6 timers tur i ny ynglings p&t med ørreder og en bommert.

Beskrivelse af turen:
efter dagen forinden var det blevet tid til den store tur. efter at have gjort gårdsdagens fisk helt klar og ejeren havde vakuumpakket den ene af dem var det tid til at se om jeg kunne få nogle orm efter gårdsdagens ormeglade fisk. der stod på hjemmesiden at de havde en økologisk ormegård men da søen fornyligt havde fået nye ejere var den ikke helt aktuel. heldigvis havde ejeren nogle orm til salg i bøtter for 20 kr stykket. men ejeren gav en bytte gratis! så var det bare ned til søen og få fisket.

efter en times fisketid sad den første fisk for enden af linen på et blink. jeg ventede med at bruge ormene til senere da jeg ikke havde så mange. efter at fisken var blevet landet skete der ikke så meget så jeg skiftede til orm. og efter et par pladsskift fik jeg endu en fisk. en lille aborre der gerne ville smage på en tigerorm. den var for lille til at spise så den røg ud igen. efter endu længere tid med pladsskift og agnskift stod jeg ved siden af nogle der havde fanget en større ørred. jeg vil skyde på at den havde vejet ca. 3 kg. men jeg så et par aborre forand mig og jeg tænkte at sådan nogle kunne jeg da godt hygge mig med indtil at ørrederne blev mere aktive. de var allesammen små men pludselig kom der en lidt større en hen og bed på mine orm. jeg gav modhug men den blev ikke kroget. heldigvis var den meget insisterende og bed igen. den her gang blev den på krogen og en aborre på 22,5 cm kom op. nogle mere erfarne lystfiskere har engang fortalt mig at det er bedst at hjemtage aborre på 20 til 35 cm så den blev gokket.

efter endu et par timer var der kun 1 time tilbage af min fisketid. jeg så at den plads hvor at jeg havde fanget min første ørred dagen før var fri efter en hel dag hvor at den havde været optaget. jeg tog et blink og gik der hen. det vidste sig at være en rigtig god idé da jeg fik startet et rent bonanza hvor at jeg fik fanget 3 fisk nær de 2 kg på de sidste ca. 45 minuter. så holdte den teori jeg gik efter: 2 fisk på en 3 timers tur og 4 fisk (og to aborre) på en 6 timers tur.

efter at jeg havde fisket skulle de renses og her kommer bommerten. da jeg fileterede aborren blev fileterne alt for små og den havde enda rogn. for at gøre det endu være prvede vi at tilberede dem på eftervarmen fra den ørred vi spiste. det blev elendigt og jeg var nød til spytte den ene filet/mundfuld ud i skraldespanden. vi prøvede så desparat at give den anden til hunden men den gad heller ikke æde det. så der blev dermed udnyttet 0% af fisken. alle ørrederne blev gode.

alt i alt syntes jeg at det er et super godt sted. det er enda blevet min nye ynglings p&t så nu er lundum endt på en andenplads. der er super fed natur, lækre gå ruter, et super smukt fugleliv, enormt venlige ejere og et super fedt fiskeri. man kan få vakuumpakket og froset sine fisk og der er både lejligheder (som vi valgte at leje), camping plads, store lokaler man kan leje og shelters. der var dog to ting der kan vøre et problem: priserne er ret je (3 timer koster det samme som 4 timer i lundum) og nogle af fiskene havde svamp. foresten er der nogle der ved om man kan spise en fisk med svamp hvis bare man skrapper det væk? jeg fangede ikke nogle fisk med svamp men hvis at jeg nu gør det i fremtiden? der er foresten vist mest regnbueørreder i søen. dog så jeg en enkelt guldørred og så er der også aborre og skaller og der blev vist også udsat bækørreder engang (jeg ved ikke om de stadigvæk gør det). alt i alt et super fedt sted der varmt kan anbefales. Bjerrely fiskesø - Danmarks eneste økologiske p&t.

Fangster fra denne rapport

Regnbueørred (Oncorhynchus mykiss) Fanget ved spinnefiskeri. super fede ørreder der alle var tæt på 2 kg. den længste som også var den letteste var 54 cm og vejede 1,900 kg og var desuden den eneste hanfisk både fra i dag og i går.
Denne regnbueørred blev hjemtaget. Vestjylland, Bjerrely Fiskesø (Put & Take) regnbueørredfiskeri, dambrug, put and take, flue, regnorm, powerbait

Regnbueørred (Oncorhynchus mykiss)

Fanget ved spinnefiskeri gennemløbsblink - westin d360 p&t 3 gram og en på 5,5 gram
Fangst tidspunkt aften
Vægt:
2,15 kg.
Længde:
53,5 cm.
Konditionsfaktor:
1,40
Denne regnbueørred blev hjemtaget.
Kasper Strube (mandag d. 5. april 2021 19:16:37)
Det lyder til at have været en rigtig god tur en skam at aborren ikke blev så god, normalt er det ellers en super spisefisk. Jeg ved ikke om der er noget farligt i at spise en fisk med svamp, men det virker ikke så appetitligt. Normalt syntes jeg heller ikke at de fisk som er meget angrebet af svamp gider at bide på krogen.
Gabriel Kirkeby (tirsdag d. 6. april 2021 11:58:10)
ja det var en super fed tur 🙂. jeg tror at end af grundene til at aborren ikke blev så god havde en smule med tilberedningen at gøre. fileterne var så små at vi ikke gad gemme dem men der var allerede lavet mad så vi prøvede at smide dem i ovnen med lidt smør på eftervarmen, altså i en varm, slukket ovn.
Aborre (Perca fluviatilis) Fanget ved spinnefiskeri. en rigtig bommert men jeg har da lært 3 ting af den:
1: det kan nok kun betale sig at hjemtage aborre på ca. 27 cm til 35 cm.
2: aborre bliver kønsmodne i en relativt lille størrelse.
3: aborre gyder om foråret på ca. samme tid som gedde og sandart.
Denne aborre blev desværre hjemtaget til ingen nytte... Vestjylland, Bjerrely Fiskesø (Put & Take) aborrefiskeri, striber, rygfinne, regnorm, majs, spinner

Aborre (Perca fluviatilis)

Fanget ved spinnefiskeri enkeltkrog - med tigerorm på løs line
Fangst tidspunkt eftermiddag
Længde:
22,5 cm.
en rigtig bommert men jeg har da lært 3 ting af den:
1: det kan nok kun betale sig at hjemtage aborre på ca. 27 cm til 35 cm.
2: aborre bliver kønsmodne i en relativt lille størrelse.
3: aborre gyder om foråret på ca. samme tid som gedde og sandart.
Denne aborre blev desværre hjemtaget til ingen nytte...

Stemningsbilleder

den lille aborre som jeg fangede. den blev selvfølgelig genudsat.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.