Lystfiskeri efter tun og barracuda på Gran Canaria 2018

Oprettet søndag d. 18. november 2018
Efterårsferien gik igen i år til den spanske ø Gran Canaria, som jeg også besøgte i 2017. Sidste år fangede jeg rokker og forskellige andre saltvandsfisk med turbåden Cavalier, og jeg fik også fanget min første bass i en af øens ferskvandssøer.
Læs mere i artiklen fra 2017 her: https://www.fiskefoto.dk/artikel/lystfiskeri-efter-bass-rokker-og-andet-godt-paa-gran-canaria-efteraaret-2017-atlantic-lizardfish-wide-eyed-flounder-common-seabream/76 I år bookede jeg også en tur med Cavalier, og pakkede desuden kraftigt grej, så jeg kunne fiske efter øens rokker ved en havn, hvor jeg sidste år så en del rokker.

Et par dage efter ankomsten til Gran Canaria, skulle jeg afsted med Cavalier. På facebook havde jeg fulgt med i Cavaliers fangster, og det så rigtigt godt ud med mange små tun og nogle store wahoo. Fiskeriet gik dog ikke så godt på min tur, og der blev kun landet en mindre barracuda på hele turen. Undervejs på turen fik jeg dog en god snak med en anden dansk lystfisker; Peter Silberg. Peter fortalte at han et par dage forinden, havde fanget godt med bonitoer (Bugstripede bonitoer) på Cavalier. Jeg fik lov til at bruge et billede af Peter i artiklen her.

Peter med en håndfuld bonitoer.
Turens eneste fisk. En barracuda.
Cavalier.
Tungt grej på Cavalier.
Senere på ferien gik jeg en tur på en havn, hvor jeg spottede en lokal, som havde fiskestænger liggende bag i bilen. Den lokale fisker snakkede kun meget lidt engelsk, men jeg fik aftalt med ham, at jeg skulle med ham ud at fiske den efterfølgende aften. Ved 18 tiden mødtes vi på havnen, og kort efter var jeg på vej ud på det åbne hav sammen med endnu en spansktalende lystfisker, i en mindre båd, i begyndende mørke og uden redningsvest. Vi sejlede 300 - 400 meter ud i havet, hvor vi ankrede op. Der skulle fiskes efter havets rovfisk med døde sardiner under flåd. Sardinerne blev monteret på et rig af meget kraftig wire og 2 trekroge. Flådet var en hvid ballon, som blev pustet op med et knæklys indeni, så vi kunne se den i mørket. Ballonen blev monteret, så den frit kunne glide op ad linen, uden nogen form for flådstop. Imens vi fiskede, blev der hele tiden forfodret med knuste sardiner, for at lokke rovfiskene til. Der skulle gå et par timer, før der skete noget. En ballon blev flået under og sprang, og så kunne en af de spanske fiskere fighte en fin bonito på omkring 3 kilo ind. Kort efter var der nap på min stang. Vi så ikke ballonen gå under, men pludseligt blev der flået line af hjulet. Bremsen blev efter ordre fra min guide skruet helt i bund - og så et modhug! Fisken sad der, og da den slet ikke kunne tage line af det kraftige hjul, var fighten helt vanvittigt. Især da fisken nærmede sig båden, og gerne ville svømme nedad, skulle der holdes godt fast i grejet. Line, hjul og stang var ret kraftig, så fisken kunne uden videre løftes i linen ind i båden. Min første tun nogensinde, en flot bonito på omkring 4 kilo. YES! De næste par timer var der godt gang i fiskeriet. Det var ret specielt at sidde på havet og fiske om natten, men jeg fik at vide, at fiskene som regel bed godt i mørket. I løbet af aftenen fik jeg 3 bonitoer, et par barracudaer og en blåbars (Pomatomus saltatrix). I alt fangede vi 8 bonitoer, 4 barracudaer og en enkelt blåbars. Hen på aftenen døde fiskeriet ud, og kl. 12 var vi i havn igen. En fantastisk autentisk oplevelse med rigtige spanske lystfiskere, som nok slår den guidede turbåd med et par længder.
...og så fik jeg endda en bonito med hjem, som blev tilberedt i hotellejligheden den efterfølgende aften

Afgang fra havnen.
Fiskepladsen.
Grejerne ordnes.
Der fiskes tun!
Sardiner til agn og forfodring.
Turens første fisk! En bonito.
En sardin monteres på krogsættet.
En hvid ballon med et knæklys indeni blev brugt som flåd.
Bonito.
Bonito og blåbars.
Mig med en barracuda.
Forfatteren med barracuda, blåbars og rygstribet pelamide.
Der renses fisk.
Båden er fyldt med barracudaer og bonitoer.
Næste fisketur på ferien var en havn, hvor jeg som tidligere nævnt, så en del store rokker sidste år. Mit tungeste havgrej og kraftige bundforfang bundet i 1 mm. flourocarbon var med, så jeg var klar til en stor fisk! Noget havde dog ændret sig på havnen siden sidste år. En del af havnen var hegnet ind, og der var sat skilte op med fiskeri forbudt på de mest oplagte fiskepladser. Fiskeriet skulle dog have et skud, så jeg fandt et hjørne, hvor jeg kunne liste en stang ud. Efter kort tids fiskeri så jeg noget, som flaksede rundt tæt på molen hvor jeg stod. Lidt senere kom det lidt tættere på, og jeg kunne se at det var en kæmpe rokke. Fisken var 1½ meter bred, og med hale har fisken måske været 3 meter lang. Fisken kom helt ind til molen, hvor den slog med sine lapper, så de kom helt op på stenene hvor jeg stod. Fisken var enorm, og jeg blev helt i tvivl, om jeg overhovedet havde lyst til at få så stor en fisk på krogen. For ud over at fisken var stor, havde den jo formegentligt også en dødbringende pig på halen. Jeg fiskede videre efter rokken, men det lykkedes mig ikke at lokke den til hug.

På en køretur i bjergene på Gran Canaria kom jeg forbi nogle søer. Jeg smed lidt toastbrød i en af dem, og ret hurtigt blev det taget af karper. Karperne må få chancen, næste gang jeg besøger Gran Canaria!

Palmer ved hotellet.
En sø som husede en del karper.
Det flotte bjerglandskab på Gran Canaria.