Guldørred (Oncorhynchus mykiss)

Guldørred (Oncorhynchus mykiss) guldørredfiskeri, regnbueørred, put and take, dambrug, Guldørred (Oncorhynchus mykiss) guldørredfiskeri, regnbueørred, put and take, dambrug, Guldørred (Oncorhynchus mykiss) guldørredfiskeri, regnbueørred, put and take, dambrug, Guldørred (Oncorhynchus mykiss) guldørredfiskeri, regnbueørred, put and take, dambrug,

Kendetegn - Sådan kender du guldørred

Guldørreden er en gul form af den velkendte regnbueørred. Guldørreden er meget lys og har en kraftig gul farve, men bortset fra den gule farve, er den magen til regnbueørreden, og guldørred og regnbueørred har da også det samme latinske navn Oncorhynchus mykiss.
Guldørredens bug er meget lys eller hvid, imens ryg og side er gullig. Langs siden har guldørreden ligesom regnbueørreden en bred lilla eller rosa stribe. Finner og gællelåg er ligeledes lilla eller rødlige. Guldørreden er en laksefisk, og imellem ryg og halefinne findes en lille fedtfinne. Da guldørreder opdrættes i dambrug, vil finnerne ofte være skadede og stumpede. Opdrættes guldørreden i et dambrug, hvor fiskene ikke går for tæt, eller går guldørreden længe i en sø, hvor der er god plads, kan finnerne dog vokse ud igen, og fisken kan blive fuldfinnet. Guldørreden er en rovfisk, og har små spidse tænder i munden.

Læs om guldørredens naturlige form her:

Guldørredfiskeri - Hvordan fanger man guldørred?

Guldørreden kan fanges på en lang række naturlige og kunstige agn. I put and take søen, er den kunstige dej PowerBait en klassiker til alle ørredarterne. En klump PowerBait formes om en lille trekrog og fiskes under flåd, på et bundforfang eller efter et bombardaflåd. Naturlig agn som regnorm, maddiker, skalrejer og majs, kan også være effektivt til søens guldørreder.
Guldørreden kan også fanges ved spinnefiskeri på små spinnere, blink, jiggs og woblere. Fluefiskeri efter ørreder er spændende og kan være yderst effektivt, fluer som Grøn Montana, Rød Montana og forskellige udgaver af bugger fluerne kan være den rette medicin, når en guldørred skal overlistes.

Læs evt. mere under regnbueørred:

Fiskepladser - Hvor fanges guldørred?

Guldørreder opdrættes i dambrug og udsættes i mange put and take søer i Danmark. Dog kan der ske udslip fra dambrugene, og guldørrederne kan derfor til tider fanges i naturen.

Her finder du en oversigt over put and take fiskesøer i Danmark:

Spisefisk - Tilberedning af guldørred

Guldørreden er en god spisefisk. Fisken kan eksempelvis tilberedes ved koldrøgning, varmrøgning, dampet i ovnen eller stegt på panden som en steak.

Her finder du en guide som viser hvordan en guldørred kan fileteres:

Hvor stor kan en guldørred blive?

Den tungeste guldørred indrapporteret på FiskeFoto vejer 3,3 kg. Den længste guldørred indrapporteret på FiskeFoto er 68 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges guldørred?

Guldørreden kan fanges året rundt. Selv i de koldeste måneder er guldørreden meget aktiv. På varme sommerdage kan fiskene blive dovne midt på dagen, så her bør man fiske tidlig morgen eller om aftenen.
Januar
13423322140 2

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for guldørred

Put & take9,400 kg.

Hvad vejer en guldørred ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af guldørred med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Mindstemål for guldørred:

Der findes ingen mindstemål for guldørred.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for guldørred:

Der findes ingen fredningstider for guldørred.
Find alle fredningstider for danske fisk her

26 fangster af Guldørred

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med guldørred-fangster

Foreningstur til Lundum Lystfiskersø

Skanderborg lystfiskerforening havde helt ekstraordinært inviteret mig med til en af deres “skole turer” som normalt er for børn i 12 til 16 års alderen. Selvom at jeg er et par år ældre end den intenderede målgruppe så var jeg alligevel blevet inviteret med, nok mest som ekstra selskab. Men en gratis 3-timers tur med et par kendte ansigter til min foretrukne put and take siger jeg ikke nej til. Det tog kun få kast med den regnbueørredfarvede spinner før at der var fisk på i familiesøen. En regnbueørred kunne hurtigt landes. Kort efter det kom der en fiskeudsætning med mange guldørreder til familiesøen. Det virkede til at alle fiskene i søen af den grund blev mere aggressive og kort efter fik jeg mig også en guldørred på land. Så måtte jeg op til den midterste sø som efter få kast med den samme spinner gav endnu en regnbue som blev turens største. Fisken havde en utroligt bred hale lige før finnen. Det viste sig ved rensningen at være på grund af et endnu ikke healet knoglebrud i fisken. Efter at den var blevet håndteret gik jeg op til den øverste sø hvor at jeg efter et par kast der havde kontakt med min nu fjærde ørred. Oppe ved den sø så jeg en stor tigerørred som jeg blev ret interesseret i. Da vi på turen havde en speciel fangstbegrænsning på fem fisk per person havde jeg ikke blads til den og en anden ny fisk så jeg gav den fuld fokus. Selvom at jeg både prøvede med spinneren, regnorm og gummidyr gad den ikke bide. Til sidst gik jeg tilbage til spinneren og prøvede efter de andre ørreder igen. Ud over et enkelt nap mærkede jeg ikke noget før at tiden var gået. I den øverste sø så jeg adskillige meget små ørrede. Det var sansynligvis bækørreder da regnbuerne ikke kan yngle uden strøm (og indløbet fra røret til undergrundsreservoiret er ikke godt nok). Men hvordan at de er havnet der ved jeg ikke.

Guld og grønne gedder

Da der var et arrangement i Fyel Mose put and take med 5 timers fiskeri, morgenmad og lidt grej samt 20 procent rabat på nogle bestemte vare i deres butik kunne man da lige smutte med til det. Desuden blev der udsat 400 kg fisk til arrangementet inklusiv en del guldørreder så man burde da kunne fange noget. Efter morgenmad og et oplæg om nogle produkter startede jeg mit fiskeri. Det var ikke let at styre UL grejet i den lidt kraftige blæst med jævnlige vindstød. Men efter lidt tid hvor at der blev kigget rundt og prøvet lidt af kom der en guldørred forbi og nappede mit blink uden tøven. Fisken kom heldigvis på land og så fik jeg endelig en guldørred igen samt en ny PR. Derefter blev der gået en rundtur om den store sø for at se om der skulle være noget at komme efter. Efter at have gået lidt over halvvejs så jeg en fisk på lavt vand der ikke lignede de andre ørreder. Den havde en stribet halefinne og jeg havde set brøddinger eller hvad det var så måske at det var en tigerørred? Et nærmere kig på fiskens nedadvendte hoved afslørede dog for mig at det ikke var nogen ørred, men en gedde. Med mit nye gummidyr og en smule mod besluttede jeg mig for at give den et par forsøg. Efter et par kast hvor at gedden overhoved ikke reagerede fik jeg placeret agnen lige nærmest på snuden af den. Da blev den indhaleret, jeg fik givet modhug og en kort fight blev sat i værk. Fisken var kroget lige i saksen så fisken kom fint op på trods af manglende stålforfang. Jeg smuttede lige hen og viste fisken til de ambassadører for gummiagnen der var med hvorefter at fisken blev sat ud et andet sted i søen. Efter det fangede jeg desværre ikke mere selvom at jeg mistede to fisk på løst fisket regnorm. Efter fiskeriet og kåringen af arrangementets tillagte konkurrences vinder gik jeg dog op i deres butik og købte en gennemløber og noget mere gummi fra dem, selvom at jeg ikke fangede noget på deres ting, samt noget nedsat udsalgsgrej. Gangen på specielt deres gummidyr imponerede mig og passede godt til mine cheburaska hoveder.

Morgenstund har guld i mund

Så blev det fredag og jeg var gået på forlænget weekend grundet overarbejde og da der i forvejen ikke var så meget og lave før mandag besluttede jeg mig for at holde fri og tage ud og lufte stængerne istedet. Jeg ankom ved søen 08.00 og lagde ud med at fiske med bulldog blink og erfarede hurtigt at det kunne blive super fiskeri. Allerede i første kast var der hug og op til flere følgere på en gang. Og kort tid efter lykkedes det også at kroge en guldørred. Derefter kom de på land med kort mellemrum. Da jeg havde fanget 3 stk valgte jeg at prøve et andet spot i håbet om en af søens flotte regnbuer kom forbi men så desværre ingen udover en enkelt mindre regnbue som fulgte efter 4 gange men dog ikke ville hugge. så jeg gik tilbage og hev fluestangen frem istedet. Og det var et godt valg jeg sluttede af med og fylde min kvote på ca 90 mins fiskeri 3 stk på blink og 4 på flue allesammen flotte Guldfisk

Guld fra Lundum

Efter masser af guldørred-fangster fra Lundum på facebook de sidste par uger, måtte jeg afsted, og se om jeg kunne overliste min allerførste guldørred.
Vandet var fantastisk klart, og det var nemt at se at der både var masser af regnbueørreder, guldørreder og nogle brødinger. Min fiskemetode var såresimpel, ren line og en enkeltkrog med regnorm fisket på min lille UL stang. Regnormen blev kastet ud, og så lod jeg den bare synke langsomt ned igennem vandsøjlen... Det tog ikke lang tid, før jeg fik den første lille regnbue, og den næste fisk der huggede var sku en guldørred. En fin fisk på 1,87 kilo og 48 cm. Så var den art i hus. Yderligere 4 regnbuer fulgte, så det blev i alt til en guldørred og 5 regnbueørreder. Super fiskeri, og great sport på det lette UL grej.
Vis hele fangstrapporten

ørreder fra deres bedste side

en lille hurtig tur efter skole, vi købte et totimers kort og fiskede lidt i poppelsøen. i starten kastede jeg gang på gang til en meget stor fisk der desværre nægtede at bide på. Jeg fandt senere ud af at den var syg. på den måde spildte jeg en times fiskeri. øv. Heldigvis fangede jeg lidt efter en fin lille regnbue på 0,7 kg. rent bortset for størrelsen var den en fryd for øjet, måske den smukkeste regnbue jeg har fanget til dato. derefter spottede jeg en lille skygge i vandet. Den kastede jeg selvfølgelig til og det var godt at jeg gav fisken masser af betænkningstid for den var kroget meget yderligt. Af en eller anden grund var den en del stærkere end den burde være og selvom den også sprang et par gange under fighten fik jeg først forstået at det ikke var en regnbue da jeg nettede fisken. Det var nemlig en rigtig fin guldørred på 1 kg! glæder mig til at blære mig over for mine fiskervenner, især ham der er noget og 80 år. Han har fanget alverdens fisk, men en guldørred, det har han sgu ikke fanget