Fiskeri efter helleflynder ved Sørøya i Norge 2017

Oprettet søndag d. 13. august 2017
I forbindelse med at jeg skrev et indlæg på facebook om tips og tricks til en kommende tur til Sørøya i Norge, jeg fik tilbuddet om at prøve Michael Røge’s gummidyr MYG – jeg har tidligere haft stort held med Michaels gummidyr til gedder, så det var helt klart et tilbud, jeg ikke kunne modstå.

For at komme op til Sørøya valgte vi at flyve med Widøre fra Torp Sandefjord Lufthavn i Norge til Hammerfest, en rejse der koster ca 1700DKK. per person t/r. Alternativet var at køre i bil en rejse på omkring 5000 km. frem og tilbage, og dette var slet ikke noget vi havde lyst til. Fra Hammerfest tog vi en færge ud til Sørøya, hvor Einar der ejer og driver Sørøya Gjestestua, ventede på os, og kørte os til fiskecampen. Flyet gik fra Torp klokken 06.30 om morgenen og allerede omkring 17.00 vi var ankommet til målet, Sørøya Gjestestua.

Vi ankom som sagt omkring 17:00 onsdag, og besluttede at afsætte den første dag til at pakke ud, rigge vores grej til og forberede os til de 8 dage vi skulle fiske.

Tidligt næste dag fik vi nøglerne til båden og tog af sted – vejeret var godt og roligt og det blæste ikke særligt meget. Det var dog rimelig store dønninger efter gårsdagens storm, hvilket gjorde både min bror David, og vores rejsekammerat Fredrik, lidt søsyge – at jeg selv ikke kunne mærke noget er et mysterium, men jeg skal ikke brokke mig over det.
På grund af dønningerne, besluttede vi at forsøge at finde en god drev i et sund mellem fastlandet og en ø, som også kunne beskytte os mod de værste af søen.
Efter vores forflytning tjekkede vi i hvilken retning vi drev med vores GPS, og til vores store tilfredshed opdagede vi, at vi havde en perfekt drift på 1,2 - 1,8 knob. Vi besluttede, at prøve for at se om det skete noget. Og allerede efter 5-6 minutter rer jeg min bror råbe til Fredrik "Hvad fanden sker der?!", og når jeg vender mig rundt ser jeg, at Fred har ordentlig flex på klingen hele vejen til håndtaget! Fredrik, som har været på fisketur i Norge 10 gange, konstaterer hurtigt, at det er en helleflynder der har taget hans jigg – fisken er rasende, og tager flere gange udløb helt ned til bunden. Fredrik er nød til at arbejde hårdt for at få fisken op fra bunden - efter en kamp på 10-15 minutter, får vi endelig lov at se fisken ved overfladen. Min bror formår at lande den med en hajkrog i underkæben. Fisken målte 117 cm. og fik efter nogle billeder lov til at svømme tilbage til dybet.

Vi fascineredes af dette, næsten forhistoriske dyr og min bror og jeg var ivrige efter at få vores grej i vandet igen. Vi tog nogle flere drev på samme sted, uden at der sket det helt store - efter det tredje drev besluttede vi at ændre position til den vestlige side af øen – hvor vi stadig er beskyttede for den kraftige sø.
Allerede ved det første drev føler jeg, at noget tygger på min jigg og jeg laver instinktivt et hurtigt modhug, hvilket er forkert ved helleflynderfiskeri da jeg hiver jiggen ud af munden på fisken, og desværre er der ingen bid igen. Jeg trækker min line ind og kan tydeligt se, at min jig har nogle tyggemærker på halen. Ned med jiggen igen! Desværre jeg får jeg bundbid og mister både jigg og fluorocarbon-forfang..
Jeg bliver nød til at rigge om, og beslutter mig for at prøve en jigg fra MYG – denne gang blev det en curlytail i motoroil farve monteret på et bullet jighoved i glow.
Allerede få sekunder efter den rammer bund første gang, kan jeg mærke at det er noget der tygger på min jigg – og denne gang har jeg bedre selvkontrol og klarer at vente, indtil jeg kan mærke modstand i den anden ende af linen, og først derefter giver jeg modhug! Jeg giver et hurtigt og hårdt modhug, og et sekund tror jeg at jeg har kroget bund igen… Men så begynder linen at blive trukket af hjulet, og nu er det er ikke lidt line jeg snakker om – den laver et udløb på omkring 30 meter uden problemer. Det skal siges at mit hjul har en bremsstyrke på 13kg. – man er nød til at holde et fast greb i sin stang ! På trods af alle de 100'erne af film, jeg har set på Youtube og andre medier, kan jeg stadig ikke forstå, hvordan en fisk kan have en sådan kraft som en helleflynder har!
Efter en fight på 7-8 minutter, kom den helt op til overfladen og blev landet med hajkrogen. Fisken måler ’kun’ 107cm. og er nøjagtig lige så lang som min PR (personlig rekord) gedde, men man kan slet ikke sammenligne de to, helleflynderen er bare så meget stærkere. Selv min største stør på 167cm. kan ikke måle sig med denne fisk! Desværre ser vi at fisken har fået stinger-krogen i øjet, og jeg beslutter mig derfor for at gokke den, og tage den med hjem som spisefisk (fisk i størrelse 80-110cm. betragtes som den bedste fisk at spise).

Vi tager nogle flere drev på samme sted, og Fredrik kroger og lander en helleflynder på 110cm. der bliver sat ud efter nogle billeder, men efter at denne fisk bliver sat ud sker det ikke særligt meget.
Min bror David, der endnu ikke har fanget nogen fisk begynder derfor at miste humøret og begynder at tvivle, både på sig selv og hans fiskeri.
En time går og til sidst så råber min bror, at nu er det tid til action igen. Han har endelig kroget en fisk, og han bliver nød til at arbejde hårdt for at holde den under kontrol.
Umiddelbart kan vi se at det er en pæn fisk han har kroget, Fredrik hjælper med at styre båden i samme retning som fisken svømmer, og efter 5 minutter lykkes han at få den op til overfladen, men det lykkes ikke lande den i tide, før den laver et udløb på 40-50 meter, og han bliver nød til at starte forfra. David begynder igen at hive den op, og det lykkedes efter yderligere 5-6 minutter at få den op til overfladen. Men heller ikke denne gang lykkedes det Fredrik at lande den med hajkrogen. Men tredje ville vise sig at være lykkens gang, og efter en fight på i alt 23 minutter fik min bror sin første fisk i båden. Fisken der ville vise sig være den største på hele rejsen måler mellem 142-145 cm., og min brors dårlige humør er som borte med blæsten!

Senere på dagen lykkedes det mig, at lande min anden fisk, også denne huggede på MYG’s Curly Tail - denne fisk var en smule mere rolig, men den nåede stadig at lave to udløb helt ned til bunden, før den blev landet. Efter at den blev landet, kunne vi konstatere at den målte 121,5cm., og efter en lille foto-session blev også denne sat ud igen.
Og kort tid derefter fik Fredrik en mindre flynder der målt 95cm., og jeg fangede en der målte 110cm. – og min bror David fangede yderligere 3 stk. før vi kørt hjem.
Den første dag fik vi altså fanget 9 helleflyndere, så det må betragtes som en rigtig god dag!

Vi fortsatte med at fiske yderligere 7 dage, og på disse dage fangede jeg i alt 9 helleflyndere, den største målt 138cm. Jeg fik også torsk på op til 9 kg.
Min bror fangede ikke flere helleflyndere i løbet af ugen, men det lykkedes ham at fange torsk på op til 13,5kg.
Fredrik fangede i alt 7 helleflyndere og torsk helt op til imponerende 18,8kg!

En fantastisk oplevelse som enhver lystfisker burde prøve!

Forfatter:

Gustav med en helleflynder på 131cm.
Helleflynderens mund.
Gustav med en helleflynder på 107cm.
Fredrik med en helleflynder på 101cm.
David efter fight af 142cm. helleflynder - Det er hårdt at fiske…
Gustav med en helleflynder på 90cm.
David med en helleflynder på 142cm.
En ulk fanget på jigg.
Fredrik med en torsk på 18,8kg.