtidigt fik jeg lov at fiske i lyskeglen fra de store lygter, som udlændingene havde med, og det virkede. Kort efter var der nap, og jeg kunne hive min første smelt nogensinde op af havnens iskolde vand. Flere smelt fulgte hurtigt, og da det gik så godt med fiskestykker som agn, måtte jeg lige prøve, om regnorm ikke også virkede. Regnormen gav også hurtigt fisk, faktisk dagens største smelt! Jeg havde fået 5 smelt op til 15,2 cm, så jeg var som madfisker og artsfisker godt tilfreds. Jeg havde fået en ny art, og en lille snack til aftensmaden var sikret. Den fede fisk smager nemlig fantastisk, når den ristes på panden i lidt fedt.
Efter flere års smeltjagt, var det en lidt blandet fornemmelse at stå på en havn iblandt 20 andre lystfiskere, som bare halede smelt op at fange sin første smelt. Det havde jo været lidt federe at fange den i Gudenåen eller i et lille listigt hjørne af Ringkøbing Fjord. Men smelten må jeg se, om jeg ikke også kan få andre steder.
Vis hele fangstrapporten

En særpræget lugt af agurk.

Jeg var i går på en hurtig aftentur, og fiskeriet stod på agurkefisken smelt. Udsigten til at kunne fange smelt fra et nyt spot i Danmark, betød at jeg selvfølgelig måtte afsted. Smelt er en sjov og anderledes fisk, som har en meget særpræget lugt af frisk agurk.
-Missionen lykkedes og jeg kunne i løbet af fisketuren sætte ny pr. med en smelt på 20 cm.

Fremgangsmåde: Jeg valgte at fiske med et let belastet sildeforfang med str. 10 kroge under et flåd med regnorm og reje som agn på krogene.

Vis hele fangstrapporten

Smelt, panserulke, med mere...

Igår stod dagen på fiskeri i Lillebælt sammen med Martin Bech Pedersen og David Nielsen.

-Både Martin og David var på målrettet jagt efter deres første panserulk, og jeg selv var nok mest alt blot af sted, for at se om der igen igen kunne indfinde sig en overraskelse i form af en ny art eller lign. -Vi havde et fantastisk vejr med perfekte forhold til vores tungevinduer, og efter mørket for alvor faldt på, lykkedes det mig at fange 2 panserulke. -Hen af aftenen lykkedes det mig også at fange både alm. ulk og langtornet ulk, således at jeg for anden gang i år er lykkedes med at fange alle tre ulkearter på samme fisketur.
Martin lykkedes med at fange sin første panserulk og men desværre var heldet ikke Davids side denne gang. - mon ikke om det snart lykkedes ham at få et flot eksemplar på land.

Da kl. var ca. 21 stoppede vi fiskeriet, og både Martin og David valgte at tage hjemad. Selv var jeg på dette tidspunkt helt udkørt, men en indre uro og lyst til mere fiskeri, fik mig til at køre til en nærliggende forretning for at hente en god omgang varm kaffe. Herfra kørte jeg til en for mig ny fiskeplads i Lillebælt, for at nærstudere fiskepladsen, som jeg i fremtiden håber kan levere fiskearten buskhoved.
Mens jeg holder på den nye fiskeplads, og overvejer om jeg skal give fiskeriet efter buskhoved et forsøg denne aften, får jeg den spontane indskydelse at jeg skulle på jagt efter smelt.
-Inspirationen kom fra Brians fangst af smelt, og uden præcis at vide, hvor jeg præcis kunne fange smelt udover de områder jeg allerede forgæves havde forsøgt mig i Randers Fjord/Gudenå, Limfjorden og Viborg egnen, kunne jeg konstatere at Brian ikke kunne eller ville give mig hans smelt-spot, da han havde lovet hans guide ikke at fortælle om stedet. Jeg har stor respekt for denne beslutning og det faktum at man skal værne om fiskebestande og gode fiskepladser.
-Derfor var der ikke andet for at give sig på opdagelse, hvorfor jeg valgte at tage turen mod Vest i blinde...

Jeg ankom til den tiltænkte fiskeplads omkring midnatstid, og som jeg havde håbet på, var jeg endt i smelt-land. -Det lykkedes mig på et par timers fiskeri i mørket at fange 7 smelt med en størrelse på op til 20 cm. Lettere våd, afkølet og vindblæst, kunne jeg nu tage den lange tur hjem mod Viborg, med den fedeste følelse i kroppen. Det er så fedt, når man køre på tværs af landet vel og mærke i blinde, og så samtidig lykkes med at fange fiskearten, som man var på jagt efter.

Artstur til thorsminde

Jeg stod op kl 4.30 og kørte den lange vej fra skørping til thorsminde. Jeg skulle på artsjagt og jeg vidste at denne lokation holdt mange forskellige arter. Jeg startede på indersiden af slusen og fangede en smelt, allerede inden den første halve times fiskeri var gået. Jeg fangede også skrubber, ålekvabber, mørksej og en enkelt stavsild. Fantastisk tur.