Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson
På kuttertur på Nordsøen med M/S Muddi

På kuttertur på Nordsøen med M/S Muddi

Oprettet onsdag d. 7. september 2022

Husk det på kutterturen


Husk søsygeplaster - De fleste kan blive søsyge, og i sær i efterårs- og vintermånederne er der stor risiko, for at der er bølger på, så kutteren vipper. Søsyge plaster virker godt, men der findes også piller imod transportsyge.

Husk varmt og vandtæt tøj - På havet kan der ofte være lidt køligere end på land, og blæser det en smule, er det vigtigt at være klædt ordentligt på. Et vindtæt og vandtæt ydre lag er et must. Hav gerne tøj på, som du kan tage af i lag, i stedet for én tyk kedeldragt eller lignende.

Husk agn - Hvis du ikke udelukkende vil fiske med pirke og ophængere, er det vigtigt at du husker at tage agnfisk med på turen. Nogle gange kan der fanges agn i form af makreller eller sild på turen, og nogle gange kan man også forudbestille en pose med frosne agnfisk, men det mest sikre er, at tage agn med hjemmefra.

Husk en ekstra stang og hjul - Turene på havet kan være hårdt for lystfiskeren men også for grejet. Hav altid en ekstra stang med hjul med på turen, som er klar til at blive rigget til. Der sker af og til at et hjul giver op, at man mister meget fiskesnøre eller at selv den kraftigste pirkestang knækker. Ud over at der er smart at have en ekstra stang med, kan man på den måde også have to lidt forskellige stænger med på turen. En til det helt tunge fiskeri med multihjul og måske en lettere men dog stadigt kraftig kastestang med et stort fastspolehjul. Et stort Shimano Stella hjul er et populært fastspolehjul til det tunge fiskeri.

Husk ekstra forfang og pirke - Endegrejet står også for tur, især når der fiskes over vrag eller store sten. Her kan der mistes en del grej på en dags fiskeri, det er ikke unormalt at smide 5-6 sæt forfang væk. Det er surt, men sådan er det. Derfor skal der være et lager af forfang og pirke i grejæsken. Løber man tør for endegrej, eller for den sags skyld stang og hjul, kan der nogle gange købes lidt ekstra grej af skipper på båden.

Husk poser til fisk - Når fisken er fanget, kan det ligge på is i en balje ombord på isen. Men når fangsten skal med hjem i bilen, er det nødvendigt med store plasticposer eller fryseposer, til at transportere fiskene. Det kan også være en fordel at have en balje i bilen, sådan at en utæt pose ikke lækker fiskesaft ud i bilen.

Turene aflyses tit - På grund af meget skiftende vejrforhold på Nordsøen, bliver en del ture aflyst. Det er altid en god ide at ringe til Per som ejer bådene M/S Muddi og M/S Bodil dagen før afrejse, og få at vide om turen bliver til noget.

Thyborøn by night

Den er lidt over midnat, det er lunt i vejret her midt i august og fuldstændigt vindstille, jeg går ombord på en gammel fiskekutter på Thyborøn Havn. Langs rælingen stritter 11 fiskestænger op i luften, de står i hver deres stangholder, og der er kun én plads tilbage, den tager jeg. Min kraftige 30 punds pirkestang med tilhørende multihjul sættes i den sidste ledige stangholder, det bliver min fiskeplads de næste 20 timers tid. En luge i dækket står åbent, og nede fra bådens mave kan man re 11 voksne mænd snorke. Med forsigtige trin kravler jeg ned af stigen til kahytten, hvor jeg med pandelampens lys finder en ledig køje, hvor jeg kan sove de næste 5-6 timer. Jeg skal på kuttertur på Nordsøen med M/S Muddi fra Thyborøn. Kl. 2 om natten bliver jeg vækket af bådens motor som starter, og inden længe begynder sejlturen ud igennem Thyborøn kanal til Nordsøen. Det vipper lidt, og jeg kommer i tanke om, at jeg har glemt at sætte mit søsygeplaster på. Søsygeplastret bliver fundet i tasken, og sættes bag det jre øre.

Morgenkaffe

Det er morgen, og skipper Birger råber ned i kahytten; der er kaffe! Hurtigt bliver dynen smidt, og fisketøjet kommer på. Ovendæk er der lune rundstykker med pålæg og varm kaffe at starte dagen på. Efter en hurtig morgenmad sættes omdrejningerne på bådens motor pludseligt ned. Alle ved, at det betyder, at turens første fiskeplads snart er nået. Det er med at komme på plads, og hvis forfang og madding ikke allerede er rigget til, skal det gøres nu! Motoren går helt ned i omdrejninger, bliver sat i bakgear og gasses så op, så båden kommer til at ligge helt stille. Et trut i hornet fra skipper betyder, at der må fiskes. Med ét farer alle pirke og forfang imod bunden, imens alle spændt venter på dagens første fisk. På havet kan alting ske, ved bunden kan fiskearter som lange, havkat, kulmule, havtaske, kuller, knurhane og torsk fanges. Fiskes der lidt længere oppe i vandsøjlen er der større chance for at fange sej, lubbe og makreller. De bundnære arter fiskes ofte med et bundforfang med naturlig agn, imens de øvrige arter fiskes mere effektivt med en pirk og forskellige ophængere.

Kulmule, kuller, torsk og andet godt

På denne tur på Nordsøen skulle der være gode chancer for kulmule, men man ved aldrig, hvad der ellers hugger i dybet. Efter få minutters fiskeri har den første lystfisker hug. En kulmule har taget en makrelfilet fisket på et specielt forfang, som består af en elektronisk blinker og en stor enkeltkrog. Flere lystfiskere på båden fisker med samme forfang, det kan nemlig købes ombord, og forfanget er kendt for at være et godt forfang til bl.a. havkat og kulmule. Generelt fiskes der ikke ret længe ad gangen, skipper har styr på, hvor de gode fiskepladser er, og når båden har drevet hen over vraget, stentoppen eller korallerne, sejles der tilbage, så båden igen driver over næsten samme område. Et drev tager ofte kun omkring 10 minutter. Efter 2-3 drev over et spot, sejles der videre til et nyt område. Der kan ofte være en sejltur på 20 minutter til en time imellem de forskellige fiskepladser. På den første fiskeplads fik jeg ingen fisk, selvom at mange andre fik kulmule, kuller og torsk. Jeg skifter mit forfang ud, og monterer et af de populære forfang med indbygget blinker. Samtidigt får jeg at vide, at det kan være godt at give fri line, hvis man mærker et nap. På den måde kommer agnen til at ligge helt stille på bunden, og fisken får bedre tid til at hugge på agnen. Mit forfang er agnet med makrelfilet, og med det nye forfang og ny fisketeknik er der hurtigt gevinst. En fin lille kulmule, min første kulmule nogensinde! Fiskeriet fortsætter, og inden længe har jeg igen heldet med mig. Endnu en ny art har ladet sig overliste af en makrelbid på blinkerforfanget. En lubbe! Lubben har jeg fanget i Norge, men aldrig i Danmark. Det er en art som man ligesom kulmulen kun støder på, når der fiskes fra båd langt fra kysten i Danmark.
Folk har efterhånden lidt fisk i deres baljer, ombord kan der tages is fra en stor kasse midt på skibet, så fangsten holder sig kold og frisk. Men det er alligevel vigtigt, at man løbende renser sine fisk for indvolde. På de korte sejlture imellem pladserne, går de fleste i gang med at rense fisk, det kan som regel lige nås, før kutteren er fremme ved den næste fiskeplads. Har man ikke selv mod på at rense fiskene, kan man betale sig fra det. Der betales for hvert kilo renset eller fileteret fisk, det er skipperens hjælper, der står for rensningen. Når der renses fisk, er mågerne på pletten. Fiskeskrog og indvolde er en lækkerbisken for en måge, og så snart noget fiskeaffald smides overbord, bliver det nuppet af en fugl. Når båden ligger stille og fisker, lægger mågerne sig omkring båden og tager et hvil, så de er klar til næste ryk.
Midt på dagen stilles der rugbrød frem, så man kan få sig en rugbrødsmad.
I løbet af dagen bliver der fanget flere spændende fiskearter, der kommer løbende makreller ombord, som bruges som agn, men der bliver også fanget lange, sej, lubbe, torsk og knurhane. På et af dagens sidste drev er jeg heldig at fange en lange. Således har jeg i løbet af dagen fanget kulmule, kuller, torsk, makrel og lange. Især de to nye arter kulmule og kuller er jeg, som den artsfisker jeg er glad for at have fået på CV’et.

Turen går hjemad

Dagen er ved at gå på held, og da skipper efter dagens sidste drev trutter 3 gange i hornet, ved alle, at fisketuren nu er ovre. Forfang og pirke pilles af og puttes i grejæskerne, de sidste fisk renses og lægges på køl, hvorefter en gang boller i karry bliver sat på bordet.
Der er 5 timers sejlads før vi er i havn, så ventetiden kan udnyttes til en lur, inden vi ved 22 tiden om aftenen kan lægge til kaj på sammen plads som vi startede fra 20 timer tidligere i Thyborøn. Der er et par timers kørsel hjem til Skanderborg, så luren på vej indad var på sin plads.
På kajen står et nyt hold lystfiskere allerede klar med stænger, grejæsker og tasker. 4 timer senere går turen nemlig igen ud på havet med Muddi.

Mere info om fisketure på Nordsøen

Har du fået lyst til at komme på Nordsøen med M/S Muddi eller M/S Bodil, kan du finde information om turene her:
https://emma-line.dk/

Se også fangstrapporten fra turen her:
https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/kulmule-kuller-og-lange-fra-det-gule-rev/6862

Se også fangstrapporten fra M/S Bodil "God nytårstorsk fra Det Gule Rev":
https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/god-nytaarstorsk-fra-det-gule-rev/6535


Forfatter:

Kulmulens skarpe tænder.
Kulmulens skarpe tænder.
Et kraftigt bundforfang med blinker og et tungt lod.
Et kraftigt bundforfang med blinker og et tungt lod.
Mågerne holder sig til.
Mågerne holder sig til.
Småtorsk.
Småtorsk.

Andre artikler

Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk