Hornfiskejagt i Grenaa Havn

Beskrivelse af turen:
Kalenderen sagde, at hornfiskene kunne være ankommet, og jeg havde set rapporter om fangster fra Hirtshals, Vejle, og Nordsjælland, så jeg kørte mod Grenaa med sildesider i bilen.

Vejret var nogenlunde solrigt, og da jeg ankom til havnen cirka 1030, var der omkring ti andre fiskere i gang. Der blev umiddelbart kun fisket efter fladfisk, men til gengæld var der allerede fanget nogle ude på platformen på midten af molen, og jeg havde ekstra stænger med, som var tiltænkt fladfiskeforfang.

Jeg havde tre stænger klar klokken 11: fladfisk, bombarda til hornfisk, og et gennemløbsblink, jeg ville kaste lidt efter havørred, hvis muligt. I første omgang søsatte jeg kun bombarda og fladfiskeriggen - begge agnet med sildesider.

Omkring mig var en familie travl beskæftiget med at tømme havnen for skrubber og ising, og så blev det lidt kedeligt at stå og se på. De flade ville åbenbart ikke spise sild i dag, så jeg købte en pakke orm, og kort efter havde jeg en lille skrubbe på land. Den var noget lille i det men havde slugt krogen, så jeg ikke ville kunne undgå at slå den ihjel, så den blev gokket og smidt i posen med is.

Jeg havde glemt alt om mit flåd til hornfisk, som var drevet rundt og nu sad fast. Jeg fik det løs og stillede stangen væk: Hornfiskene måtte vente. Jeg havde heller ikke fået kastet mit blink, så jeg riggede om til endnu en stang til fladfisk og kastede ud.

Den ekstra stang gav kort efter en lidt større skrubbe på land, og jeg så senere et godt hug på min første stang, som gav en helt pæn ising - ny PR. Herefter gik det lidt i sig selv, men jeg endte dog med at få endnu en skrubbe på land - min største på dagen - som havde lavet et meget diskret ninjahug.

Familien bag mig fik vist 12 fisk med hjem, hvoraf en var en rigtig pæn skrubbe på 33-34 cm, og længere inde på molen blev der hevet en skrubbe på 37 cm i land. Der blev taget 6-7 fjæsinger også. De fleste fisk blev taget i selve havnebassinet, og de var på samme størrelse som dem fra ydersiden af molen. Alle fisk blev taget på sandorm.

Vejret var blevet mere gråligt og køligt i løbet af dagen, men det var en fin tur, selvom hovedpersonen altså ikke dukkede op.

Fangster fra denne rapport

Skrubbe (Platichthys flesus) Fanget ved medefiskeri. Dagens tykkeste (240/28.2) ved siden af dagens længste (230/30).

Den mindste skrubbe var 158/27, så den havde været bedre at få tilbage i vandet.

Denne skrubbe blev hjemtaget. Østjylland, Grenaa Havn (Havn / mole) skrubbefiskeri, fladfisk, børsteorm, sild, sandorm, sandigler, tobis

Skrubbe (Platichthys flesus)

28,2 cm.
Konditionsfaktor:
1,07
Dagens tykkeste (240/28.2) ved siden af dagens længste (230/30).

Denne skrubbe blev hjemtaget.
Ising (Limanda limanda) Fanget ved medefiskeri. Isingen ved siden af den mindste af skrubberne. Den var ret mørk i det men næsten gennemsigtig, når man holdt den op i lyset.

Denne ising blev hjemtaget. Østjylland, Grenaa Havn (Havn / mole) isingefiskeri, sild, børsteorm, kræsen, sandigle, sandorm, hornfisk

Ising (Limanda limanda)

29 cm.
Konditionsfaktor:
0,86

Denne ising blev hjemtaget.
første
2018
Årets første ising på FiskeFoto 2018
Kasper Strube (lørdag d. 28. april 2018 18:56:41)
Super rapport og fine fisk
Michael Knudsen (lørdag d. 28. april 2018 21:18:46)
Ja, det var godt, når nu hornfisken udeblev. Jeg kan se, at der indtil videre er rapporteret otte fangster i dag, men ingen af dem er her i området.. de må bare næsten være her alligevel.

Stemningsbilleder

Dagens første fisk på land var tynd og tydeligvis meget sulten: Den havde slugt selv perlerne på Imax-forfanget.
Pænt foråsvejr med Mærsk Inspirer i baggrunden.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.