Stavsild (Alosa fallax)

Stavsild (Alosa fallax) stavsildefiskeri, majsild, stamsild
Stavsild (Alosa fallax) stavsildefiskeri, majsild, stamsildStavsild (Alosa fallax) stavsildefiskeri, majsild, stamsildStavsild (Alosa fallax) stavsildefiskeri, majsild, stamsildStavsild (Alosa fallax) stavsildefiskeri, majsild, stamsild

Kendetegn - Sådan kender du stavsild

Stavsild og den meget lignende art majsild går under fællesbetegnelsen stamsild. Stavsilden kan minde om en stor sild. Der er dog en del tydelige forskelle på stavsild og sild, alene på kropsformen og udseendet af hovedet. Stavsild kan blive meget større end sild, så ofte afslører størrelsen på fisken med det samme, at der ikke er tale om en almindelig sild.
Stavsilden kan til gengæld nemt forveksles med majsilden. Majsilden er meget sjælden i Danmark, men man kan dog støde på den. Stavsilden er ret almindelig. Majsilden har 1 - 6 mørke pletter langs siden, imens stavsilden har 6 - 12 pletter. Pletterne på siden af fisken ses tydeligst, hvis skællene skrabes af. Man kan dog ikke regne helt med antallet af pletter, og de to arter kan ikke med sikkerhed skelnes fra hinanden ud fra dette.
For at bestemme om der er tale om en stavsild eller en majsild, skal man tælle antallet af gællegitterstave. Majsilden har 90 - 120 gællegitterstave pr. gællebue, hvor stavsilden kun har 40 - 60 gællegitterstave pr. gællebue.
Majsild og især stavsild bliver af og til fejlagtigt omtalt som høstsild. Høstsild er en betegnelse for store sild som fanges til st, altså hen på efteråret. Selvom at stavsild og majsild ofte er større en del almindelige sild, er høstsild dog bare en betegnelse for store eksemplarer af den almindelige sild og ikke stavsild eller majsild.

Stavsildefiskeri - Hvordan fanger man stavsild?

Stavsilden tager gerne et flådfisket stykke sild, makrel eller hornfisk, men den kan også fanges på makrelforfang, sildeforfang, blink eller kastepirk.
Stavsilden fighter godt, dens styrke kan sammenlignes med makrellens.

Fiskepladser - Hvor fanges stavsild?

Stavsild fanges ofte som bifangst under fiskeri efter makrel på den jyske vestkyst. Der bliver bl.a. fanget stavsild ved Hvide Sande, Thorsminde og Hanstholm. Stavsilden opholder sig tilsyneladende gerne sammen med stimer af makrel.

Spisefisk - Tilberedning af stavsild

Stavsilden kan spises, men der er en del ben i fiskens kød.

Hvor stor kan en stavsild blive?

Den tungeste stavsild indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,91 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for stavsild er 1,1 kg. Den længste stavsild indrapporteret på FiskeFoto er 48 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for stavsild 48,2 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges stavsild?

Stavsilden fanges ofte sidst på sommeren og i efteråret fra juli - september. Stavsild fanges ofte om aftenen, men de kan også fanges midt på dagen.
Januar

10 kg line0,780 kg.
Længderekord48,2 cm.
Dansk rekord1,100 kg.

Hvad vejer en stavsild ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af stavsild med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Stavsild på andre sprog

Engelsk:twaite shad
Tysk:Finte
Norsk:stamsild
Svensk:staksill
Latin:Alosa fallax
I Danmark kendes stavsild også under navnet:
stamsild.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for stavsild:

Der findes ingen mindstemål for stavsild.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for stavsild:

Der findes ingen fredningstider for stavsild.
Find alle fredningstider for danske fisk her

18 fangster af Stavsild

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med stavsild-fangster

Sølvblank fluefanget stavsild fra Thorsminde

Som regel sover jeg længe når jeg har fri fra arbejde. Men efter nogle få timers dårlig søvn i bilen lokkede morgensolen mig ud på molen i Thorsminde. Jeg ville se om jeg lige kunne få en morgenmakrel. Der var ikke super meget gang i makrellerne, så i stedet gik jeg ind til slusen i indsejlingen, hvor jeg tidligere havde set nogle jagende fisk.
Fiskene viste sig at være stavsild, og i et havnebassin ved siden af slusen, gik en hel stime af store stavsild i den svage strøm. Jeg startede med at fiske med min UL stang, og fangede hurtigt en fin stavsild. Men måske kunne de også tages på flue? Jeg prøvede med nogle forskellige fluer, for de var ikke bare sådan at lokke til hug. Jeg kunne se at fiskene var lidt interesserede i fluen, men de huggede ikke. Til sidst prøvede jeg en flue, som nok skal imitere en reje. En lille flue med lange gummifølehorn. Denne flue kunne stavsildene lide, og jeg fik min første stavsild fanget på flue og fluestang - fedt!

Stavsildtur til Thorsminde

Jeg har længe drømt om at fange en stavsild, og lørdag så vejret endelig ud til at være nogenlunde fornuftigt. Jeg satte derfor kursen mod Thorsminde. Da jeg kom frem, stod der en del lystfiskere, som ikke havde fanget noget, så det var lidt af en skuffelse. Efter at have sikftet plads et par gange fandt jeg dog nogle fisk, og i løbet af et par timer fik jeg 4 stk. Den største var 46 cm og 850 g, så jeg var godt tilfreds.

Makreller, stavsild og en brisling fra Thorsminde

Med flot solskinsvejr og -østlig, som dog slog over i nord-vestlig vind, måtte jeg bare vestpå. Målet var makreller, som skulle fanges fra molen i Thorsminde. Jeg ankom til Thorsminde hen på eftermiddagen, og 17:30 var jeg på molen. Allerede inden jeg fik rigget stangen til med makrelforfang og kastepirk, havde naboen på molen hug... Jeg så at hans pose faktisk var godt fyldt, så måske havde der været gang i makrellerne længe. På med grejerne, og så var det bare at tyre i modvind, så godt jeg kunne. Der var makreller! Ofte huggede de helt ude i kastet, så det var nødvendigt med en god tung kastepirk, og jeg kortede også mit makrelforfang ned, så der kun var 2 fluer på, for at få en bedre kastelængde. I løbet af aftenen fik jeg omkring 10 makreller og en stavsild. Jeg fik også nogle mindre fisk på sildeforfang, som viste sig at være brisling. En helt ny art for mig - fedt
Næste dag mødtes jeg med Henrik Carl i Thorsminde, da han gerne ville fange sin første stavsild. Det lykkedes ham at få flere fine eksemplarer af en vestjyske fisk.

Stavsild

Efter flere ture til vestkysten uden nye arter til artsjagten, tog jeg igen én kort aftentur til vestkysten, men denne gang blev en succes.

Resultatet af turen blev til flere stavsild og heriblandt en ny PR i stavsild på 48 cm og 1,1 kg. 😄

Stor stavsild fra Thorsminde

Køletasken skulle egentligt have været fyldt med makreller, men makrellerne ved Thorsminde var slet ikke med på idéen. Til gengæld fik jeg en fin stor PR. stavsild på næsten en halv meter. Jeg mistede også en stavsild på samme størrelse. Begge fisk huggede meget tæt på den nordlige mole i Thorsminde.

Stavsild, torsk og sild fra Thorsminde

Over en uge med østenvind! Jeg var nød til at tage endnu en tur vestpå, selvom at jeg også for nyligt var afsted. Se rapporten her: https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/havbars-stavsild-og-makreller-fra-thorsminde-ved-den-jyske-vestkyst/2716
Håbet om endnu en havbars eller to og måske makreller, blev pakket i bagagen på Suzuki Swift, sammen med en køletaske med is og det sædvanlige fiskeudstyr.

Ved 17 tiden ankom jeg til Thorsminde, og fik rigget et par stænger til. En med flåd så jeg kunne medefiske med nogle frosne tobis som jeg havde med, og en med kastepirk og sildeforfang. Flådet blev sendt ud i bølgen, og der blev kastefisket med kastepirk og sildeforfang. Flådfiskeriet gav ikke noget, men på spinnestangen var der lidt hug. Først fangede jeg nogle små sild, senere en stavsild og til sidst da det begyndte at blive mørkt en lille torsk.

Havbars og makrel fik jeg ikke denne gang, men jeg så nogle andre lystfiskere fange et par makreller. Desuden havde en tysk lystfisker også fanget lidt isinger fra molen.

August-makreller ved Hvide Sande

Den fine østenvind skulle udnyttes til noget makrelfiskeri ved Hvide Sande. Jeg fiskede på den nordlige mole sammen med Søren. Vi startede fiskeriet ved 19 tiden, og fiskede til kl. ca. 22. Makrellerne begyndte at bide ved 20 tiden, men nogle af de andre lystfiskere på molen, havde også fanget makreller tidligere på aftenen. Det blev til i alt 18 makreller. 4 til Søren og 14 til mig. Desuden fik Søren 2 hornfisk og vi fangede begge små hvillinger og småsild.Som en god bonusart fik jeg en stavsild. Stavsilden blev hjemtaget til nærmere undersøgelse.