Skrubbe (Platichthys flesus)

Skrubbe (Platichthys flesus) skrubbefiskeri, fladfisk, børsteorm, sild, sandorm, sandigler, tobis, Skrubbe (Platichthys flesus) skrubbefiskeri, fladfisk, børsteorm, sild, sandorm, sandigler, tobis, Skrubbe (Platichthys flesus) skrubbefiskeri, fladfisk, børsteorm, sild, sandorm, sandigler, tobis, Skrubbe (Platichthys flesus) skrubbefiskeri, fladfisk, børsteorm, sild, sandorm, sandigler, tobis,

Kendetegn - Sådan kender du skrubbe

Skrubben er en fladfisk. Skrubben kan forveksles med rødspætten, ide at de har samme kropsform, og begge kan have røde prikker. Rødspætten har dog ofte kraftigere røde prikker end skrubben har, og et sikkert kendetegn på skrubben er, at oversiden af fisken er ru. Lader man en finger glide fra hoved imod hale, vil en rødspætte føles helt glat og skrubben ru. En skrubbe har ikke nødvendigvis røde prikker.

Skrubbefiskeri - Hvordan fanger man skrubbe?

Skrubber fanges normalt på et fladfiskeforfang. Et fladfiskeforfang er et bundrig med synk i bunden, og to enkeltkroge monteret længere oppe ad linen. Ved krogene kan der sidde forskellige lokkemidler i form af perler, små rørstykker eller spinnerblade. Forfang med lokkemidler på, kaldes for perleforfang. Perleforfang er mest effektive, hvis de fiskes aktivt, eksempelvis ved at man driver med en båd, eller selv spinner forfanget langsomt hen over bunden. Krogene på forfanget agnes med sandorm, børsteorm, sildestrimler eller andre fiskestrimler. Regnorm kan bruges i nødstilfælde, men den bedste agn til skrubber er sandorm eller børsteorm.

Fiskepladser - Hvor fanges skrubbe?

Skrubber kan fanges direkte fra kysten mange steder i Danmark. Men det kan være en fordel at komme et stykke ud i havet, eksempelvis ved at fiske fra en mole eller ved en havn. Århus Havn, Grenaa Havn eller stranden ved Hvide Sande er fine bud på skrubbepladser i det jydske. Vil man have større chancer for at få en skrubbe over mindstemålet, kan man betale sig til en kuttertur på Langelandsbæltet, Storebælt eller Øresund. Her fanges hvert år skrubber helt op til 40 - 50 cm.!

Spisefisk - Tilberedning af skrubbe

Skrubben er en fantastisk spisefisk. Skrubben kan flås eller fileteres. Den hele fisk eller fileterne paneres i æg og en blanding af rasp og mel, hvorefter den steges i smør på en varm pande. Skrubben serveres traditionelt med nye kogte kartofler, persillesovs, citron og måske en klat remoulade.
Fladfisk kan være meget tynde omkring gydningen. Et gammelt ordsprog siger at; Når skoven er grøn, er fladfisken skøn. Altså er fladfisken god at spise, når skovens træer er sprunget ud.

Hvor stor kan en skrubbe blive?

Den tungeste skrubbe indrapporteret på FiskeFoto vejer 1,13 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for skrubbe er 2,6 kg. Den længste skrubbe indrapporteret på FiskeFoto er 46 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for skrubbe 57,5 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges skrubbe?

I foråret er det ofte nemt at fange skrubber. Desværre er de som regel meget tynde efter gydningen i denne periode, og man vil opleve at mange fisk ikke er værd at hjemtage, selvom at de måske er langt over mindstemålet. I efteråret kan der også være godt skrubbefiskeri, og i denne periode er skrubben som regel en bedre madfisk end den er i foråret.
Januar

Fluefanget1,100 kg.
Længderekord57,5 cm.
Dansk rekord2,600 kg.

Hvad vejer en skrubbe ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af skrubbe med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Skrubbe på andre sprog

Engelsk:flounder
Tysk:Flunder, Butt
Norsk:skrubbe
Svensk:skrubbskädda
Latin:Platichthys flesus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for skrubbe:

Skrubbe: 23 cm. (I saltvand) (Underområde 22-25)
Skrubbe: 21 cm. (I saltvand) (Underområde 26-28)
Skrubbe: 18 cm. (I saltvand) (Underområde 29-32)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for skrubbe:

Der findes ingen fredningstider for skrubbe.
Find alle fredningstider for danske fisk her

153 fangster af Skrubbe

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med skrubbe-fangster

Skrubbe fra Knudshoved

Jeg skulle et par dage til Fyn og satsede på at snige en fisketur ind i programmet. Jeg havde tidligere forhørt mig hos Go Fishing i Odense efter fiskepladser, hvor man kunne komme til uden waders, og jeg blev rådet til at køre til Nyborg efter fladfisk, så det var planen.

Jeg havde købt sandorm lørdag formiddag. Desværre blev det ikke til noget lørdag, og ormene så lidt triste ud allerede om aftenen, så jeg havde ikke de store forventninger. Jeg havde ikke fanget noget siden november - https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/flekstid-ved-oesteraa/2758 - og mindst ti nulture med masser af mistet grej i bagagen siden da gjorde mig ikke mere optimistisk.

Jeg stod op ved sekstiden og kunne konstatere.. at der lå ti cm sne, at det stadig sneede, og at det blæste en del. Ikke just optimalt forårsfiskeri men nu var jeg stået op.

Min plan var egentlig at fiske ude på en af de lange moler ved det gamle færgeleje, men jeg havde ikke lyst til at stå derude, hvis vinden blev værre, så jeg fiskede i stedet i selve færgelejet.
Til at begynde med stod jeg i den østlige side, men det var med vinden lige i hovedet, så jeg flyttede længere ind og kom lidt i læ. Her fornemmede jeg lidt liv i vandet, og der blev trukket lidt i linen, men mine modhug fik ikke kroget noget. Jeg var egentlig ved at give op, da linen føltes tung, og jeg så noget hvidt flagre under mit forfang!

Fisken blev siddende, da jeg skulle hale den op på molen, og jeg havde min første fisk i en evighed på land. En fin men lidt tynd skrubbe.

Der blev ved at være aktivitet i vandet, og der kom halve orm op, men jeg fik ikke kroget flere, inden kulden fik overtaget.

Introduktion til fladfisk ved Lyngså Strand

En kollega ville gerne lære at fiske, og jeg tænkte, at fladfisk var et godt sted at begynde. Jeg brugte lidt tid på at finde nogenlunde nærliggende steder med en vis træfsikkerhed, og valget faldt på Sæby Havn og Lyngså Strand.

Min kollega var forsinket, så jeg fiskede en times tid alene i havnen, hvor en af de lokale hev en lille hornfisk i land på blink, netop da jeg ankom. Jeg gik hurtigt tilbage til planen: På med et forfang og nogle af de medbragte skalrejer og sildesider. Intet skete.

Jeg fik sat min kollega i gang med at fiske, men det var som at fiske på land, så vi pakkede sammen og fandt en lokal sandormspusher - det skulle i hvert fald ikke være forkert agn, der gav en dårlig begyndelse. Herefter satte vi kursen mod Sønderklitvej ved Lyngså Strand.

Der var en del strøm og blæst, men vi riggede hurtigt op og kom i gang men uden rigtigt at mærke noget. Vi kunne dog konstatere, at ormene var krympet, når de kom ind, så.. noget måtte der være derude.

Efter tyve minutter mærkede jeg endelig de velkendte nærmest elektriske ryk, og efter et minut havde jeg en ret lille skrubbe på land. Herefter var der liv i linen på nærmest hvert eneste kast, men det blev ikke til alverden. Jeg fik dog to lidt større på, men min kollega var lidt opgivende.

Til sidst skete det dog: Han hev linen ind for at kaste ud igen, og så sad der en fin lille skrubbe for enden. Det fik smilet frem og entusiasmen op, og kort efter havde han haft to små mere inde.

Vi skiftede senere plads og fik nogle lidt større skrubber, men de fleste var små under målet. Jeg tog en enkelt med hjem, som lå lige på vippen, 22-23 cm, men den var dog noget tykkere en de andre.

Det blev kun til en art, men vi havde fint vejr, og jeg tror, der blev født en ny lystfisker, så missionen fuldført.

Skrubber fra Sæby Havn

På min tur i det nordjyske, var jeg kommet til Sæby. Jeg havde lavet en aftale med en af de lokale molefiskere, om at hun skulle vise mig, hvordan man fanger fladfisk i Nordjylland.
Ulla var allerede igang med fiskeriet, da jeg ankom til Sæby, og hun havde da også fået et par fine skrubber. Fiskeriet foregik over molevæggen med lange kraftige stænger, så agnen kunne kastes langt ud, og fiskene løftes ind over de store sten, som molen er bygget af. Ulla havde sørget for friske sandorme. Sandormene blev monteret på et perleforfang med 50 - 100 gram bly for enden. Der var fint gang i fiskeriet, og i løbet af formiddagen fik jeg 5 skrubber, hvoraf 2 var store nok til at komme i spanden. Ulla fik vist 5 skrubber som var over mindstemålet. Mange af skrubberne var i øvrigt såkaldte leps, altså blandinger af skrubbe og rødspætte. En hyggelig formiddag i godt selskab.
Vis hele fangstrapporten

Fladfisketur på Langelandsbæltet med ROS. Ringkøbing og Omegns Sportsfiskerforening.

Gutterne fra Ringkøbing og Omegns Sportsfiskerforening havde et par pladser til overs på deres fladfisketur på Langelandsbæltet, så min bror, Søren og jeg slog til.
Kl. 8 lørdag morgen sejlede vi ud fra Spodsbjerg i dejligt vejr. Vi sejlede med MS Fie, som efter efter sigende skulle have styr på de gode fladfiskepladser på Langelandsbæltet.... og der var noget om snakken. Fiskeriet gik ganske godt, de fleste fisk var omkring 30 cm, men nogle nærmede sig også de 40 cm. Vi fangede flest skrubber, men der var også isinger og rødspætter. Jeg var så heldig at få en enkelt rødspætte, årets art nr. 40. Ud over fladfisk blev der også fanget et par sortkutlinger. Min bror Rasmus havde 6 fladfisk med hjem, jeg havde 11 og Søren fik hele 25 fladfisk over målet! I alt endte vi på omkring 100 fisk på hele båden. En god tur i godt selskab.

Skrubber i regnvejr

Var en dagstur til Djursland for at besøge de gamle som var på camping.
vinden var hård fra øst så vores sevanlige spot blev udskiftet med molen ved Bønnerup.
Dette var en god beslutning da min knægt her selv kunne kaste ud hvor fiskene var.
det regnede en del da vi ankom så allerede her besluttede vi os for at det nok ville blive en kort tur.
vi fiskede i godt 1,5 time og nåede at fange 9 pæne skrubber fordelt med 3 til hver.
så en ganske god dag.

21 skrubber fra Djursland

De sidste børsteorm fra påskens fiskeri skulle bruges, så jeg tog en ekstra fridag, og kørte til Djursland. Ud over orm havde jeg også nogle frosne tobis med mig, der kunne jo være en rovplade, i form af en pighvarre eller slethvarre på pladsen.
To stænger blev rigget til med bundforfang og agnet med børsteorme, imens jeg fiskede med en halv tobis på min tredje stang. Rigget til tobisen bestod af en kastepirk, efterfulgt af 40 cm. line, og derefter en trekrog med tobisen. Dette forfang fiskede jeg aktivt, imens de to ormestænger fik lov at stå og fiske selv. Der var hurtigt bud efter ormene. Skrubber over og under mindstemålet kom ind i jævnt tempo. Fra 13 - 17 blev det til 21 skrubber. Hvor ca. 10 var over målet, alle fisk pånær en enkelt blev dog genudsat, da de var ret tynde de fleste af dem. Tobisstangen kastede ingen rovplader af sig, men det blev til 2 skrubber, den ene var en fin fisk på 34 cm. det var dagens største fisk.
En dejlig 3. påskedag på Djursland.
Vis hele fangstrapporten

Skrubber fra den jyske vestkyst

På den årlige sommerhustur til Hvide Sande i påsken, blev der fisket lidt. Vi fiskede direkte fra stranden lidt syd for Hvide Sande, og der var som sædvanligt lidt skrubber at få. En del var undermålere, men på denne tur fik jeg 2 over målet, og det samme gjorde Søren. Vi fiskede med sandorm og børsteorm, skrubberne var tilsyneladende vildest med børsteormene, men vi fik fisk på begge dele.