Torsk (Gadus morhua)

Torsk (Gadus morhua) torskefiskeri, blink, pilk, ophænger, blæksprutteforfang, nytårstorsk, Torsk (Gadus morhua) torskefiskeri, blink, pilk, ophænger, blæksprutteforfang, nytårstorsk, Torsk (Gadus morhua) torskefiskeri, blink, pilk, ophænger, blæksprutteforfang, nytårstorsk, Torsk (Gadus morhua) torskefiskeri, blink, pilk, ophænger, blæksprutteforfang, nytårstorsk,

Kendetegn - Sådan kender du torsk

Torsken kendes på dens store hoved og den karakteristiske skægtråd under munden, dog har andre torskefisk også denne skægtråd. Torsken har et plettet mønster, og en smal lys stribe langs siden. Farven kan variere fra grøn - gul og over i brun - rød.

Torskefiskeri - Hvordan fanger man torsk?

Fisker man fra båd, vil man ofte pirkefiske efter torsk. Til pirkefiskeret på store dybder bruges en kraftig pirkestang og et kraftigt hjul. Typisk vil man bruge en multihjul frem for et fastspolehjul. For enden af linen monteres en pirk på 100 - 500 gram, og over pirken monteres nogle ophængere. Ophængerne kan være gummimakker, store fluer eller gummi blæksprutter. Pirken fires til bunden og pirkes op og ned, for at lokke den sultne torsk til hug. Torsk over 10 kilo, såkaldte målere, er ikke ualmindelige på kutterture i Danmark. I stedet for en pirk kan en stor jigg også bruge, og steder hvor der er stor chance for bundbid, kan det være en fordel at bruge et tungt lod i stedet for pirken. Torsken vil ofte hugge på ophængerne frem for pirken, men det kan skifte fra dag til dag, hvad torsken foretrækker!

Til det mere kystnære fiskeri fra havne og moler, vil man benytte en almindelig spinnestang og lettere kastepirke og blink på 20 - 60 gram til torskefiskeriet. Kastepirke og blink i sølv eller kobber er særligt gode til torsk. Over blinket kan monteres en eller flere ophængere, enten i form af en enkelt flue, eller et silde- eller makrelforfang.

Bundmedefiskeri med sandorm, børsteorm, rejer eller fiskestrimler kan også give torsk, dog er det som regel ikke så effektivt som spinnefiskeriet.

Fiskepladser - Hvor fanges torsk?

Mange vil nok forbinde torskefiskeri med fiskeri fra en båd på Det Gule Rev, Storebælt, Langelandsbæltet eller i Øresund. Fiskeriet fra båd kan da også være utroligt effektivt, især hvis man kender til de helt rigtige fiskepladser. Mange steder i Danmark kan man betale sig til en fisketur med en kutter, som primært drejer sig om torskefiskeri. Turene kan vare fra et par timer, og helt op til flere dage. På disse ture fisker man ofte over koraler, sten eller vrag.

Torsk kan dog også fanges ved de danske kyster. Som regel er kysttorskene ikke så store, men man kan dog være heldig at fange fisk op til et par kilo og i nogle tilfælde endnu større fisk. Torsk fanges som regel ikke på helt lavt vand, så det er en fordel at fiske fra havne, moler eller nær en sejlrende. Ved større havne som fx Århus Havn eller København Havn kan der være godt torskefiskeri.

Spisefisk - Tilberedning af torsk

Torsk er en god og jt værdsat spisefisk. Mindre torsk er gode til stegning og kaldes derfor stegetorsk. Større torsk fra et par kilo og opad kan koges, eller bruges til fiskefrikadeller. I Danmark er der tradition for at man spiser kogt torsk nytårsaften, mange tager på havet for at fange nytårstorsken i månederne op til nytår. Torsk spises traditionelt med sennepssovs og kogte kartofler.

Torsken er nem at filetere, fremgangsmåden er den samme som ved filetering af sej, se guiden her:

Hvor stor kan en torsk blive?

Den tungeste torsk indrapporteret på FiskeFoto vejer 10,2 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for torsk er 36,25 kg. Den længste torsk indrapporteret på FiskeFoto er 91 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges torsk?

Fiskeriet efter kysttorsk er ofte godt tidlig morgen og om aftenen.
Januar

8 kg line20,900 kg.
10 kg line23,400 kg.
Dansk rekord36,250 kg.

Hvad vejer en torsk ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af torsk med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Torsk på andre sprog

Engelsk:cod
Tysk:Dorsch
Norsk:torsk
Svensk:torsk
Latin:Gadus morhua
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for torsk:

Torsk: 30 cm. (I saltvand) (Skagerrak/Kattegat)
Torsk: 35 cm. (I saltvand) (Nordsøen, herunder Limfjorden og Ringkøbing Fjord)
Torsk: 35 cm. (I saltvand) (Østersøen og Bælterne)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for torsk:

Der findes ingen fredningstider for torsk.
Find alle fredningstider for danske fisk her

185 fangster af Torsk

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med torsk-fangster

Torsketur på Langelandsbæltet

Dagen bød på torskefiskeri på Langelandsbæltet, og da det var længe siden jeg sidst havde fisket torsk her, var jeg lidt spændt på hvordan det ville gå. Flere af skipperne havde meldt om gode fangster de seneste dage, og vejrudsigten så ganske fornuftig ud, så forudsætningerne var gode for at vi ville få en god dag.
Jeg startede ud med pirk og en enkelt ophænger, men efter den første time havde jeg stadig kun fanget 1 torsk, så jeg skiftede ophængeren ud med en Gulp orm og det gav hurtigt endnu en torsk, turens største for mit vedkommende på 52 cm og 1,56 kilo, men ikke den største på båden. Den stod en af de andre for og med en vægt på 2,02 kilo var den dagens eneste over 2 kilo.
En kombination af Gulp orm og en rigtig børsteorm på samme krog gav på ret kort tid 3 torsk mere mellem 1,2 og 1,5 kilo, og dermed var kvoten brugt for mit vedkommende.
Jeg skiftede derefter forfanget ud med et fladfiskforfang i håbet om at få lidt fladfisk med hjem, og da jeg var den eneste der havde opbrugt kvoten på torsk, og vi stadig fiskede på torskepladserne skiftede jeg krogene ud med modhagerløse cirkelkroge så eventuelle torsk der formastede sig til at hugge på børsteormene kunne genudsættes hurtigt.
Det gav yderligere en del torsk som blev genudsat, men fladfiskene var meget anonyme idag, efter noget tid med udelukkende torsk der huggede, stoppede jeg fiskeriet en tid og brugte i stedet tiden på at få renset de fisk jeg havde i kurven og tage lidt billeder.
Omkring middag havde alle brugt kvoten og vi sejlede ind på lavere vand for at satse mere på fladfisk, men en stærk strøm gjorde fiskeriet svært, og det blev ikke til så meget.

torske-lærlingen.

igen gik turen til det grønne fyr men den her gang ikke kun for at fange torsk m.m.. jeg havde nemlig en ven der. gerne ville fange en torsk. han kom derfor med ud til det gode torskespot sammen med mig. som noget nyt blev der fanget fjæsinger der ude. lidt senere blev der fanget en sej som gav lid optimisme. lidt efter det var der bid eller... det var en fejlkroget torsk... på samme spot fejlkrogede jeg også en havkarusse... en art som jeg ikke har. desværre blev den kroget i maven og blev aflivet efter at dens lever hang ud af såret. efter det blev der fanget 2 makreller (1 røg af) ved siden af. så var der bid igen! den her gang føltes det ordentligt. en god torsk kom op og ned i keepnetet. lidt efter fik jeg noget småt på krogen. ulk, hvilling, sortvels eller noget andet? nej, det var bare en mini-torsk. den var faktisk ret nuttet. bagefter fejlkrogede jeg endu en torsk i samme størrelse. jeg tror nærmest at det var den samme. så byttede vi stang i håbet om at han hville fange noget. jeg skulle lige vende mig til at skifte stang fra 40-100 g kastevægt til en med 5-20 g kastevægt. vi fik en lille sild som jeg skar ud i stykker og satte dem på vores forfang. der kom kun et lille nap på hans stang og så kom stykkerne ellers af. der efter skulle jeg hurtigt spinne ind men der var en fisk der fulgte efter. det lignede en mørksej. den var desvære kun interesseret i det krogløse blink og blev derfor ikke fanget. den fulgte med helt op til overfladen og plaskede inden den styrtede ned igen. sikke en oplevelse!😮 så var der en der fangede en mega-makrel på flåd. derefter skiftede vi tilbage. pludselig var der noget der rev for enden af linen. det føltes kun lidt stærkere end en sild. jeg hev ind og jo længere jeg hev end jo stærkere føltes det. til sidst kom der en makrel op af vandet. dejligt!🙂 derefter skete der ikke mere end at der var en der fangede en mini-torsk størrelse sej. desvære fangede torske-lærlingen ikke noget og jeg mistede grej for ca. 88kr.😞. men vi har ikke mistet modet😉.

aftenfiskeri på det grønne fyr

som sagt skulle jeg prøve noget aftenfiskeri efter torsk, sej, makrel m.m. jeg startede fiskeriet omkring klokken 15:30-16:00 og da jeg ankom var der godt gang i torskefiskeriet. desværre døde det ud før at jeg fik fanget noget. senere fangede jeg dog en meget tyk torsk på ca. 30,5 cm. der skulle gå en del tid inden fiskende vågnede igen. det er sjovt som det kommer i bølger. bølgen startede med at der blev fanget en makrel omkring klokken 18:00. men der var ikke flere makrel... kun torsk og en sej her og der. efter makrelen gik der ikke længe før at jeg fangede en sej og derefter en torsk. så døde fiskeriet ud noget tid efter. lidt tid efter det blev der fanget endnu en makrel. men så hvar der ellers bare sild med undtagelse af en torsk på 38 cm. jeg skiftede til et makrelforfang der hvar overaskende godt til sild. det lignede også et sildeforfang. det fangede i alt 5 sild. der hvar et tidspunkt hvor at jeg halede en sild en da der pludselig kom nogle støre ryk i stangen men hvad end det var så røg det af kort efter og tog silden med... gad hvide hvad det var... måske hvar det det marsvin vi så i havnen...

ups! fik at vide at der kun er 2 mindstemål i Århus havn: torsk 35 cm og havørred 40 cm. ikke andre! det skulle stå på kommunens hjemeside. ret mig hvis at jeg tager fejl!

Tur på det gule rev

11 gutter og jeg fra Høng Sportsfiskerforening tog til Hanstholm på en 2 dages fisketur på det gule rev. Vi mødtes foran klubhuset så vi kunne få pakket alt vores grej og hvad vi nu skulle bruge i bilerne og afsted det gik. Mandag tidlig morgen skulle vi ud med MS Bonito. 2 timers sejltur gik med klargøring af grej og vi fik på et tidspunkt følgeskab af en lille flok hvidnæse delfiner. Det var lidt sløjt med fisk den første dag. Fangede 6 torsk. På turen hjem fik Bonito problemer med motoren og vi måtte sejle det sidste stykke med langsom fart. I land kom vi og vi fik vores fisk kørt på filet fabrik så vi kunne få dem pakket ned og proppet i en fryser. Tirsdag tidlig morgen skulle vi igen ud med Bonito, men efter 20 minutters sejlads fandt vi så ud af, at de ikke havde fået lavet problemet fra dagen før, så vi måtte vende om. Til alt held kunne vi komme ud med MS Heidi som var ledig. 2 og en halv times sejlads senere kunne vi endelig komme igang med fiskeriet. Der var lidt flere fisk denne dag, men stadig ikke super godt og de helt store torsk kunne vi desværre ikke finde. Jeg fik 10 torsk denne dag. I land igen og fisk afsted til fabrikken. Grejet i bilerne og hjem til huset. Onsdag var hjem rejse dag og der stod vi op til et kraftigt torden og regnvejr. Hjemturen gik fint med et indlagt stop hos en grejbutik fordi man skal jo ikke gå ned på grej. Alt i alt fik jeg 16 torsk som gav mig 12 kg filet, så det var jo ganske fint. Det var min første tur på det gule rev og helt sikkert ikke den sidste.

Kold blæst i Aarhus

Jeg ankom til havnen ved det grønne fyr omkring klokken 20 med ambitioner om at fange årets første makrel. Der var en håndfuld andre fiskere, og der kom lidt fladfisk og en lille sej på land, men jeg mærkede intet. Jeg fiskede med makrelforfang og en pirk i blankt metal på 25 gram.

Vinden tog til i takt med, at solen gik ned, så det begyndte at blive temmelig koldt for årstiden, og jeg var lige ved at gå hjem, fordi jeg oveni havde mistet to blink og mit ene makrelforfang. En halv time senere løjede vinden lidt af, og der blev landet en ganske pæn torsk ved siden af, så jeg blev ved. Et kort forsøg på at pilke med en lille jig resulterede i angreb fra lille sej, der sprang ud af vandet uden at få fat.

Omkring 2145 var der pludselig liv i linen, og der blev rusket godt og trukket mod bunden. Der blev trukket line af, selvom bremsen var skruet op til 11, men jeg fiskede også kun med et lille 3000-hjul. Det kunne godt være en lille makrel, men jeg var ikke sikker. Fisken blev halet langsomt ind, og til sidst kom en fin lille torsk til syne. Jeg løftede den forsigtigt på land, og min første torsk var landet!

Jeg fiskede lidt videre efter dette men stoppede omkring klokken 22. Inden da havde der været i hvert fald eet hug mere og måske to, og det var nok også torsk, for makrellerne var ikke på pladsen i dag.

De søstærke sømænd på Det Gule Rev

Gustav, Johan og jeg skulle prøve lykken på Det Gule Rev med en 12 timers tur med Muddi fra Thyborøn.
Kutteren sejlede fra Thyborøn kl. 7, og nogle timer senere var vi fremme ved første fiskeplads. Undervejs havde det vippet meget, og både Gustav og jeg var blevet så søsyge, at vi måtte ofre os over bådens ræling. Gustav fik ikke fisket så meget på hele turen, og jeg måtte da også sove en times tid midt på turen. Johan klarede den bedst, og blev så vidt vi ved slet ikke søsyg, på trods af støre bølger som af og til skyllede ind over dækket!
Fiskeriet var ikke så godt, og jeg fik kun en enkelt torsk og en god gang makreller med hjem, imens Johan fik flere fine torsk op til 5 kilo og en fin tiarmet blæksprutte!
Der går nok et par år, før jeg skal på vesterhavet igen

Her kan du se en ældre fangstrapport fra Hanstholm, hvor jeg selv fangede tiarmede blæksprutter fra molen.
Vis hele fangstrapporten

Torsk og ulk på texas-rigget!

Efter det gode fiskeri jeg havde med Jeppe på havnen i tirsdags, måtte jeg lige der ned igen her til aften. Brian tog med denne gang i stedet for Jeppe. Sidst havde Jeppe haft held med flådfiskede tobis, så det forsøgte jeg mig også med i dag. Samtidigt med at jeg medede, fiskede jeg med kastepirk og sildeforfang. Flådfiskeriet gav et par pæne torsk, men ikke de forventede sej. Kastefiskeriet med sildeforfang og kastepirk gav 5 - 6 små torsk og en enkelt sild - men ikke det helt vilde. Sidst på aftenen skulle der eksperimenteres lidt, jeg monterede et gummidyr på texas-rigget. Gummidyret kunne godt minde om en lille tobis, så mon ikke den kunne lokke en torsk til hug, hvis den blev fisket tæt hen over de store sten ved stenmolen? ... der var ret hurtigt bud efter gummiormen, en lille torsk og flere fulgte. Jeg fik yderligere 5 - 6 torsk på texas-rigget, og som en sjov lille sidegevinst fik jeg også en ulk på texas-rigget. Brian fangede en sej på flådfisket tobis, og han fik også nogle torskkastepirk og en isinghornfiskestrimler fisket ved bunden.