Tigerørred (Salmo trutta x Salvelinus fontinalis)

Tigerørred (Salmo trutta x Salvelinus fontinalis) tigerørredfiskeri, dambrug, put and take, krydsning, bækørred, kildeørred, Tigerørred (Salmo trutta x Salvelinus fontinalis) tigerørredfiskeri, dambrug, put and take, krydsning, bækørred, kildeørred, Tigerørred (Salmo trutta x Salvelinus fontinalis) tigerørredfiskeri, dambrug, put and take, krydsning, bækørred, kildeørred, Tigerørred (Salmo trutta x Salvelinus fontinalis) tigerørredfiskeri, dambrug, put and take, krydsning, bækørred, kildeørred,

Generel beskrivelse af tigerørred

Tigerørreden er en krydsning imellem bækørred og kildeørred. Tigerørrederne opdrættes i dambrug, og fanges derfor oftest i put and take søer. Den har fået sit navn efter det stribede mønster den har på siderne.
Forfatter til beskrivelse: Kasper Strube

Kendetegn - Sådan kender du tigerørred

Tigerørreden er en krydsning imellem bækørred og kildeørred. Derfor skrives tigerørredens latinske navn som bækørred x kildeørred altså Salmo trutta x Salvelinus fontinalis. Tigerørreden har fået sit navn efter det stribede mønster den har på siderne, mønsteret minder lidt om tigerstriber.
Da tigerørreden er en blanding af to laksefisk, har den ligesom andre laksefisk en fedtfinne imellem rygfinnen og halefinnen.

Tigerørredfiskeri - Hvordan fanger man tigerørred?

Tigerørreden er ret grådig, og hugger gerne på mindre blink, spinnere og på flue. Tigerørreden kan også lade sig overliste af en stor regnorm fisket under flåd. Prøv at træk den flådfiskede regnorm langsomt igennem vandet, det kan ofte lokke fiskene til at hugge.

Fiskepladser - Hvor fanges tigerørred?

Tigerørrederne opdrættes i dambrug, og fanges derfor oftest i put and take søer. Der fanges dog også af og til tigerørreder i naturen, da fiskene enten sættes ud af mennesker eller slipper ud fra dambrug og put and take søer.

Spisefisk - Tilberedning af tigerørred

Tigerørred er en god spisefisk, og er ligesom andre laksefisk nem at filetere. Tigerørreden kan tilberedes på et hav af måder ligesom laks og ørred. En hel fisk eller en filet af ørred kan koldrøges eller varmrøges i røgeovnen. Fileterne kan også skæres ud i portionsstørrelser og steges på panden eller dampes i ovnen.
Den klassiske fiskemenu er dampet ørred med nye kartofler og hollandaisesauce eller persillesovs.

Her finder du en guide til filetering af tigerørred:

Hvor stor kan en tigerørred blive?

Den tungeste tigerørred indrapporteret på FiskeFoto vejer 2,84 kg. Den længste tigerørred indrapporteret på FiskeFoto er 61 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges tigerørred?

Tigerørred kan fanges året rundt. Dog er jsæsonen for tigerørredfiskeri i put and take søer efteråret. Om sommeren når vandet er varmt, kan tigerørrederne blive dovne, og her kan det være en fordel at fiske tidlig morgen, sen aften eller om natten. Bemærk at natfiskeri ikke er tilladt i alle put and take søer.
Januar
235120 10 1111

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for tigerørred

Put & take9,340 kg.

Hvad vejer en tigerørred ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af tigerørred med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Mindstemål for tigerørred:

Der findes ingen mindstemål for tigerørred.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for tigerørred:

Der findes ingen fredningstider for tigerørred.
Find alle fredningstider for danske fisk her

18 fangster af Tigerørred

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med tigerørred-fangster

Tigerørred

Det nye år skulle skydes i gang på en eller anden måde, og valget endte på en tur til en af de mange lokale put and take søer hér i det midtjyske.

Jeg bruger sjældent tid på de danske put and take søer, da jeg føler mig mere tiltrukket af tanken om vilde og selvproducerende fiskebestande, men jeg er ikke så hellig, at jeg for tid til anden ikke kan nyde et par fisketure i en put and take sø.

Da jeg som helt ung lystfisker har fanget rigeligt med regnbuer, er det mest ørredarter og -hybrider, såsom kildeørred, rødding, brødding, bækørred og tigerørred, også kaldet specielørreder indenfor put and take verdenen, som nu om dage har min interesse. Disse såkaldte specielørreder, er ikke særligt specielle, men kaldes sådan, da de i mindre grad udsættes put and take søer end de mere almindeligt kendte regnbueørreder.

Grunden til, at jeg har mere interesse for kildeørred, rødding, brødding, bækørred og tigerørred, skyldes at de er super flotte og tilmed ofte kæmper bedre end regnbueørreder på UL-grejet.

Derfor faldt valget af sø selvfølgelig på én af dem, som udsætter nogle af disse specielørreder. Efter ca. en times fiskeri på lidt forskellige pladser i søen, samt lidt agnskift, kom jeg til en plads, hvor jeg før har set fisk ved.

Denne dag , var pladsen dog forholdsvis stille. Efter omtrent 15 min. fiskeri, havde jeg en følger med helt inde foran, men desværre tog den ikke mikroblinket. Flere kast senere, var fisken ikke længere til at se i området, og jeg skiftede agn til en lille gummi orm monteret på et jighoved. Desværre gav dette agnskifte heller ikke noget brugbart resultat, hvorfor jeg atter skiftede tilbage til samme mikroblink i Clown-edition farverne. Et mønster som jeg har fanget mange havørreder på ved kysterne og fjordene i den kolde periode, hvorfor jeg har stor tiltro til at dette farve mønster i hvid og pink, nok skulle kunne tricke en specielørred. Et par kast senere lander blinket påny et stykke ude i søen, og efter et spinstop ude i kastet, var der pludselig fast kontakt. Et kontant modhug med UL-stangen og fast fisk var en realitet.

Efter en herlig fight på det ultra lette grej, fik jeg sikkert landet en super flot tigerørred, som efterfølgende blev vejet til 2,5 kg.

-Sikke en herlig start på et nyt fiskeår.

Stor tigerørred fra Loch Nees

Efter en dag med fluefiskeri efter gedder i Borbjerg Møllesø samme med Finn Pausefisker, tog jeg en overnatning i det vestjyske, og fiskede dagen efter i Loch Nees. Møllesøen kastede ingen fisk fra sig, så jeg håbede på lidt oprejsning i Loch Nees.
Min lille UL stang og og bøtte orm var mit våben idag. Jeg fiskede med ren line, enkeltkrog og regnorm, en metode som jeg har gode erfaringer med i put and take søer. Ofte tager ørrederne regnormen imens den synker, men når den har nået bunden, og bliver nykket langsomt ind, kan hugget også falde her.
Som sædvanligt var der masser af fisk i put and take søen i Nees. Jeg kastede regnormen til en stime guldørreder, som dog var lige glade. Ormen fik lov at dale til bunden, og blev så hevet langsomt ind. Helt inde ved kanten på omkring 1 meter vand, stod en stor tigerørred åbenbart. Ud af det blå blev linen stram, og tigerbassen gjorde sit, for at krølle UL stangen sammen. En super velfightende tigerørred, måske vist min første af slagsen fra put and take.
Tigerfisken blev årets art nr. 50.
Vis hele fangstrapporten

Ny sø og ny PR i tigerørred

Var idag taget til hvilested for at fiske. Har aldrig fisket der før men er bestemt ikke sidste gang. Søen ligger i et rigtig hyggeligt område omkring Kolding Å. Valget af søen skulle vise sig at være et godt valg da jeg fanget ny pr i tigerørred på 2.150kg og 58cm fisken var en sterrild hanfisk med en god krog på næbet. Og mistet endda også en anden tigerørred i samme størrelse samt en kildeørred og 2regnbue ørreder. Fanget på microblinket rapture med modhagerløs krog. Og farven grøn/gul/orange og guld på bagsiden

Tigerørreder ved Århus

Sidste år fangede Michael her fra siden en tigerørred i en sø ved Århus, og for nyligt fik jeg et tip om at der igen var blevet fanget tigerørreder i søen. Så jeg måtter hellere gribe chancen for en nem art.
Tigerørrederne var ret nemme at fange på prop og regnorm, og jeg fangede i alt 4. Ud over tigerørreder fangede jeg også en lille aborre.

Tigerørred og regnbueørred

En dejlig dag på jobbet hvor det røg ind med fangster hist og her på fjæsbog kunne jeg se i mine pauser i løbet af dagen. Det gjorde jeg fik syyygt meget fiske feber og spontant valgte jeg tage en time i putten med lånt grej da mig eget lå derhjemme. Det gik meget godt efter kort tid kunne jeg lande en flot mindre tiger ørred på præsten genemløber grøn/lyserød og lidt senere en regnbuem sluttede 15 min før tid da kvoten var opbrugt men gjorde bestemt ikke noget fik lysten styret samt fyraftens fisk 😊