Ising (Limanda limanda)

Ising (Limanda limanda) isingefiskeri, sild, børsteorm, kræsen, sandigle, sandorm, hornfisk, Ising (Limanda limanda) isingefiskeri, sild, børsteorm, kræsen, sandigle, sandorm, hornfisk, Ising (Limanda limanda) isingefiskeri, sild, børsteorm, kræsen, sandigle, sandorm, hornfisk, Ising (Limanda limanda) isingefiskeri, sild, børsteorm, kræsen, sandigle, sandorm, hornfisk,

Kendetegn - Sådan kender du ising

Isingen kendes nemt fra andre fladfisk, ved at den har en kraftig bue på sidelinjen lige under hovedet.

Isingefiskeri - Hvordan fanger man ising?

Isinger fanges for det mest på bundforfang agnet med børsteorm, sandorm, sildestykker, rejer eller lignende. Isingen er ikke kræsen når den søger føde, og et sildestykke kan ofte være en lige så god agn som børsteorm eller sandorm, i modsætning til skrubbe og rødspætte som foretrækker ormen.

Fiskepladser - Hvor fanges ising?

Isingen holder til på sandbund, og kan mange steder fanges direkte fra kysten. Det kan dog være en fordel at fiske lidt fra kysten, eksempelvis fra en mole, et havneanlæg eller fra en båd. Da isingen er ret grådig, kan man opleve af helt små fisk bliver kroget, selv på en stor krog. Naturligvis skal fisk som ikke overhoveder det gældende mindstemål genudsættes.

Spisefisk - Tilberedning af ising

Isingen er en god spisefisk, men regnes af nogle, for at være af lidt dårligere kvalitet end skrubbe og rødspætte. Isingens kød er mere finkornet end skrubbe og rødspætte, men smagen er rigtig god. Typisk vil man flå en ising eller skære fileterne af den, i begge tilfælde kan kødet paneres i en blanding af rasp og mel samt lidt salt og peber, og steges i smør og olie på en stegepande.
Fladfisk kan være meget tynde omkring gydningen. Et gammelt ordsprog siger at; Når skoven er grøn, er fladfisken skøn. Altså er fladfisken god at spise, når skovens træer er sprunget ud.

Hvor stor kan en ising blive?

Den tungeste ising indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,75 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for ising er 0,972 kg. Den længste ising indrapporteret på FiskeFoto er 40 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for ising 38 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges ising?

Januar

6 kg line0,805 kg.
Længderekord38,0 cm.
Dansk rekord0,972 kg.

Hvad vejer en ising ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af ising med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Ising på andre sprog

Engelsk:dab
Tysk:Scharbe, Kliesche
Norsk:sandflyndre
Svensk:sandskädda
Latin:Limanda limanda
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for ising:

Der findes ingen mindstemål for ising.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for ising:

Der findes ingen fredningstider for ising.
Find alle fredningstider for danske fisk her

81 fangster af Ising

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med ising-fangster

Aftentur til Grenaa

Jeg manglede at få nogle flade på årslisten, så jeg aftalte en tur til Grenaa havn med et par kammerater. Vi fiskede først med sildestykker og makrelforfang men uden det store held. Kun en fejlkroget havkarusse kom på land.

Da vi senere skiftede til børsteorm, begyndte der at ske noget. Vi fik hurtigt alle tre en meget lille ising på land, men der var langt mellem huggene. Senere kom der godt gang i den men det var mest små isinger, men skrubberne dukkede pludselig op, og i alt kom der fire-fem skrubber med hjem.

Jeg havde et godt hug og fik den kroget, men halvvejs inde faldt den af, så jeg fandt aldrig ud af,hvad det var. Det var noget, der gerne ville til bunden. Makreller så vi intet til, desværre.

Forrygende fladt fiskeri...

Var ude med et par af mine små fine UL-pinde og ultralight surfcaste... ved den jyske vestkyst.- En disciplin som kræver østenvind og dermed rolige vind- og bølgeforhold, da de korte stængers ultrasensitive stangtoppe ellers bliver for urolige til at registrere hug. Denne aften var forholdene perfekte, og der var masser af hug som de tynde stangtoppe til gengæld nemt registrerede. Og det gav masser af flade på land - ca. 20-25 styk fordelt på både Ising, Rødspætte, Skrubbe og Leps. Det fede var at alle fiskene var i rigtig fine størrelser, nemlig mellem 30 og 36 cm. Det udløste dermed hele 3 nye UL-PRere. Fed aftentur.

Flere fladfisk

Efter moderat succes med fladfisk i Grenaa forleden besluttede min makker og jeg os lidt spontant for at prøve igen, denne gang i Bønnerup.

Vi ankom omkring halv otte i halvstærk østenvind, hvilket ikke plejer at være godt. Min makker havde dog en stor skrubbe på land i løbet af få minutter og kort efter en pæn ising.

Efter tre kvarter gav jeg op og lånte et forfang af ham, og fem minutter senere hev jeg en god skrubbe på land. Mine Imax trafiklys lokker åbenbart ikke fiskene..

Vi fortsatte et godt stykke tid til efter solnedgang, og med undtagelse af en halv times tid var der faktisk god aktivitet. Min makker fangede to ålekvabber, men jeg fiskede forgæves efter dem. Jeg har fanget en enkelt som barn, så det på tide med endnu en.

I alt fik jeg tre skubber og tre isinger med hjem, og derudover blev der sat nogle småfisk ud igen.

Fine fladfisk fra Grenaa Havn

Dagens mission var at få nogle flade sammen med Michael... og Grenaa Havn skulle være stedet for den slags. Michael havde skaffet rigeligt med børsteorm, og som backup, var der også et par frosne sild i agnspanden. Vi startede fiskeriet ved 11 tiden om formiddagen. Vejret var fint, der var en svag vestenvind, så vi fik vinden i ryggen, og der var ikke ret store bølger.
Fiskene lod vente på sig, og der skulle gå et par timer, før jeg fik nap. En fin ising havde slugt krogen, og måtte en tur på land. Hen på eftermiddagen fik jeg endnu 3 isinger og 1 skrubbe, så i alt 5 flade. Alle var godt over målet og kom med hjem. Michael måtte desværre nøjes med kolde tæer og en kop suppe på molen, der var ingen fisk til ham idag.

Hornfiskejagt i Grenaa Havn

Kalenderen sagde, at hornfiskene kunne være ankommet, og jeg havde set rapporter om fangster fra Hirtshals, Vejle, og Nordsjælland, så jeg kørte mod Grenaa med sildesider i bilen.

Vejret var nogenlunde solrigt, og da jeg ankom til havnen cirka 1030, var der omkring ti andre fiskere i gang. Der blev umiddelbart kun fisket efter fladfisk, men til gengæld var der allerede fanget nogle ude på platformen på midten af molen, og jeg havde ekstra stænger med, som var tiltænkt fladfiskeforfang.

Jeg havde tre stænger klar klokken 11: fladfisk, bombarda til hornfisk, og et gennemløbsblink, jeg ville kaste lidt efter havørred, hvis muligt. I første omgang søsatte jeg kun bombarda og fladfiskeriggen - begge agnet med sildesider.

Omkring mig var en familie travl beskæftiget med at tømme havnen for skrubber og ising, og så blev det lidt kedeligt at stå og se på. De flade ville åbenbart ikke spise sild i dag, så jeg købte en pakke orm, og kort efter havde jeg en lille skrubbe på land. Den var noget lille i det men havde slugt krogen, så jeg ikke ville kunne undgå at slå den ihjel, så den blev gokket og smidt i posen med is.

Jeg havde glemt alt om mit flåd til hornfisk, som var drevet rundt og nu sad fast. Jeg fik det løs og stillede stangen væk: Hornfiskene måtte vente. Jeg havde heller ikke fået kastet mit blink, så jeg riggede om til endnu en stang til fladfisk og kastede ud.

Den ekstra stang gav kort efter en lidt større skrubbe på land, og jeg så senere et godt hug på min første stang, som gav en helt pæn ising - ny PR. Herefter gik det lidt i sig selv, men jeg endte dog med at få endnu en skrubbe på land - min største på dagen - som havde lavet et meget diskret ninjahug.

Familien bag mig fik vist 12 fisk med hjem, hvoraf en var en rigtig pæn skrubbe på 33-34 cm, og længere inde på molen blev der hevet en skrubbe på 37 cm i land. Der blev taget 6-7 fjæsinger også. De fleste fisk blev taget i selve havnebassinet, og de var på samme størrelse som dem fra ydersiden af molen. Alle fisk blev taget på sandorm.

Vejret var blevet mere gråligt og køligt i løbet af dagen, men det var en fin tur, selvom hovedpersonen altså ikke dukkede op.

Fjæsing, ising, skrubbe, slethvarrer, sej og sild fra Grenaa Havn

Efter noget lidt sløjt fiskeri ved Glatved Strand (se rapport: http://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/sloej-rovplade-tur-til-glatved-strand/1343), gik turen til Grenaa Havn, hvor vi håbede på bedre fiskeri. Der var masser af isinger på ydersiden af molen, de bed både på børsteorm og små stykker tobis, fjæsingerne var også til stede ... En flådfisket tobis skulle jo være guf for en havørred, sej, makrel eller hornfisk, men flådfiskeriet gav slet ikke noget i Grenaa Havn. Til gengæld fik jeg et par gode arter på sildeforfang og en lille sølvsild kastepirk i havnebassinet. Det blev til sild, sej, skrubbe og en slethvarrer. Skrubben huggede rent på den lille kastepirk, og slethvarren havde taget en sildeflue. Slethvarren var med sine 32 over mindstemålet, men da den var lidt tynd blev den genudsat. Til gengæld var skrubben fin, så den kom med hjem sammen med en håndfuld sild, resterne af vores tobisfangst og en fjæsing.