Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

Blank bækørred?

Gå til Michael Knudsen's profil
Michael Knudsen (tirsdag d. 22. august 2017 14:56:40)
Østjylland

Blank bækørred?

Jeg fangede for nylig små bækørreder i Østerå ved Aalborg, og de havde alle den karakteristiske brune/grønne tone og røde prikker.

Der var dog en enkelt undtagelse: Den var blank uden skyggen af brunt men havde flotte røde prikker. Den har nok været ca. 15 cm lang. Har det været en lille havørred? Jeg troede ikke, de fik prikker.

Jeg har desværre ikke et billede.
Gå til Henrik Carl's profil
Henrik Carl (tirsdag d. 22. august 2017 15:43:46)
Nordsjælland
Hvis den havde røde pletter, må det have været en bækørred. Havørreder har ikke røde pletter.
Gå til Michael Knudsen's profil
Michael Knudsen (tirsdag d. 22. august 2017 22:18:12)
Østjylland
Okay, tak for svar. Det var lidt som ventet, men jeg har ikke tidligere set så farveløs en bækørred.
Gå til Sebastian  Bugge 's profil
Sebastian Bugge (torsdag d. 12. oktober 2017 16:05:45)
Østjylland
Ja Henrik men jeg har en bette undtagelse den her havørred på 17 cm fangede jeg på en strand i Kaløvig i nerheden af Kaløvig strandgård camping og hvis men zoomer ind på billedet kan man se at den har røde pletter ved side linjen og over og under sidelinjen blev selv overrasket da jeg så de røde pletter den var ikke en avlet en da fedtfinnen ikk var klippet af og tror det muligvis har været havørred bækørred hybrid
Kh Sebastian

Gå til Henrik Carl's profil
Henrik Carl (torsdag d. 12. oktober 2017 16:22:04)
Nordsjælland
I nogle af de brakke fjorde kan det faktisk være svært at se forskel på havørreder og bækørreder (det er jo også samme art). Jeg synes nu ikke, at de røde prikker træder ret godt frem på dit foto. Jeg er selvfølgelig også rød-grøn-farveblind, så måske er det derfor.

Jeg har også lige en tilføjelse til mit tidligere svar. Hvis en fisk er ca. 15 cm i august, så er den næppe vandret ud i havet som smolt om foråret. Så ville den have været noget større. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at den vandrer ud næste år, men indtil videre har den næppe været i havet.

Vh.

Henrik
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk