Rimte (Leuciscus idus)

Rimte (Leuciscus idus) rimtefiskeri, brød, strandkarpe, emde
Rimte (Leuciscus idus) rimtefiskeri, brød, strandkarpe, emdeRimte (Leuciscus idus) rimtefiskeri, brød, strandkarpe, emdeRimte (Leuciscus idus) rimtefiskeri, brød, strandkarpe, emdeRimte (Leuciscus idus) rimtefiskeri, brød, strandkarpe, emde

Kendetegn - Sådan kender du rimte

Rimten er en sølvskinnende fisk, som nemt kan forveksles med skalle og strømskalle. Rimten har dog færre skæl end skalle og strømskalle, idet den kun har 55 - 61 skæl langs sidelinjen.
Rimten bliver forholdsvist stor, det er ikke unormalt at fange rimter på over 2 kilo.
Rimten findes i en rød/gul udgave, en såkaldt guldrimte. Guldrimterne kan købes i havecentre til brug i havedamme, men som med mange andre havedamsfisk er de også udsat flere steder i naturen. Guldrimten er samme art som den normale rimte, ligesom at guldfisk / sølvkarusse, guldrudskalle / rudskalle og guldsuder / suder også er samme art.

Rimtefiskeri - Hvordan fanger man rimte?

Når rimterne i åen skal findes, kan det være effektivt at forfodre med små stykker af flydende franskbrød. Brødstykkerne bliver ført ned af åen med strømmen, og på den måde får man hurtigt afsøgt et langt stykke å for rimter. Rimterne tager ofte brød fra overfladen, så det er nemt at spotte rimterne, når de går ombord i forfodringen. Når rimterne tager brød i overfladen, fiskes et stykke brød på en enkeltkrog i området hvor rimterne spiser. Over krogen kan man med fordel have et lille klart bobleflåd, for at give kastevægt, men går fiskene tæt på breden, kan der fiskes med ren line og enkeltkrog. Når rimten tager brødet i overfladen, gives der modhug med det samme. Rimter fighter ikke særligt godt i forhold til deres størrelse, men de er alligevel spændende fisk at fange.
Rimter kan også fanges på regnorm fisket under flåd.

Fiskepladser - Hvor fanges rimte?

Rimter findes ofte i åer, men også i nogle søer. I Jylland findes der rimter i Gudenåen og i Vidåen, på Fyn i Odense Å og på Sjælland i Susåen, Tryggevælde Å, Køge Å og i Nivå.

Spisefisk - Tilberedning af rimte

Rimter spises normalt ikke i Danmark.

Hvor stor kan en rimte blive?

Den tungeste rimte indrapporteret på FiskeFoto vejer 3,08 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for rimte er 3,75 kg. Den længste rimte indrapporteret på FiskeFoto er 59 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for rimte 62 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges rimte?

Januar

Fluefanget2,625 kg.
Længderekord62,0 cm.
Dansk rekord3,750 kg.

Hvad vejer en rimte ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af rimte med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Rimte på andre sprog

Engelsk:ide, orfe
Tysk:Orfe
Norsk:vederbuk
Svensk:id, ort
Latin:Leuciscus idus
I Danmark kendes rimte også under navnene:
strandkarpe og emde.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for rimte:

Der findes ingen mindstemål for rimte.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for rimte:

Der findes ingen fredningstider for rimte.
Find alle fredningstider for danske fisk her

75 fangster af Rimte

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med rimte-fangster

Pausefiskeren er ikke brødflov - første rimte på krogen!

Rimten har stået på Pausefiskerens bucketliste længe - og ikke mindst siden webredaktøren fra FiskeFoto.dk har præsenteret sit rimte-hotspot i det østjyske!

På vej hjem fra natfiskeriet ved Hestehviskerens Sø var der så heldigvis toastbrød til overs ... og hvem ville være bedre at dele det med end ... Leuciscus idus?

Læs evt. lidt mere lige her: https://pausefiskeren.dk/01072023---tilloeb-til-gudenaaen

Rimte næsten på flue

I går var der godt gang i rimterne, så i dag skulle der eksperimenteres lidt med fluestangen. En rimteflue, det burde ikke være så svært, og jeg fik hurtigt bunden en brødkrumme imitation i fluestikken.
Ved åen fik jeg ret hurtigt nogle rimter til at spise. De stod under en trærod, og kom ud og plukkede den synkende brød. Det var nemt at placere min rimteflue, så den lige drev forbi rimternes hule, og flere gange var rimterne ude at snuse, dog uden rigtigt at have interesse i fluen. En enkelt rimte havde kortvarigt det halve af fluen i munden, men så blev den spyttet! Fluen fungerede bare ikke. Som et forsøg skiftede jeg fluen ud med en enkeltkrog, og agnede den med toastbrød. I andet drev ind under træroden blev brødet taget af en rimte, og jeg havde sådan næsten fanget en rimteflue. Jeg på tilbage til tegnebrættet og få lavet en ny og bedre rimteflue.
Vis hele fangstrapporten

Tre halvmeters rimter fra åen

Fantastisk vejr lige til shorts og korte ærmer! Så efter arbejde gik turen til åen, hvor jeg havde lidt forskellige planer. Jeg startede med at kaste lidt med en popper i mosen ved åen. Her skræmte jeg første en gedde ved åkanderne, men kort efter huggede en anden fisk den flydende wobler! Et par akrobatiske kunster, og så en lille fight ind til landingsnettet. En ny agn at krydse af i min lille grej-udfordring for 2023. Se mere her: https://www.fiskefoto.dk/grej-udfordringen-2023 Da jeg var færdig med geddefiskeriet, gik turen ud på åen. Her smed jeg lidt flydende toastbrød ud, og der var rigtigt gang i rimterne i solskinsvejret. Der blev taget brød fra overfladen af flere fisk på een gang, så det var bare med at få noget brød med en krog i ud på vandet! Den første rimte drillede lige lidt, og tog mit brød et par gange uden at blive kroget, men til sidst fik jeg den. Kort efter fik jeg to rimter mere. Alle tre rimter tog brødet på overfladen og de var henholdsvis 52, 53 og 53 cm lange. En god eftermiddag på åen.

Brødrimter fra åen

Efter arbejde gik turen til åen i det fine vejr. Der var nærmest ingen vind, og solen tittede da også frem af og til. Det flydende toastbrød lokkede hurtigt et par rimter til overfladen, og jeg fik to af dem i fangstnettet på kort tid. Derefter skiftede jeg toastbrødet ud med en regnorm, og fangede hurtigt en aborre og en lille skalle.
Rimterne var fine, de var begge 55 cm lange og vejede henholdsvis 2,47 kilo og 2,40 kilo.

3 kilos rimte

Efter en tur til vaccination, måtte jeg hellere forkæle mig selv med en rimtetur. En stor rimte tog hurtigt noget flydende brød, som jeg lod drive ned af åen, og den tøvede heller ikke med at hugge på det stykke toastbrød som jeg fiskede til den. En ny personlig rekord på lidt over 3 kilo og 58 cm!

Rimte

På et nyt spot fik jeg nogle rimter til at tage mit brød i overfladen. Efter et par forfodringer hvor alt brød blev guffet, kom et stykke brød ud med en krog i, og ret hurtigt blev det også taget. En fin rimte på 2,68 kilo og 55 cm. God weekend!

Brødspisere fra åen

I det super flotte sommervejr med omkring 30 grader på termometeret, gik det ud på åen, hvor jeg skulle se om jeg kunne fange en rimteflue. Jeg havde lavet en flue, som skulle ligne en klump brød, så mon ikke det virkede til rimterne. Jeg fandt hurtigt nogle rimter, som også spiste det brød som jeg smed ud til dem. Men de lod sig ikke narre af brødfluen, et par gange var de henne for at snuse til fluen, men de tog den ikke. Da jeg efter et par timer skiftede til brød på krogen, var der omgående bid. En fin rimte på 51 cm. på UL stangen. Kort efter fik jeg endnu en rimte på 55 cm og 2400 gram. Og så var det vist tid til en kold sodavand i skyggen.

Personlig rekord i rimte

En pakke toastbrød røg i indkøbskurven, så kunne jeg jo lige se, om der skulle være en sommer-rimte i åen. Jeg smed lidt flydende og synkende brød ud ved bredden, og der var hurtigt masser af fisk som gik ombord i det hvide brød. Fiskene var dog ikke særligt store, og jeg tror at de fleste har været skaller. Imellem skallerne var der dog også lidt aborrer, og det var det eneste jeg kunne overliste.
Hen på aftenen tog jeg kanoen ud i åen, for at se om jeg kunne få mig en gedde eller måske en sandart på min Ul stang og min trofaste ned-rig jig. Der var meget grøde i åen, så det var ret svært at jigge efter rovfiskene. Bag nogle væltede træer, hvor en ø af løst grøde havde samlet sig, så jeg pludseligt en stor fisk smutte ind imellem de lange vandplanter. Jeg tænkte først ørred, så jeg kastede et par gange til fisken med jiggen. Det gav selvfølgeligt ikke noget, for det var jo en rimte. Et par rigtigt solide basser, som pilede frem og tilbage langs kanten af åen.
Jeg havde ikke min medestang med, så jeg måtte lige hurtigt rigge min UL spinnestang om så jeg kunne fiske med ren line og enkeltkrog. Lidt brød kom ud, og de store rimter gik ombord i brødet med det samme. I første kast tog en rimte mit brød, og en fin lille fight gik igang. Fisken var flot og fin, og var hele 52 cm lang. Vægten sagde 2,21 kilo.
Fantastisk! Lidt længere oppe af åen så jeg igen en rimte. Den spiste også mit brød, og lod sig ligeledes overliste af brødet på min krog. Denne gang var fisken endnu større - 57 cm og 2,87 kilo! Shit en PR! Havde fisken været med rogn, havde den måske vejet et halvt eller helt kilo mere?
Vis hele fangstrapporten

Min første rimte fra den store sø

Jeg nåede ikke helt på søen, før blæsevejret satte igang, så det blev kun til lidt dørgning og fiskeri på bunden med regnorm på det dybe vand, inden jeg måtte søge i ly ved pynten. I det stille vand bag pynten havde nogle blade og vandplanter samlet sig, og nogle småfisk ringede. Jeg fiskede lidt med penneflåd og regnorm, og minsandten om ikke det var rimter. To små fine rimter fik jeg i båden, de første fra den store sø. Det blev også til en lille aborreflåd og orm.

Nye arter fra Stauning Havn

Kasper og jeg havde aftalt at tage en tur til det vestjyske for at jage nye arter. Første stop gav intet, og næste stop var Stauning Havn. Her fiskede jeg tidligere på året efter strømskalle men uden held, den var på ønskelisten igen i dag.

Vi lagde ud med at fiske i bunden af havnen, fordi der umiddelbart var forbud de andre steder.

Det gav hurtigt en skalle til Kasper, indtil jeg påpegede, at nogle af skallerne her i havnen havde helt blanke øjne. Så viste det sig at være en rimte, og dem har jeg jagtet hele sommeren uden held, så jeg fik travlt. Heldigvis gav det hurtigt en rimte, og så var både turens første fisk og nye art på plads.

Vi fiskede videre på pladsen for at få en grundling. Det blev dog ikke til noget så vi gik længere ud i havnen og fandt et sted med fiskemuligheder. Samtidig var der masser af overfladeaktivitet, som Kasper mente måtte være strømskaller. Jagten gik ind!

Det gav dog ikke rigtig noget udover nogle halvstore aborrer. Jeg fiskede tæt på nogle siv, og her var masser af hug, men fiskene var hulens svære at kroge. Det lykkedes først efter tyve minutter, og så viste det sig at være en ret lille, helt almindelig, rødøjet skalle.

Jeg fiskede videre og fik lidt hug omkring strømskallerne, men de huggede ikke rigtigt. Efter noget tid lykkedes det dog at få kroget en fisk, og det var ganske rigtigt en strømskalle. To ny arter!

Herefter havde jeg brudt koden, og i alt fik jeg fire eller fem strømskaller, inden vi kørte mod shelteret.

Stor rimte fra åen

Åen skulle liiiiige have et besøg til, efter at jeg sidste gang jeg besøgte åen fik en god rimte på 50 cm. og 2,1 kilo. Det skulle ikke tage lang tid at få en rimte idag. Jeg smed først lidt franskbrød ud, som flød ned af åen, en rimte tog brødet, og min krog agnet med flydende brød blev sendt ned af strømmen. Den store rimte sugede brødet fra overfladen, modhug og kort efter var den i nettet. En fin rimte også på 50 cm. men denne gang lidt tyndere med 1,95 kilo. Jeg fik også et par skaller og en brasen på turen.

Personlig rekord i rimte

Et smut til åen, hvor jeg startede med at fiske lidt efter aborrer. De små aborrer huggede godt, og på kort tid fik jeg over 20 aborrer. Jeg havde lidt toastbrød med, som jeg smed ud som små flydende stykker forfodring. Kort efter tog en stor fisk brødet... det måtte næsten være en rimte. Jeg så flere gange store fisk tage brødet, og til sidst lykkedes det mig at få en af fiskene til at tage brødet på min krog. Efter en typisk kort rimtefight kom en rigtigt fin rimte på 50 cm. og 2,1 kilo i nettet. En god fisk som slog min tidligere personlige rekord på 1,75 kilo. Fedt med et godt rimtevand i nabolaget.

Fine rimter på flydende brød med Jørn ULFisk.com

Jeg havde i et stykke tid snakket om forskellige fiskearter og fiskespots med Jørn fra www.ulfisk.com, og idag skulle vi fiske lidt sammen. Jørn fisker nærmest udelukkende med UL grej, altså meget korte og lette stænger og hjul. En rimte manglede Jørn at fange på UL-stangen, så vi kørte sammen til Gudenåen ved Randers, for at se om vi kunne dappe nogle rimter på flydende brød. Efter en kop morgenkaffe ved åen, og en hurtig gennemgang af grejet, gik vi sammen ned langs åen. Vi kastede små stykke af toastbrød og flute i vandet, og fulgte det nedstrøms, i håb om at nogle rimter ville tage det i overfladen. På det første stræk var der ikke rigtigt held ved det, så vi gik opstrøms, og kastede lidt brød ud. Her så det bedre ud, og flere fisk tog det flydende brød. Jørn fiskede først til fiskene, og ret hurtigt var hans første UL-rimte på land. En fin fisk på omkring den halve meter og 1½ kilo. Så var det min tur... vi fandt nogle flere spisende rimter, og jeg fik med min lille UL-stang kastet ud til fisken, som omgående indhalerede brødet fra overfladen. I modhugget hoppede rimten fri af vandet, plaskede to gange i overfladen, og fulgte så uden yderligere fight med til kanten. Rimten er ikke den store fighter, men man får da lidt mere ud af dem, når der fiskes med let grej. Vi så flere spisende fisk, og jeg fik da også endnu en rimte senere på dagen. Under et udhængende træ spottede Jørn en stime aborrer som jagede noget i overfladen. Vandet i Gudenåen var spritklart, så man kunne tydeligt se stimen af små aborrer som stod i skyggen under træet. En orm blev listet ind under træet, og med det sammen var der hug. En flot lille Gudenå-aborre. Jeg fangede i alt 3 - 4 af de små aborrer. Ud over rimter og aborrer, fik jeg også en lille løje på en flådfisket regnorm. En hyggelig tur til åen med Jørn...

Aborrer fra Gudenåen

Kasper og jeg har lang tid snakket om at tage en fisketur sammen, og igår tog vi endelig afsted.
Kasper kom hentede mig 9.00 i Århus og vi tog afsted i håb om at fange rimter, og nogen agnfisk til aborrer.

Nogen rimte blev det dessvære ikke, men masser med små skaller og løjer.
Kasper fangede også nogle hundestjeler og en grundling med fangstnettet.

Kasper kørt os tættere på Randers og vi begynde at fiske aborre med den agnfisk vi fangede tidligere, det gav desværre ikke noget i starten, men efter at vi overtaget en plads af en anden lystfiskere begynde det at ske lidt.
Efter bare få minutter tog en aborre min levende løje, fisket lige over bunden, den vejede 910g og blev turens største.
Efterfølgende fangede Kasper og jeg flere aborrer af god størrelse. Kasper lykkedes også fange 2 skrubber på regnorm, og miste en lille ørred der havde taget den lille kroge i størrelse 22 vi brugde til at fange friske agnfisk med.

Jeg blev droppet af ved min lejlighed igen omkring kl. 21.00, en god hyggelig tur kom til en ende, og jag håber der bliver flere turer sammen

Rimte fra Gudenåen ved Randers

Et kort stop ved Gudenåen ved Randers, hvor jeg lige ville se om jeg kunne få mig en rimte... Der var ikke mange at spotte, men den ene jeg så, fik jeg lokket til at bide på mit flådfiskede stykke franskbrød. Slap og kort fight som sædvanligt Næste gang må det blive på UL grej.

Fangstrapport fra Østjylland, Gudenåen ved Randers (Å / bæk)

Så kom der en helt ny art på min artsliste, en fantastisk flot rimte! Rimten blev også art nr. 40 i år, så jeg klager ikke.
Jeg havde fået et tip til et godt stræk af Gudenåen af Casper Soelberg. Da jeg ankom til åen forfodrede jeg med brød nogle forskellige steder. Der var masser af mindre fisk som nappede til brødet, det har nok været skaller - eller måske små rimter? Men pludseligt dukkede der også en større fisk op, en flot brunlig rimte. Rimten svømmede rundt og åd brød fra overfladen lige for næsen af mig, så det var nemt for mig at sænke min agnede krog ned for næsen af den. Uden tøven to den brødklumpen, modhugget faldt - og en lille slap fight gik i gang. Der var mildest talt ikke meget fight i rimten, men flot var den! Rimten målte 49 cm og vejede ca. 1750 gram. Lidt længere nedstrøms fik jeg fodret nogle fler rimter op, og her lykkedes det mig at få to rimter på 46 og 34 cm. Disse rimter fightede heller ikke vandvittigt meget.