Eftermiddag ved Guldbækken

Beskrivelse af turen:
Jeg kom hjem fra ferie og skulle egentlig lægge stængerne på plads, men i stedet indhentede jeg tilladelse fra Overkommandoen og kørte mod Guldbækken. Her har jeg tidligere fanget fine bækørred, aborre, og små gedder, og jeg er endnu ikke gået forgæves.

Det rer med til historien, at jeg havde fejllæst kortet, så jeg tidligere i stedet har fisket i Zincks Kanal, som vist er en del af Guldbækken. I dag ville jeg finde den rigtige bæk og prøve lykken der.

Jeg fandt den hurtigt, og det var noget helt andet end kanalen: En idyllisk lille bæk med lavt, rindende vand, små sving, og masser af træer og andet bevoksning i siden. Der var flere steder nogle udmærkede steder at stå, men det var lidt besværligt at komme dertil og kaste derfra. Da jeg senest havde fisket ved havet, skulle jeg lige omstille mig til præcisionskast og en ny stang.

Faktisk gik de første to kast direkte i nogle grene og i brinken, men ved tredie kast havde alle planeterne stillet sig på lige linie, og min lille Mepps Aglia no. 2 kom i vandet. Efter en halv meters indspinning lød bremsen, og der var bid. Jeg havde glemt at justere bremsen, så den var meget løs, men alligevel kunne jeg nemt hive fisken i land: En fin lille bækørred - nok min mindste til dato.

Jeg fiskede videre ned ad åen og tog flere bækørreder. De blev lidt større, men alle var langt fra mindstemålet og tog længere tid at afkroge end at hive ind, men pyt, det det var hyggeligt fiskeri i skønt vejr, og der var masser af bæk tilbage at fiske af.

Den første strækning lå inde i en lille skov, og da jeg kom ud af skoven, slog vejret om og blev til et mindre skybrud, så det var på tide at gå hjem. Jeg gik forbi kanalen på vejen og tog et par kast. Det blev til lidt aborre som sædvanlig men ingen af de store.

Efter en masse Det Sidste Kast, hvoraf nogle var i en sø for enden af kanalen, kørte jeg hjemad med en klar intention om snart at vende tilbage og prøve resten af åen.

Fangster fra denne rapport

Bækørred (Salmo trutta forma fario) Fanget ved spinnefiskeri. Den største og flotteste bækørred fra i dag. Jeg har fanget dem dobbelt så store i et andet stykke af Guldbækken.

Denne bækørred blev genudsat. Nordjylland, Guldbækken (Å / bæk) bækørredfiskeri, flue, regnorm, blink, spinner, pletter

Bækørred (Salmo trutta forma fario)

Fangst tidspunkt eftermiddag

Denne bækørred blev genudsat.
Michael Knudsen (søndag d. 30. juli 2017 20:34:27)
Jeg skal tilbage igen hurtigst muligt og prøve det sidste stykke. Jeg er sikker på, der er nogle større længere nede ad åen - i kanalen er der i hvert fald, og den har støbte sider.

En af mine mest pudsige oplevelser er forresten fra kanalen: Jeg var ved at hive en lille aborre i land, da der gik kludder i min line, så jeg måtte lade fisken ligge i vsndoverfladen
Michael Knudsen (søndag d. 30. juli 2017 20:38:43)
Den OK-knap er lige tæt nok på tekstfeltet. (:

Nå, men da jeg var ved at samle fisken op, sprang en lille gedde frem og forsøgte at sluge min fisk og spinner. Det har jeg altid gerne ville opleve men aldrig troet på. Jeg blev så paf, at gedden til sidst slap aborren men dog blev stående lidt tid og så tiden an, og så luskede den væk.
Kasper Strube (søndag d. 30. juli 2017 20:47:29)
Ja de kan godt være grådige de gedder
Du ser nu de 3 seneste kommentarer. Vis alle kommentarer >>
Aborre (Perca fluviatilis) Fanget ved spinnefiskeri. Det er ikke den største, jeg har fanget i kanalen, men de fleste er noget mindre. Den kæmpede godt af sin størrelse.

Denne aborre blev genudsat. Nordjylland, Guldbækken (Å / bæk) aborrefiskeri, striber, rygfinne, regnorm, majs, spinner

Aborre (Perca fluviatilis)

Fangst tidspunkt eftermiddag

Denne aborre blev genudsat.
Bækørred (Salmo trutta forma fario) Fanget ved spinnefiskeri. En meget lille bækørred på 11-12 cm. Jeg har vist ikke fanget dem mindre.

Bækørred (Salmo trutta forma fario)

Fangst tidspunkt eftermiddag
En meget lille bækørred på 11-12 cm. Jeg har vist ikke fanget dem mindre.

Denne bækørred blev genudsat.

Stemningsbilleder

Begyndelsen opstrøms af strækningen med fri fiskeri på Guldbækken.
Ganske idylliske omgivelser. Nogle steder var det dog besværligt at komme til.
Vejret begyndte pænt, men det fik en brat afslutning.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.