Hvilugastør (Acipenser transmontanus x huso huso)

Hvilugastør (Acipenser transmontanus x huso huso) hvilugastørfiskeri,
Hvilugastør (Acipenser transmontanus x huso huso) hvilugastørfiskeri, Hvilugastør (Acipenser transmontanus x huso huso) hvilugastørfiskeri, Hvilugastør (Acipenser transmontanus x huso huso) hvilugastørfiskeri, Hvilugastør (Acipenser transmontanus x huso huso) hvilugastørfiskeri,

Kendetegn - Sådan kender du hvilugastør

Hvilugastør er en hybrid altså en blanding imellem de to størarter hvid stør og belugastør. Deraf det sammensatte navn hvi-luga-stør. Mange steder staves hvilugastøren fejlagtigt 'vilugastør', den officielle stavemåde er med et stumt H ligesom 'hvid' er. Hvilugastør kan bl.a. fanges i put and take søerne Loch Nees, Blue Rock og Lystfiskergården ved Roust.

Se fangster af hvid stør her:

Se fangster af belugastør her:

Hvilugastør kendes på den langstrakte krop, den lange halefinne og de tydelige benplader langs sidelinjen og på ryggen. Hvilugastøren har lange skægtråde foran munden.

Størfiskeri - Hvordan fanger man hvilugastør?

Det er meget udbredt at fiske efter hvilugastør med det samme grej, som man fisker karper med. Altså kraftige lange stænger, store fastspolehjul, stangholdere med bidmeldere, boilies og pellets på et hairrig og forskellige former for forfodring. Ved denne type fiskeri passer stængerne sig selv i stangholderen, og man skal først koncentrere sig om fiskeriet, når en bidmelder hyler, og en hvilugastør har kroget sig selv. Fiskeriet fungerer fint, og er især praktisk, hvis man fisker om natten, da man nemt kan tage sig en lur imens man fisker.
Men man kan fange hvilugastør med langt mindre udstyr end det ovennævnte. I stedet for at bruge bidmeldere kan det nemlig være effektivt at kigge på stangspidsen, og give modhug i same sekund som støren tager agnen. Man skal bruge en kraftig stang med en blød top, et gennemløbsrig og agn i form af små stykker skalle, regnbueørred eller et bundt regnorm. Forfanget kastes ud, linen strammes op og bremsen sættes stramt, så man er klar til at give et godt modhug. Bremsen skal naturligvis indstilles sådan, at den krogede fisk kan tage udløb. Stangen sættes et sted, så den peger ca. 45 grader op i luften. Når støren suger agnen ind i munden bøjer stangspidsen. Modhugget skal falde omgående, så det er vigtigt at man holder øje med stangen hele tiden.
Put and take søerne har forskellige krav til det grej, som størerne må fanges med, om der skal bruges en afkrogningsmåtte, om fiskene må løftes på land, hvilken agn der må bruges osv.

Fiskepladser - Hvor fanges hvilugastør?

Hvilugastør sættes ud i mange danske put and take søer, sammen med andre størarter som eksempelvis diamantstør og hvid stør. I put and take søerne må man fange størerne, men de skal altid genudsættes, der er altså tale om såkaldt catch and release fiskeri.

Spisefisk - Tilberedning af hvilugastør

Hvilugastør fanget i de danske put and take søer må ikke slagtes.

Hvor stor kan en hvilugastør blive?

Den tungeste hvilugastør indrapporteret på FiskeFoto vejer 40,3 kg. Den længste hvilugastør indrapporteret på FiskeFoto er 164 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges hvilugastør?

Hvilugastør kan fanges året rundt, men i vintermånederne er fiskeriet ofte sværere, da fiskene ikke spiser så meget, når vandet er koldt.
Januar
November
December
00 0 3120 210 0 0

Hvad vejer en hvilugastør ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af hvilugastør med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Mindstemål for hvilugastør:

Der findes ingen mindstemål for hvilugastør.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for hvilugastør:

Der findes ingen fredningstider for hvilugastør.
Find alle fredningstider for danske fisk her

9 fangster af Hvilugastør

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med hvilugastør-fangster

En bevæbnet fætter

En tosset ide om at fange krebs på stang - altså hvor den faktisk æder agnen og ikke bare tager den med kloen - blev eksekveret, da en enkelt af de små invasive drønnerter spiste ormen indeholdende min str. 28 krog
Vis hele fangstrapporten

Fantastisk tur til Kaldred Put and Take

Denne weekend lykkedes det endelig at få tid til en længe planlagt tur til Kaldred Put and Take, hvor jeg før har gjort nogle store fangster. Jeg ankom om eftermiddagen, og jeg havde kun fisket et par minutter i den voldsomme blæst, da stangspidsen signalerede, at jeg havde det første hug. Fisken blev ikke kroget, da jeg var ved at pakke ud og derfor var lidt ukoncentreret, men der gik kun et par minutter, før jeg krogede turens første fisk – en vildt fightende og jt springende sibirisk stør på 13,9 kg. Kun et par minutter senere lod den næste sibiriske stør sig lokke, og eftermiddagen bød på den ene lækre fisk efter den anden – bl.a. en hviluga og en stjernestør. Et regnvejr først på aftenen fik mig til at skifte plads og krybe i læ i en af hytterne. Pladsskiftet satte dog ikke en stopper for huggene, og snart måtte bl.a. endnu en hviluga samt en hvid stør på 23,2 kg se sig besejret. Om natten skiftede jeg fra mit foretrukne set up med visuel bundmede med mine elskede Westin Power Sturgeon stænger til karpestænger og bidmeldere. Jeg skiftede også støragnene ud med boilies. Det gav en uventet fangst i form af en stor sølvkarusse/guldfisk på 1,54 kg, men karperne lod sig ikke lokke. Størhuggene fortsatte dog i det uendelige, og jeg måtte ud af soveposen flere gange, end jeg orker at tænke på. Kl. 2.30, da stør nr. 20 var kommet på land – herunder endnu en hvid stør på over 20 kg – gav jeg op og hev stængerne ind, så jeg kunne få lidt ro. Det blev dog kun til en smule søvn, og lidt over 5 satte jeg mig ud med bundmedestængerne igen. Efter få minutter havde jeg dobbelthug, og to hvide stører på over 20 kg gav sved på panden. Jeg prøvede at få fat i min kammerat, der lå på pladsen ved siden af, men han sov som en sten og lod sig ikke vække – heller ikke selvom jeg ringede ham op, mens jeg desperat kæmpede med de to fisk samtidig. Til sidst fik jeg dog fiskene ind og afkrogede dem i vandkanten. Næste hug faldt næsten umiddelbart efter, at tacklet var kastet ud igen. Først virkede det som en lille diamantstør, så da en stor beluga gik helt fri af vandet få meter fra mig og derefter tog 50 meter line i et enkelt udløb, blev jeg noget overrasket. Denne gang tog Daniel heldigvis telefonen, så da fisken 10-15 minutter senere var ved at være klar til landing, var hjælpen parat. Det var den smukkeste beluga, jeg længe har set, og den må have det fantastisk i søen, for vægten viste hele 34 kg – en super flot tilvækst! Turen var mere end reddet, og da jeg et par timer senere pakkede sammen, kunne jeg se tilbage på en mindeværdig tur, hvor jeg havde haft hele 27 stører på land! En helt fantastisk tur med smukke fisk i lækre omgivelser.

Hviluga Debut

Jeg har et par gange jagtet en Hviluga til mit cv men uden held samt korte ture og mange andre undskyldninger. Men idag havde jeg sat mig for at nu ville jeg forsøge igen.

Turen gik først til grej handleren for at hente pellets og derefter ud til søen. Det startede godt efter 5 min bip bip bip sagde melderen men ingen fisk. Sådan stod det til i lang tid og masser af hug men ingen fast fisk så jeg forsøgte lave rig om og lave modhug når jeg tænkte nu burde den være der men intet og mærke. Derfor røg en 3 stang i vandet med en pop up ananas boiley da jeg fik mistanke om det var karper der drillede mig. Kort tid efter fik jeg fast fisk og til min overraskelse ikke en karpe men en Diaman stør. Første fisk på land jubiii så var der da sket lidt. Lidt senere fik jeg endnu en diamant. Men ved 16 tiden så gik jeg udløb og i en fart vat jeg ovre ved stangen og give modhug. Med det samme sprang fisken fri af vandet og troede enlig der var tale om en af søens hvide stør. Men da den en af gangene kom ind mod land kunne jeg se det var den ønskede Hviluga jeg manglede til min liste så alletiders dag med godt vejr og fisk på land samt debut