Grundling (Gobio gobio)

Grundling (Gobio gobio) grundlingfiskeri, regnorm, enkeltkrog,
Grundling (Gobio gobio) grundlingfiskeri, regnorm, enkeltkrog, Grundling (Gobio gobio) grundlingfiskeri, regnorm, enkeltkrog, Grundling (Gobio gobio) grundlingfiskeri, regnorm, enkeltkrog, Grundling (Gobio gobio) grundlingfiskeri, regnorm, enkeltkrog,

Kendetegn - Sådan kender du grundling

Grundlingen kendes på kroppens aflange form, den nedadrettede mund og skægtrådene i mundvigene. Grundlingen har et blåligt skær.

Grundlingfiskeri - Hvordan fanger man grundling?

Grundlingen er forholdsvist nem at fange, hvis der fiskes med en tilpas lille krog. Krogen skal være en enkeltkrog og gerne være i størrelse 20 eller endnu mindre. Et lille stykke regnorm på 1-2 cm er en god agn til grundlingerne. Agnen skal fiskes helt på bunden enten under flåd eller på et lille bundrig, alt efter forholdene på fiskepladsen. Hvis man vil fiske målrettet efter grundlinger, er det mest effektivt at fiske et sted, hvor man kan se grundlingerne på lavt vand.

Fiskepladser - Hvor fanges grundling?

Grundling findes i vandløb og søer, hvor den holder til tæt ved bunden. På norsk hedder grundlingen sandkryper, og det er netop ofte på sandbund, at man finder grundlingen. Grundlingerne går ofte i mindre stimer, og det er ikke unormalt, at se fiskene gå og møffe ved bunden for at finde føde. Et klassisk grundlingspot i åer og bækker er stræk, hvor vandet løber langsomt, og dermed aflejrer sand på bunden. I søen findes grundlingen ofte på lavt vand, og gerne hvor en bæk eller å løber ud i søen, og aflejrer sand.

Spisefisk - Tilberedning af grundling

I Danmark spises grundling normalt ikke. Grundlingen er dog en udmærket agnfisk til fiskeri efter aborre, gedde og sikkert også andre rovfisk, hvis man da nænner at sætte en krog i den nuttede fisk!

Hvor stor kan en grundling blive?

Den tungeste grundling indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,028 kg. Den længste grundling indrapporteret på FiskeFoto er 15 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for grundling 16,8 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges grundling?

Grundling kan fanges hele året, men der er muligvis en tendens til at grundlingerne er mest aktive i de varmere måneder.
Januar
014656856310

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for grundling

Mikro rekord16,8 cm.

Hvad vejer en grundling ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af grundling med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Grundling på andre sprog

Engelsk:gudgeon
Tysk:Gründling
Norsk:sandkryper, grundling
Svensk:sandkrypare
Latin:Gobio gobio
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for grundling:

Der findes ingen mindstemål for grundling.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for grundling:

Der findes ingen fredningstider for grundling.
Find alle fredningstider for danske fisk her

46 fangster af Grundling

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med grundling-fangster

Første tur i værebro

Efter en ven havde fortalt mig om et helt særligt stræk på værebro å og at han havde fanget grundling der skulle det lige prøves. Startede turen med at fiske lidt efter en lille stime mindre karper der trak rundt. Det lykkedes mig at kroge en men den dykkede hurtigt ned i en masse grøde og knak min line 😕. Det blev dog hurtigt glemt da jeg efter kort tid havde fanget masser af små aborre, en bækørred og endda 8-10 grundlinger hvilket er en art jeg aldrig har fanget før! Det blev også til et par små skaller hvilket vist ikke overrasker nogle

Solaborre, grundling og trepigget hundestejle fra Ørnsø Fiskesø

Efter et par meldinger om store solaborrer og grundlinger fra Ørnsø Fiskesø, måtte jeg hellere komme afsted, og se om jeg kunne få en af de store småfisk på krogen. Til at starte med gik jeg en tur rundt om søen, som jeg aldrig før havde fisket i. Jeg så kun en enkelt solaborre, så forhåbningerne var ikke store. Jeg købte dog 3 timers fiskeri alligevel, og riggede til med et lille penneflåd og en lille enkeltkrog agnet med regnorm. Solaborren som jeg havde spottet, stod stadigt på sin plads, da jeg kom tilbage til pladsen, og ret hurtigt fik jeg lokket den til at hugge. Fisken var fin, men det var ikke en rekordfisk. Pludseligt så jeg en stime store grundlinger komme forbi. Jeg justerede flådet, så agnen blev fisket tæt på bunden, og med det samme var der hug. Grundlingerne kom ind i en lind strøm, og der var nogle fine eksemplarer på 14 - 15 cm. imellem, men ikke rekordfisken, som skulle være over 16 cm.! Jeg fik også et par trepiggede hundestejler på krogen ind imellem de mange grundlinger.
Sidst på aftenen kom flere solaborrer til syne på det lave vand. Solaborrerne ville kun hugge på helt friske sprællende regnorm, døde slatne stumper ville de ikke røre. Kort inden min fisketid løb ud, fik jeg en rigtig god solaborre på hele 19,8 cm. Jeg fik nogle andre gæster ved søen til at vidne på målingen, og fisken vil blive anmeldt som ny danske rekord for solaborre.
I øvrigt havde de andre gæster ved søen fanget lidt regnbueørreder på powerbait.

Store grundlinger, aborrer og trepiggede hundestejler fra Ringkøbing Fjord

Et par timers morgenfiskeri i en lille å ved Ringkøbing Fjord gav en hel stak fine grundlinger samt en del små aborrer og trepiggede hundestejler. Den længste grundling er med sine 14,6 cm. kandidat til en ny dansk rekord for grundling.

Grundling, aborre og trepigget hundestejle fra Ringkøbing Fjord

På et par forskellige pladser ved Ringkøbing Fjord, fangede jeg aborrer, trepiggede hundestejler og som noget nyt store gundlinger! Aborrerne jagede tæt på land i de sene aftentimer, og jeg fik omkring 10 små aborrer på det lette UL grej og orm og prop. Hundestejlerne var også nemme at fange, og mange af dem var tyrkise og røde i deres flotte yngledragter. På den lyse bund i et vandløb, kunne jeg se nogle småfisk som stod i strømmen. Det kunne godt være små skaller, men de så alligevel lidt anderledes ud. Til min store overraskelse fik jeg efter en del forsøg en af fiskene på land. En lang og fed grundling. Senere fulgte endnu 4 grundlinger, som alle var fra 10 - 13,5 cm. Den største er dermed en potentiel ny danmarksrekord.
Vis hele fangstrapporten

Guldrudskalle, grundling og aborrer fra Skovsøen

På trods af blæsevejr, slud og sne måtte jeg lige ud at fiske lidt... Skovsøen hvor jeg før har fanget grundling, guldrudskalle, aborre, skalle og vist også brasen fik et besøg. Der var godt gang i de helt små aborrer, og i løbet af et par timer fik jeg 9. Ind imellem de små aborrer fik jeg en guldrudskalle og en grundling. Grundlingen er med sine 13,3 cm. en potentiel ny danmarksrekord.

Grundlinger, aborrer og guldskaller fra Skovsøen

Oliver havde tippet mig om en lille mose, hvor det skulle vrimle med grundlinger og der skulle også være nogle guldfarvede fisk. De guldfarvede fisk måtte jo næsten være guldfisk (sølvkarusser) eller måske guldrimter.
Da jeg ankom til den lille skovsø, gik jeg først en tur rundt om den, for at finde en god fiskeplads. Midt i søen ringede småfisk i overfladen, så der var da liv... Jeg fandt en fiskeplads, og riggede min UL stang til med prop og en lille krog med orm. Meget hurtigt var der nap, ca. en meter fra bredden hvor jeg stod. En lille modhug og så kunne jeg hive dagens først grundling ind. Det er mange år siden at jeg sidst har fanget grundling, så det var sjovt lige at hilse på den igen. Den næste fisk var en lille aborre. Fiskeriet vekslede imellem aborrer og grundlinger, og det blev til i alt 3 små aborrer og 7 grundlinger. Igen af grundlingerne var kæmper, men fine små fisk. Pludseligt spottede jeg to gule fisk, jeg fiskede til dem, og de gik straks ombord i min flådfiskede regnorm. Nap nap og så sad den ene på krogen. Det var en meget slank guldfisk - nææææ det var det da ikke, det var en guldskalle. Guldskallerne er skaller/gråskaller, som er avlet frem til den gule farve, ligesom at guldfisk er sølvkarusser, som er avlet frem til at blive gule / røde. Skallen var hvid på siden, og gul på ryggen, og må være en fisk som er blevet sat ud i mosen.
En dejlig tur med 2 rigtigt gode arter!

Rettelse: Der er tale om en guld-rudskalle.