Rudskalle (Scardinius erythrophthalmus)

Rudskalle (Scardinius erythrophthalmus) rudskallefiskeri, fredfisk, majs, brød,
Rudskalle (Scardinius erythrophthalmus) rudskallefiskeri, fredfisk, majs, brød, Rudskalle (Scardinius erythrophthalmus) rudskallefiskeri, fredfisk, majs, brød, Rudskalle (Scardinius erythrophthalmus) rudskallefiskeri, fredfisk, majs, brød, Rudskalle (Scardinius erythrophthalmus) rudskallefiskeri, fredfisk, majs, brød,

Kendetegn - Sådan kender du rudskalle

Rudskallen har gyldne skinnende skæl og røde øjne. Rudskallen kan forveksles med skallen, men hvor skallens ryg og bugfinne starter lige over hinanden, starter rudskallens rygfinne betydeligt længere tilbage på fiskens krop end bugfinnen. Desuden har skallen helt sølvfarvede skæl, hvor rudskallens skæl ofte er mere gyldne. Det varier dog meget fra fisk til fisk, hvor udpræget den gyldne farve er. Rudskaller bliver generelt større end almindelige skaller / gråskaller. Der findes en rød eller gul udgave af rudskallen, en såkaldt guldrudskalle. En guldrudskalle er fremavlet til at få den røde farve til brug i havedamme og lignende. Nogle steder findes guldrudskaller dog i naturen, hvor de er sat ud af mennesker.

Rudskallefiskeri - Hvordan fanger man rudskalle?

Rudskallen fanges ofte ved medefiskeri med regnorm, majs eller franskbrød. Agnen kan fiskes under et flåd, eller på et bundrig. På en varm sommerdag vil man ofte kunne se rudskallerne stå tæt på overfladen i søer og moser. Står fiskene tæt på overfladen, er det naturligvis en fordel at fiske med flåd, så agnen kan placeres lige for snuden af fiskene. Rudskaller kan også fanges på flue, og er tilsyneladende lidt mere interesserede i et bytte i bevægelse end den almindelige skalle / gråskalle. Dog kan skaller også sagtens fanges på flue. Små lyse fluer plejer at være gode til rudskaller og skaller. Rudskallen tager også gerne en orm eller et majskorn, som spindes langsomt ind efter et flåd.

Fiskepladser - Hvor fanges rudskalle?

Rudskaller findes i mange søer, moser og åer i Danmark. Rudskallerne findes ofte tæt ved søens åkander, eller andre steder, hvor den har mulighed for at gemme sig. Dog kan fiskene som tidligere nævnt, stå helt frit i vandet tæt på overfladen, på varme sommerdage.

Spisefisk - Tilberedning af rudskalle

Rudskaller spises normalt ikke i Danmark. Dog er de tidligere blevet brugt i fiskefars, og der findes da også opskrifter på skaller tilberedt "Allá stegte sild". Der er mange ben i både skalle og rudskalle.

Hvor stor kan en rudskalle blive?

Den tungeste rudskalle indrapporteret på FiskeFoto vejer 1,5 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for rudskalle er 2,14 kg. Den længste rudskalle indrapporteret på FiskeFoto er 50 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for rudskalle 41 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges rudskalle?

Rudskallen er en typisk sommerfisk, og fanges ifølge fiskekalenderen oftest i perioden maj til september.
Januar

Fluefanget1,350 kg.
Længderekord41,0 cm.
Dansk rekord2,140 kg.

Hvad vejer en rudskalle ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af rudskalle med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Rudskalle på andre sprog

Engelsk:rudd
Tysk:Rotfeder
Norsk:sørv
Svensk:sarv
Latin:Scardinius erythrophthalmus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for rudskalle:

Der findes ingen mindstemål for rudskalle.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for rudskalle:

Der findes ingen fredningstider for rudskalle.
Find alle fredningstider for danske fisk her

196 fangster af Rudskalle

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med rudskalle-fangster

Aborre fra Skovsøen

Når Svenskeren skal med på tur, skal der helst være chance for en stor rovfisk. Turen gik til Skovsøen, hvor jeg har fange en del aborrer over kiloet. Jeg medefiskede efter skaller, rudskaller, guldrudskaller og sølvkarusser, imens Gustav gik efter søens aborrer. Jeg fangede hurtigt en del skaller, rudskaller og små aborrer, imens Gustav forgæves fiskede efter de store aborrer med forskellige jigs og levende agnfisk. Gustav opgav fiskeriet ved 21 tiden, imens jeg fortsatte lidt endnu. Der var masser af bobler på foderpladsen hele aftenen, men søens eftertragtede store sølvkarusser så jeg ikke noget til. Ind imellem fiskeri efter fredfisk, kom en levende rudskalle ud under et flåd. Det gav en fin aborre på 39 cm. og 810 gram, som blev furens jdepunkt.

Grov UL. aborre fra Skovsøen

Et møde med Jørn UL. og et arrangeret ægteskab med en kilosaborre i det østjyske!
Vi skulle fiske i Skovsøen, for at se om vi kunne få en stor aborre. Jørn var især ude efter en stor aborre på det lette UL. grej, som han næsten altid fisker med. Vi startede med at mede efter skaller og sølvkarusser, og på brød og prop, fik vi hurtigt fyldt agnspanden med små skaller, rudskaller og guldrudskaller. Et par stænger kom ud med levende skaller under flåd, og så var det bare at vente. I ventetiden fiskede vi efter karusser med majs og flåd, men det lykkedes os ikke at fange nogle sølvfarvede guldfisk idag. Hele dagen skete der heller ikke noget på vores agnfisk som var tiltænkt søens store aborrer, men som forventet kom der gang i de sortstribede hen imod solnedgang. Jørn fik en super PR. aborre på 1,25 kilo og 45 cm. på en lille levende aborre fisket under flåd. Så var turen reddet, og det gjorde ikke så meget, at jeg måtte nøjes med små aborrer på 10 cm.
Vis hele fangstrapporten

Guldrudskaller, skaller og fine aborrer fra Skovsøen

Dagens fisketur gik til skovsøen, hvor jeg plejer at kunne fange skalle, guldrudskalle, grundling og aborre.
Jeg startede med at forfodre med brødstykker i overfladen. Skallerne gik hurtigt ombord i brødet, og med et lille stykke flydende franskbrød på krogen, var det nemt at fange de små skaller og guldrudskaller. Jeg fangede mange skaller og omkring 8 af de flotte guldrudskaller. Søens grundlinger skulle også have et forsøg, så jeg satte et stykke regnorm på krogen, og justerede flådet så regnormen blev fisket tæt på bunden. Hurtigt var der nap, men det var bare en lille aborre. Jeg fangede 4 - 5 små aborrer på denne måde. Pludseligt var der dog lidt mere vægt bag et hug. En fin aborre på et par hundrede gram. Jeg har kun fanget helt små aborrer i søen, så den lidt større aborre overraskede lidt. De store aborrer skulle måske have lidt mere opmærksomhed. Jeg skiftede til en større enkeltkrog, og agnede den med en stor fed regnorm. Jeg fik hurtigt et godt aborrehug, men fisken satte sig desværre i nogle grene! ÆV! Lidt senere fik jeg endnu en god aborre på krogen, og denne gang kom fisken sikkert på land. En god aborre på 33 cm. og nøjagtigt 500 gram.
Vis hele fangstrapporten

Aftentur med Jim gav fine rudskaller

Mit sidste stop på en tur til Sjælland var hos Jim på Stevns.
Jim havde fortalt om en fin mose, hvor han før havde fanget store ål, faktisk var der i tidens løb blevet fanget ål op imod 2 kilo!
Mosen skulle også huse sudere, så en aftentur til mosen var et must.

Jeg ankom til Stevns sidst på eftermiddagen, hvor Jim inviterede på aftensmad. Da vi havde spist, kørte vi sammen til mosen. Mosen lå rigtigt fint lige midt i en kornmark, og vandet var utroligt klart. Vi forfodrede lidt med en blanding af majs og rasp, og så gik fiskeriet igang. Der var hurtigt nap, og ind kom en mindre rudskaller. Der var masser af rudskaller i mosen, og mange af dem var fine fiske på omkring 300 gram. Da mørket faldt på riggede vi nogle stænger til med bundforfang. Bundforfangene blev agnet med regnorm, i håb om både sudere og mosens store ål. Vi havde ikke rigtigt heldet med os mht. sudere og ål, men jeg klager ikke over en hyggelig aftentur i godt vejr og med godt selskab.
Jeg overnattede hos Jim og hans familie. Utroligt venlige mennesker. Næste dag gik turen hjem imod Skanderborg, en lille tur på 3 - 3½ time hehe.

Overnatning i Den Gamle Mose gav skalle, rudskalle, brasen, aborre og gedde

En overnatning i Den Gamle Mose. Målet var ål og sudere, men jeg fik ingen af delene... i stedte fik jeg dog et par små brasener, som jeg ikke har fanget så mange af i mosen før. Ud over brasen fik jeg også skalle, rudskalle, aborre og gedde. Nogle af skallerne så ikke helt normale ud, så det har måske været hybrider. Altså krydsninger imellem fx skalle og rudskalle.

En forårstur til skovsøen gav guldrudskalle, skalle, aborre og grundling

Vandet var klart i skovsøen i dag, så det var nemt at spotte guldrudskallerne. Lidt franskbrød i overfladen lokkede flere til, og hurtigt var der 10 guldrudskaller på pladsen og sikkert en masse skaller som jeg ikke kunne se. Guldrudskallerne var meget forsigtige, og jeg måtte fiske med små størrelse 22 kroge agnet med regnorm for at overliste dem. Skallerne var ikke så forsigtige, derfor fangede jeg 5 skaller og kun 2 guldrudskaller. Ud over skallerne fik jeg også 2 små aborrer og to grundlinger. Den ene grundling var der lidt størrelse på, så den bliver anmeldt som danmarksrekord med sine 12,2 cm.
Vis hele fangstrapporten

Gedder og rudskaller på flue

Min fri-mandag skulle bruges på lidt geddefiskeri. Fluestangen som havde samlet støv længe, blev fundet frem, og rygsækken blev pakket med geddefluer. Jeg startede fiskeriet kl. 8 om morgenen, og i første kast var der kontakt hug. En rigtig fin gedde på 88 cm. / 4,5 kilo, som skulle vise sig at blive dagens største. Gedden havde hugget på flue bundet af orange pels, den kaldes vist Ratata. Jeg fik en enkelt gedde til og nogle rudskaller på Ratata, men så var fluen så ødelagt, at jeg måtte skifte til noget andet. Jeg eksperimenterede lidt med en lille rød glimmerflue, som måske kunne lokke en af mosens aborrer til hug, men den gav kun rudskaller og nogle mindre gedder. Til sidst gik jeg over til mit sikre kort, en stor flashflue, og den var som sagt sikker Det blev til i alt 7 gedder, 2 af dem var små, men 5 var fra 70 - 88 cm. En dejlig dag med sol, en enkelt Corona og godt med flex på fluestangen!

Mega rudskaller i den hemmelige mose

Brian inviterede på lidt eksklusivt fiskeri i mosen med de store rudskaller! Inden fiskeriet kunne begynde, skulle vi fjerne grøde foran pladsen. Vi brugte hovedet fra en gammel rive og et stykke reb. Hovedet kastede vi ud grøden, og på den måde kunne vi hive grøden op. Efter en times tid, havde vi fjernet en ordentlig bunke grøde fra vandet, samt nogle gamle havestole, som også satte sig fast i rivehovedet. Umiddelbart efter at vi var færdige med at fjerne grøde, var der fisk på pladsen. Jeg fik et par rudskaller, som var flotte fisk på 400 - 500 gram, og SÅ et rigtigt godt hug... den lille UL stang fik lov at arbejde, og ind kom en stor rudskalle på 40 cm. og 930 gram. Ny personlig rekord! Efterfølgende fik jeg en fin rudskalle mere på omkring 700 gram. Så døde fiskeriet lidt, og det blev kun til at par smånap hen på aftenen... Brian fik i øvrigt en fin gedde. Gedden havde gentagende gange hugget efter mit bobleflåd når jeg trak det ind, og da Brian serverede en spinner for den, kom der også et kontant hug! Gedden var 82 cm. lang.