Guldfisk / sølvkarusse (Carassius auratus)

Guldfisk / sølvkarusse (Carassius auratus) guldfiskefiskeri,
Guldfisk / sølvkarusse (Carassius auratus) guldfiskefiskeri, Guldfisk / sølvkarusse (Carassius auratus) guldfiskefiskeri, Guldfisk / sølvkarusse (Carassius auratus) guldfiskefiskeri, Guldfisk / sølvkarusse (Carassius auratus) guldfiskefiskeri,

Kendetegn - Sådan kender du guldfisk / sølvkarusse

Sølvkarussen kendes nok bedst under navnet guldfisk. Guldfisk er kælenavnet for de røde og orange sølvkarusser, som sælges i akvariebutikker og havedamscentre. Guldfisk er sølvkarusser hvor specielle former og farver er fremavlede. Eksempelvis er den kendte akvariefisk slørhalen en variant af sølvkarussen, hvor halen er meget lang og farven er rød. Der findes eksempelvis også varianter med store øjne, store hoveder og dobbelte halefinner (komethale). Guldfiskene har den egenskab, at de kan skifte farve. Farveskiftet kan ske over nogle få måneder, hvor fisken typisk gennemgår flere forskellige farver. Den røde guldfisk kan eksempelvis først blive sort, derefter hvid og til sidst brun. Den brune variant ligner den naturlige sølvkarusse. Man bør kun kalde røde sølvkarusser for guldfisk, og egentligt er det mest korrekt altid at kalde dem for sølvkarusser uanset farve og form.

De ufarvede sølvkarusser kan ligne karusser på en prik, og derfor forveksles disse to arter ofte. Der er dog et par måder hvorpå, man kan kende de to arter fra hinanden. Karusser har 31 - 35 skæl langs sidelinjen, imens sølvkarusser har 25 - 31 skæl langs sidelinjen. Dog har begge arter ofte nøjagtigt 31 skæl langs sidelinjen, og kendetegnet er altså ikke altid brugbart. Skal man være sikker på artsbestemmelsen, skal man se på antallet af gællegitterstave på forreste gællebue. Karussen har 23 - 33 gællegitterstave på forreste gællebue imens sølvkarussen har 35 - 48 gællegitterstave.

Guldfiskefiskeri - Hvordan fanger man guldfisk / sølvkarusse?

Sølvkarusser fanges ved medefiskeri. Agnen kan være majs, regnorm, maddiker, franskbrød og lignende. Da sølvkarusser kan være meget forsigtige når de tager agnen, er flådfiskeri med et lille penneflåd som regel effektivt, da man kan registrere de mindste nap. Sølvkarusser kan også fanges på et bundforfang. Forfanget må gerne være et gennemløbsforfang, sådan at sølvkarussen ikke mærker det tunge bly, når den tager agnen.
Det er en god ide at forfodre, når der skal fiskes sølvkarusser. Forfodringen kan være en håndfuld majs, eller kugler lavet af rasp, dåsemajs, vand fra majsdåsen og eventuelt vaniljesukker eller mandelessens.
Sølvkarusser holder ofte til tæt ved bunden, så man bør fiske lige over eller på bunden. Dog kan sølvkarusser også gå midt i vandet eller i overfladen. Ser man sølvkarusser i overfladen, kan man forsøge sig med et lille stykke flydende franskbrød som agn.

Fiskepladser - Hvor fanges guldfisk / sølvkarusse?

Sølvkarusser fanges ofte i søer, moser og små damme. Tit vil man finde sølvkarusser i søer, som ligger tæt på storbyer, da der her er stor chance for at nogen i tidens løb, har sat et par guldfisk ud.
Da sølvkarusser er utroligt hårdføre, kan man tit finde dem i små branddamme og gadekær, hvor andre fiskearter ikke trives. Sølvkarusser findes også i nogle åer.

Spisefisk - Tilberedning af guldfisk / sølvkarusse

Sølvkarusser spises normalt ikke i Danmark. Små sølvkarusser er gode som agnfisk til fiskeri efter gedder, aborrer og sandart, da de er utroligt sejlivede. Man bør dog undgå at bruge levende sølvkarusser i et vand, hvor der ikke allerede findes sølvkarusser, da der er mulighed for, at man introducerer en ny og uønsket art til vandet. Det er god skik at genudsætte store sølvkarusser!

Hvor stor kan en guldfisk / sølvkarusse blive?

Den tungeste guldfisk / sølvkarusse indrapporteret på FiskeFoto vejer 1,73 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for guldfisk / sølvkarusse er 4 kg. Den længste guldfisk / sølvkarusse indrapporteret på FiskeFoto er 46 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for guldfisk / sølvkarusse 53 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges guldfisk / sølvkarusse?

Sølvkarusser kan fanges året rundt, men fiskeriet efter sølvkarusser er bedst i de varme måneder, hvor fiskene er mest aktive.
Januar

Fluefanget1,620 kg.
Længderekord53,0 cm.
Dansk rekord4,000 kg.

Hvad vejer en guldfisk / sølvkarusse ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af guldfisk / sølvkarusse med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Guldfisk / sølvkarusse på andre sprog

Engelsk:goldfish
Tysk:Goldfisch
Norsk:gullfisk
Svensk:guldfisk
Latin:Carassius auratus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for guldfisk / sølvkarusse:

Der findes ingen mindstemål for guldfisk / sølvkarusse.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for guldfisk / sølvkarusse:

Der findes ingen fredningstider for guldfisk / sølvkarusse.
Find alle fredningstider for danske fisk her

126 fangster af Guldfisk / sølvkarusse

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med guldfisk / sølvkarusse-fangster

Guld fra den lille dam

Søren havde for nyligt fanget nogle fine guldfisk i en lille dam, og inviterede i dag med på lidt fiskeri. Der var både farvede og ikke farvede guldfisk, altså sølvkarusser at se, og Søren fangede hurtigt dagens første guldklump. Vi fik også nogle ufarvede fisk og et par salamandere.

Karusse og sølvkarusse

Søren havde for nyligt fanget både karusse og sølvkarusse i en dam, så i dag tog jeg med til dammen, for at se om jeg også kunne få en af hver art. Den første fisk jeg fik var en sølvkarusse, og derefter fulgte omkring 6 - 7 rigtige karusser. Ud over karusser fik vi også en del vandsalamandre, som huggede på de små stykker af regnorm, som vi fiskede med.

Forårs-guld - sølvkarusser fra dammen

Eftermiddagen blev idag brugt ved en dam, hvor jeg plejer at kunne fange masser af sølvkarusser og små skælkarper, i hvert tilfælde om sommeren og i efteråret.
Da jeg ankom til dammen, kunne jeg med det samme se røde sølvkarusser, altså guldfisk stå i store flokke imellem de visne siv. Jeg har tit oplevet, at sølvkarusser putter sig i sivene, når der ikke er så meget varme i vandet. Det tog nogle timer, før den første fisk kom på land... desværre havde jeg fejlkroget den i maven, så den talte ikke rigtigt! Men lidt senere fik jeg dog en sølvkarusse, som havde hugget ordentligt på ormen, og flere fulgte hen imod aften.
I alt fik jeg 8 sølvkarusser, hvoraf 3 var rød-gule.

Fiskeundersøgelse i båndgrundlingesøen

I forbindelse med at den invasive fiskeart båndgrundlingen var blevet fundet i en mindre lokal sø, havde jeg fået lov at hjælpe Fiskealtasset med at lave en fiskeundersøgelse i søen. Normalt må man ikke fiske i søen, men Fiskeatlasset havde indhentet en tilladelse til, at jeg måtte fiske med agnhuse og fiskestang i søen, for at undersøge bestanden af båndgrundlinger men også andre fiskearter.
Jeg startede med at fiske lidt med mit store rejehov, og der var hurtigt gevinst. 2 - 3 store båndgrundlinger i hvert tag, så der kom hurtigt omkring 20 fisk i spanden. I mellemtiden forfodrede jeg lidt med majs og toastbrød, og det lokkede nogle større fisk til. Det første nap på fiskestangen var en karpe på omkring 2 kilo, derefter fulgte flere karper, nogle fine sølvkarusser og en suder. I alt blev det til 3 karper op til 2,7 kilo, en suder på 1,39 kilo og 3 sølvkarusser op til 830 gram. I løbet af dagen kom mange nysgerrige hundeluftere forbi, og vi fik en snak om fuskeundersøgelsen, nogle mente dog også at jeg ikke var velkommen ved søen, da der jo stod skilte med fiskeri forbudt, men jeg havde jo min tilladelse i orden.
Hen på aftenen satte jeg 5 agnhuse ud i søen. Agnhusene er en slags ruser, som man agner med noget madding. Agnhusene skulle stå natten over, og ved 6 tiden næste morgen rygtede jeg dem. De 5 agnhuse fangede 2 - 3 store båndgrundliger, 18 sølvkarusser, en ål og en karpehybrid.
En spændende fisketur med både redskaber og fiskestang.

Guld og sølv fra det vestsjællandske feat. Ronni Novakovic

Det første stop på en tur til Sjælland var hos Ronni. Ronni havde inviteret på medefiskeri i en spændende lille dam, hvor der skulle være mulighed for guldfisk, sølvkarusser, karper, rudskaller og gedder. Jeg hentede Ronni, og sammen kørte vi til den hemmelige dam. Målet var sølvkarusser, guldfisk og karper. Vi forfodrede på et par pladser, og så kunne fiskeriet gå igang. Der kom hurtigt nogle små rudskaller på land, men der skulle heller ikke gå længe før jeg fik min første sølvkarusse fra dammen. En rigtig flot og jrygget fisk med en kraftig og j halerod. Fisken lignede ikke de guldfisk eller sølvkarusser jeg før har fanget. I løbet af dagen fik jeg 5 sølvkarusser, hvoraf en var en flot farvet guldfisk. Ronni fik også sølvkarusser, og desværre mistede han en god karpe, som satte sig i sivene. En hyggelig tur med flotte fisk og j solskin.

Årets første sølvkarusse 2017- Andedammen ved Århus

Gårsdagens fangst af årets første karpe (https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/aarets-foerste-karpe-2017-en-lille-skaelkarpe/2548) havde givet lidt blod på tanden til mere karpefiskeri. Turen gik i dag til en sø ved Århus, hvor jeg før har fanget mange spejlkarper, sølvkarusser samt lidt sudere, aborrer, båndgrundlinger og regnbueørreder. Søen huser også guldrimter.

Jeg mødtes med Gustav ved søen kl. 16:30. Der blev forfodret med rasp, vanillesukker og majs og to stænger med penneflåd blev rigget til. Der skete ikke så meget i søen, da det blæse kraftigt, var det svært at spotte karperne, og kun en enkelt springende karpe, gav håb til to forfrosne fiskere... ved 19:30 tiden kom der er par smånap, men fisken blev ikke siddende.

Gustav tog hjem ved 20 tiden, men jeg fiskede lidt videre. 20 minutter senere så jeg en rød skygge i vandet - guldrimten! Og kort efter rejse penneflådet sig, modhugget faldt og fisken var kroget! Det var desværre ikke en guldrimte jeg fik ind, men en mindre sølvkarusse eller muligvis en karpe/sølvkarusse hybrid. Hybriderne er meget almindelige i denne sø. Ikke en guldrimte, men fisk var det da, årets første sølvkarusse.

Guldrimte, sølvkarusse og spejlkarpe fra Andedammen ved Århus

Torsdag aften gik turen til Andedammen sammen med Martin og Rune. Der var mange karper at se rundt omkring i søen, så mon ikke det kunne blive til en enkelt fisk eller to. Rune og Martin fiskede med boilies, imens jeg flådfiskede med majs. Der gik ikke længe før runes bidmelder bippede, og efter en lille fight kunne han lande en fin spejlkarpe på ca. 1 - 1½ kilo. Lidt senere på aftenen spottede jeg nogle fisk, som svømmede rundt i nogle små huller i grøden. Et majskorn på et lille penneflåd blev serveret i et hul tæt på grøden, og med det samme kom en fisk forbi, og sugede majskornet ind... Modhug - og fisken var der... Den skulle holdes lidt hårdt, for at den ikke stak af ind i grøden, men ind kom den - en fin sølvkarusse. Den anden ende af søen skulle udforskes, så vi flyttede fiskeplads. Jeg lånte et bundforfang til boilies af Martin, og lagde det på en fiskeplads, hvor jeg forfodrede godt med majs. Boilien var en lille popup boilie, med et fake corn på toppen. Imens boilien fiskede sig selv, gik jeg rundt og kiggede efter fisk med min flådstang. Pludseligt bippede det fra bidmelderen som min boiliestang lå i, og Martin tog min stang, da jeg var for langt væk fra den. Da jeg kom tilbage, kunne jeg hjælpe Martin med at nette en fantastisk guldrimte! En fisk som jeg gerne selv ville have fanget, men man kan jo ikke være to steder på een gang. Fisken var ca 48 cm lang, og vejede lidt over 1½ kilo. En god dag ved andedammen med godt selskab, hvor alle fik fisk.

Sølvkarusser og spejlkarpe fra andedammen ved Århus

Efter arbejde hentede jeg Gustav, og så gik turen til andedammen ved Århus, hvor jeg tidligere har fisket en del. Søen huser nogle sjove arter som sølvkarusse (altså guldfisk med og uden farve), spejlkarpe, sudere, aborrer, regnbueørreder, båndgrundlinger, græskarper og rimter både almindelige og guldrimer.

Vi startede med at forfodre godt med en blanding af rasp, vanillesukker, majs og vand. Imens forfodringen lokkede fisk til pladsen riggede vi stænger til, og der var nærmest hug med det samme, da den første flådfiskede majs blev placeret oven på foderpladsen. Gustav fik sin første sølvkarusse! Kort efter fik jeg også et par sølvkarusser, hvor den ene var ganske pæn med sine 1085 gram / 36 cm. Gustav fik endnu en sølvkarusse og en lille spejlkarpe. Han første karpe!

Søen skal helt sikkert besøges igen i løbet af sommeren

Se Gustavs del af turen her:
Vis hele fangstrapporten

Fangstrapport fra Østjylland, dam ved Århus (Sø / mose)

I dag gik turen til andedammen. Jeg startede fiskeriet kl. 20.00, og forfodrede på min sædvanlige plads. Efter 15 minutters fiskeri uden tegn på fisk på pladsen, så jeg nogle fisk plaske på den anden side af søen, og det måtte jo undersøges. Jeg kunne med det samme se flere store røde guldfisk tæt på overfladen, og en flådfisket majs blev smidt ud til dem sammen med lidt forfodring. De ville ikke rigtigt lege med, men pludseligt fik jeg et rigtigt godt hug - en spejlkarpe, stor guldfisk, eller måske noget andet? Efter en kort fight kunne jeg lande en lidt uventet fangst, nemlig en græskarpe på lidt over 3 kilo! Græskarpen fik multefeberen til at boble i mig, da græskarpen jo ligner en multe en del. De store røde guldfisk fik jeg ikke kontakt med, men jeg fik 2 spejlkarper omkring kiloet, samt hele 13 ufarvede guldfisk imellem 500 gram og et kilo. En god tur med en ny art til årslisten... den farvede guldfisk kommer på land næste gang