Geddefiskere på glatis - isfiskeri efter gedder i Den Gamle Mose

Beskrivelse af turen:
Et par dage og nætters frost havde lagt et solidt låg på Den Gamle Mose - men var det solidt nok til at bære? Et par testhuller tæt på land viste at isen var omkring 5 cm tyk. Isen var tyk nok til at den sagtens kunne bære mig, og sikkert også en lidt tungere svensker, men vi valgte alligevel at nøjes med at lave huller tæt på land og ved broen, så vi kunne fiske fra sikker grund.
Fiskeriet startede kl. 9 om formiddagen. Gustav fiskede med en enkelt stang med prop og levende skalle, imens jeg riggede to stænger til, begge ligeledes med prop og levende skalle. Skallerne var ret små, så vi nøjedes med en enkelt lille trekrog i skallernes haler. Altså spillevende skaller på en lille skarp trekrog, wireforfang og en lille prop afbalanceret så den kun lige kunne bære skallen. Det skulle jo nok kunne overliste en gedde! Jeg havde lavet en anordning med et stykke træ, hvor min bidmelder kunne sidde i, på den måde kunne stangen ligge på isen, imens bidmelderen registrerede om en gedde trak afsted med min agnfisk. På trods af god agn, og fiskeri på 1 - 1½ meters vand med levende skaller, skete der ikke noget hele formiddagen og det meste af eftermiddagen... Gustav kørte hjem midt på eftermiddagen, uden at nogen af os havde set eller mærket det mindste til mosens gedder.
Jeg fortsatte fiskeriet, og kl. 15:30 midt i en kop kaffe bippede en bidmelder. Stangen lå et stykke fra hvor jeg stod, så jeg måtte spæne igennem mosen, hen til det formodede geddeangreb! Bidmelderen lyste stadigt, og proppen var væk fra hullet! Jeg strammede forsigtigt op, der var lidt modstand - og så et modhug! Gedden sad der, og efter en lille fight kom en lækker is-gedde på 2,8 kilo og 75 cm. til syne i ishullet. Gedden blev hurtigt trukket op af hullet - Yes! Efter måling og fotografering kom den tilbage i hullet, en frisk agnfisk kom på krogen, og fiskeriet fortsatte. Senere på dagen havde jeg et par hug mere, men det gav ingen krogninger - men EN isgedde kan også gøre det!

Fangster fra denne rapport

Gedde (Esox lucius) Fanget ved isfiskeri. En lækker vinter is-gedde! Østjylland, Privat mose (Sø / mose) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,

Gedde (Esox lucius)

Fanget ved isfiskeri på bobleflåd - med levende skalletrekrog
Fangst tidspunkt eftermiddag
Vægt:
2,8 kg.
Længde:
75 cm.
Konditionsfaktor:
0,66
En lækker vinter is-gedde!

Stemningsbilleder

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.