En udfordrende dag

Beskrivelse af turen:
Dagens fisketur blev lidt af en udfordring på flere måder, og indtil kort før lukketid så det ud til at det skulle blive en dag uden fisk på land, det var ikke fordi der ikke var nogen aktivitet, det var der masser af, men fiskene ville bare ikke blive hængende.

Jeg havde taget fri fra arbejde kl. 09.00 og efter en halv times køretur var jeg fremme ved søen, jeg fik pakket grejet ud, rigget stænger til og hældt en kop kaffe op som jeg dog ikke nåede at nyde, i hvert fald ikke lige med det samme.
Blot 5 minutter efter agnene var placeret strategisk korrekt, eller sådan set bare kastet så langt ud jeg kunne i den stride vestenvind der kom lige imod mig, kom det første hug. Bidmelderen hylede, noget trak meget tydeligt og meget hurtigt afsted med agnen, jeg gav modhug og......
Ja det var så det, der var intet liv at spore i den anden ende, og jeg kunne hale en agnsskalle med tydelige bidemærker ind, så noget havde i hvert fald haft fat i den.

Det samme gentog sig en times tid senere bare i stereo, dobbelt hug eller meget tæt på i hvert fald, jeg havde lige nået at løfte den ene stang op efter linen blev trukket hidsigt af hjulet da den anden bidmelder begyndte at hyle og linen rendte afsted. I begge tilfælde skete nøjagtigt det samme som ved det første hug, intet i den anden ende dog lige bortset fra det ene hug, hvor jeg i ca. 3 sekunder mærkede et par kraftige ryk inden linen blev slap.

De næste 4 timer skete der intet udover at den stride vestenvind tog betydeligt til og selvom jeg både fik stangspidserne ned under vandoverfladen og strammede linerne så meget op jeg kunne, ruskede vinden så meget i grejet at bidmelderne gav mig associationer tilbage til firsernes bib-bib spil.

Lidt efter kl. 15 begyndte der at ske noget igen, men desværre gentog historien sig fra før, intet for enden af linen bortset fra en agnsskalle med skrammer, jeg fik yderligere to hug indenfor den næste time, men stadig ingen fisk med helt ind, den ene fik jeg dog lige lov til at fighte i nogle få sekunder inden den også slap afsted igen.

Det sker at der smutter en fisk i ny og næ, men det er yderst sjældent at der på 6 hug ikke er noget der hænger fast, så jeg begyndte at få en mistanke om at det var mindre gedder der holdt til i området idag.
Normalt agner jeg mine skaller på en måde hvor trekrogen sidder helt yderst ved haleroden, det er rigtig godt ved store gedder da krogen derved næsten altid sætter sig i det yderste af geddens gab og gør afkrogning og genudsætning betydeligt nemmere, men det er ikke så godt ved de mindre gedder da de oftest ikke har et bredt nok gab til at krogen er indenfor når jeg giver modhug.

Da jeg lidt efter gjorde klar til at kaste agnen ud igen flyttede jeg krogen et par cm længere ind mod rygfinnen på skallen, nok måske lidt bare for at se om min teori holdt stik, eller måske bare i desperation over at de mange hug endnu ikke var blevet vekslet til fangst.
Det gav pote omkring 20 minutter senere, denne gang blev fisken siddende helt ind til land, og ja selvom det ikke endegyldigt beviser at de øvrige hug var fra småfisk og at det ikke er mine evner det er galt med så fik jeg da, med denne fine gedde som lige kunne holde sig et par cm på den gode side af mindstemålet, bekræftet over for min egen selvtillid at det var de mindre der var på spil idag.

Ps: Hvis nogen kigger i metadata for mit billede af fisken, vil i sandsynligvis opdage at billedet er taget d. 6. marts 2013, dette skyldes at jeg bl.a. bruger en ældre Nokia telefon til at tage billeder med. Den tager nogle ganske udemærkede billeder og har den gode funktion at jeg kan sætte den til automatisk at tage et billede for hvert 5. sekund i op til 1 minut. Den har desværre også den lille ulempe at hvis den har været slukket skal jeg ind og indstille dato og klokkeslæt, det havde jeg lige glemt idag.

Fangster fra denne rapport

Gedde (Esox lucius) Fanget ved medefiskeri.
Denne gedde blev genudsat. Syd- og Sønderjylland, (sted ikke oplyst) (Sø / mose) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,

Gedde (Esox lucius)

62 cm.
Konditionsfaktor:
1,30

Denne gedde blev genudsat.
Kasper Strube (torsdag d. 5. november 2020 19:11:41)
Jeg oplevede også forleden, at jeg ikke kunne kroge gedderne. Min teori var også, at jeg nok kun havde haft hug at mindre gedder, eller måske aborrer.
Alt meta-data bliver slettet på de billeder som ligger på FiskeFoto, så der er ingen der kan se hvornår billederne er taget, eller lure eventuelle. GPS lokationer som også kunne være gemt i billederne.

Stemningsbilleder

I tiden mellem hug kunne jeg side og nyde områdets dyreliv, bl.a. denne sværm af, hvad der på afstand lignede stære, de kom aldrig så tæt på at jeg kunne se det ordentligt.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.