Fjæsing (Trachinus draco)

Fjæsing (Trachinus draco) fjæsingefiskeri, giftig, bade, strand, grådig, varmt, vand, Fjæsing (Trachinus draco) fjæsingefiskeri, giftig, bade, strand, grådig, varmt, vand, Fjæsing (Trachinus draco) fjæsingefiskeri, giftig, bade, strand, grådig, varmt, vand, Fjæsing (Trachinus draco) fjæsingefiskeri, giftig, bade, strand, grådig, varmt, vand,

Kendetegn - Sådan kender du fjæsing

Fjæsingen kendes på den langstrakte kropsform, det blå, brune og gule camouflagemønster på side og ryg, det kraftige underbid samt de giftige pigge på ryg og gællelåg.
På grund af fjæsingens giftpigge, er en lang tang uundværlig, når fisken skal afkroges.
Bliver man alligevel stukket af en fjæsing, vil man med det samme få smerter i området omkring stikket. Bliver man stukket i hånden, kan det summe i hele hånden, og i nogle tilfælde vil hånden hæve op. I sjældne tilfælde kan et stik af en fjæsing være dødeligt for personer med dårligt hjerte.
Varme neutraliserer fjæsingens gift, så bliver man stukket i hånden, kan man formindske smerten ved at holde hånden ned i varmt vand. Har man varm kaffe eller the med sig på fisketuren, kan dette også bruges.

Fjæsingefiskeri - Hvordan fanger man fjæsing?

Fjæsingen er meget grådig, og hugger på næsten alle kunstige og naturlige agn.
Vil man gerne fange mange fjæsinger, er et silde eller makrelforfang med en kastepirk den perfekte agn.
Man kaster ud, lader pirken synke til bunden, og trækker derefter pirken ind i små ryk.
Fisker man hvor der er mange fjæsinger, er det ikke unormalt at få fuldt hus på 5 sildefluer og pirk.
Fjæsingen hugger også gerne på naturlig agn som sildestykker, rejer, børsteorm, sandorm eller en tobis.

Fiskepladser - Hvor fanges fjæsing?

Fjæsing fanges i havet og holder ofte til på områder med sandbund. Fjæsingen kan fanges fra moler og lignende eller direkte fra kysten. Fjæsing findes i stort antal på den jyske østkyst især på Djursland, fjæsingen er derimod ikke så udbredt på den jyske vestkyst.

Spisefisk - Tilberedning af fjæsing

Fjæsing er en god spisefisk, og håndterer man fisken på den rigtige måde, kan man nemt og hurtigt skære fileterne af den uden at stikke sig.
Hold fast i fjæsingens hoved med en tang, og brug en skarp filetkniv til at skære fileterne af fisken. Derefter ligges fileten med skindsiden ned på et fladt underlag. Med en finger holdes fileten fast i hale enden, og skindet skæres nemt af fileten. Fileten indeholder stadigt lidt ben som skæres væk med filetkniven.
Den færdige fjæsingfilet vendes i æg og en blanding bestående af halv mel, halv rasp og lidt salt og peber. Fileten steges i fedtstof på en pande til den er gylden, og kan serveres til kogte kartofler med persillesovs eller på et stykke rugbrød med remoulade og citronsaft.

Hvor stor kan en fjæsing blive?

Den tungeste fjæsing indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,401 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for fjæsing er 0,55 kg. Den længste fjæsing indrapporteret på FiskeFoto er 40,5 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for fjæsing 45 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges fjæsing?

De første fjæsinger dukker op ved kysten i maj og kan fanges der indtil september.
Januar

Danmarksrekord - De officielle danske rekorder for fjæsing

Længderekord45,0 cm.
Dansk rekord0,550 kg.

Hvad vejer en fjæsing ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af fjæsing med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Fjæsing på andre sprog

Engelsk:greater weever
Tysk:Petermännchen
Norsk:fjesing
Svensk:fjärsing
Latin:Trachinus draco
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for fjæsing:

Der findes ingen mindstemål for fjæsing.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for fjæsing:

Der findes ingen fredningstider for fjæsing.
Find alle fredningstider for danske fisk her

82 fangster af Fjæsing

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med fjæsing-fangster

Weever la vida

Som det jo så tydeligt fremgår af titlen var turen gået til Grenaa efter flade og Company. Jeg startede ud med at bruge et makrelforfang for at se om de skulle være i Grenaa da de både er nået til Århus og Fredericia. De er nok kommet til Danmark så tidligt på grund af hedebølgen syd på. Der gik ikke længe før at jeg fik et bid på forfanget. Der var lidt vægt i det men det føltes ikke som en makrel eller en sej. Det var en fjæsing, dog i spisestørelse. Fisken blev derfor taget hjem, specielt da den alligevel brækkede kæben på min tang. Lidt flere kast kan et par fjæsinger mere inklusiv en der var lige så lang som den anden store fjæsing. Derefter stoppede de med at bide imens at jeg afiskede resten af molen. Da jeg jo egentlig mest kom efter fladfiskene og der var blevet fanget nogen imens at jeg var der gik jeg over til at fiske med fladfiskeforfang. Det gav ikke noget selvom at jeg fik et par nap efter at en af de andre fiskere gav mig en sandorm at fiske med. Derefter døde fiskeriet dog ud og der var ingen der fangede noget. Til sidst på turen skiftede jeg tilbage til makrelforfanget og på turens sidste kast fik jeg en fjæsing der var lidt mindre end de andre to men stadig stor nok til at komme med hjem. Det blev derfor en tur med fjæsinger og ingen flade.

Skrubbespam

En familietur med tid til lidt fiskeri. Efter at have hentet en gryde for en bekendt i nærheden af Dragsmur, kunne vi lige lægge vejen forbi Natomolen for at grave sandorm inden turen gik videre mod Grenå. Konen og datteren fandt stedet så velegnet til at soppe at jeg lige fik lidt tid på molen efter at have gravet sandorm. Der var ikke meget gang i den. Jeg rte kun om fangst af en enkelt makrel og en fjæsing. Jeg fangede selv en god håndfuld meget små fjæsinger på sildeforfang som alle røg ud igen. Jeg fiskede også lidt med sandorm i håbet om at fange en skrubbe. Det gik desværre lige som på Læsø. Ingen skrubber, men til gengæld en lille torsk.
I Grenå lagde vi først vejen forbi en bekendt der havde startet Café og fik lidt eftermiddagskaffe. Bagefter tog vi ned på molen der var godt besøgt. Der var dog ikke meget gang i fiskeriet. Jeg mistede ret hurtigt en fisk formentlig en skrubbe der satte sig i bunden. Herefter gik der lang tid inden der endelig kom en skrubbe på land. Herefter var der igen en lang pause indtil der pludselig kom hul på bylden. 5 skrubber hvoraf den ene dog var for lille og en pæn fjæsing blev det til på relativ kort tid. Herefter løb jeg tør for orm, men det passede også fint med at det var tid til at tage hjem. Det var dejligt at mærke at man ikke helt havde mistet taget.på fiskeriet..

rekognosceringstur

Jeg skulle lige ud og se om der var lidt at komme efter og om det var værd at lægge vejen forbi fredag til en nak&æd-tur med mine biologikollegaer, så vi kunne tage ordentligt afsked med en kollega der går på pension. Det viste sig at der var masser af fjæsinger og de kan jo godt nakkes. Desværre var der ikke helt så mange i spisestørrelse. De to på billedet fik selskab af en tredje inden jeg tog hjem foruden et hav af små der røg ud igen. Det blev dog kun til 35 minutters fiskeri mens resten af familien badede. Jeg så også en stor havørred langs molen, så der var håb om at der kunne komme lidt på land om fredagen. Fredag blev der fisket flittigt og der kom mange fjæsinger på land, så aftensmaden var reddet. Desuden blev der fanget krabber til krabbebisque og så fik min ene kollega tre små makreller, da han var heldig at have snøren i vandet lige da stimen kom forbi molen. Den var dog hurtigt væk igen. Jeg fangede desuden to hornfisk og havde en del som ikke lige blev hængende. De stegte fjæsinger blev derfor suppleret med røget makrel og hornfisk og skyllet ned med et køligt glas rosévin, ikke dårligt.

Fjæsingernes ø

Var inviteret i sommerhus af svigerforældrene og havde lige taget en enkelt fiskestang med i håbet om at der blev tid til at dyppe snøren lidt. Jeg have også et påskud i og med at min datter havde fået en opgave af skolen med at finde så mange af de 99 arter du skal se før du bliver voksen. Blandt de 99 arter er der nemlig skrubben, så vi skulle jo se om vi kunne få sådan en på krogen..Lørdag aften havde jeg dog en tre kvarter på egen hånd hvor jeg spindefiskede, da det kun var lykkedes mig at grave tre sandorm inden spaden knækkede. Der gik ikke længe inden der var bid og det var en fjæsing i mellemstørrelsen. Det blev yderligere til en del fjæsinger inden jeg måtte vende snuden hjem til sommerhuset igen. Næste morgen havde jeg min datter med ude for at se om vi kunne få krogen i en skrubbe. Det lykkedes dog ikke. Igen var der masser af fjæsinger og desuden to små torsk.

Fra fjæsing til fladfisk

Jeg havde haft planer om at tage på tur efter fladfisk hele sommeren, men det var ikke rigtigt blevet til nogen. I dag skulle det være for de burde være store og tykke nu.

Jeg kørte mod Bønnerup Havn med ringe forventninger, da jeg ikke har haft held med de flade der, men vinden talte for nordkysten i dag.

Jeg ankom klokken 11 med både sandorm og børsteorm, og jeg lagde ud med sidstnævnte. Der gik ikke længe, før der var bid på den første stang - jeg var stadig ved at rigge nummer to op - og to store fjæsinger kæmpede vildt for at komme af krogene. Den ene havde held med det, men den anden blev prompte konverteret til fileter. Senere fik den selskab af en anden, lidt mindre fjæsing, men herefter røg de alle tilbage i vandet.

Efter en time fik jeg en stor fjæsing på - troede jeg. Det viste sig at være en stor men tynd ising på 30 cm og blot 168 g. Den kæmpede helt godt, men den blev landet og hjemtaget.

Senere fik jeg et par skrubber - 26.5 cm og 188 g og 28.5 cm og 244 g - som også kom hjem.

Til sidst kom en klar PR på land, da jeg landede en ising på 34 cm og 358 gram.

På vandet med Pralhalsen

Kasper og jeg havde aftalt at tage ud at fiske på kysten på Norddjursland, da en kammerat tilbød at tage mig med ud at fiske makrel i sin båd ud for Bønnerup. Der var plads til Kasper også, så vi stævnede ud med Pralhalsen klokken 15.

Jeg fiskede med makrelforfang på den ene stang og et forfang til fladfisk på den anden. Det blæste list, så vi lå på tre-fire meter vand lidt i ly af molen. Der var hurtigt bid på bundriggen - fjæsing. Bid på makrelstangen kort efter - fjæsing. Kasper fiskede med sildeforfang - masser af små fjæsing.

Vinden løjede lidt af, og vi gik ud på ni meter vand og fiskede videre. Fjæsing, fjæsing, fjæsing. De fleste var lidt små, men der var enkelte store imellem, som blev hjemtaget. Makrel så vi intet til, og den enlige fladfisk vi så, kom svømmende en meter nede i vandet - hvor der var ni meter vand. Ret besynderligt.

Vi var i land ved syvtiden, desværre uden makreller, men det var en god tur på vandet alligevel. Desværre kunne jeg konstatere, at jeg ikke rigtig fik taget nogen gode billeder fra turen.

Flere fjæsinger

Jeg kørte mod Gjerrild for at tjekke, om hornfiskene stadig var i området. Jeg kunne mærke masser af hug og så enkelte følgere men uden det store held. Efter en halv time fik jeg en hornfisk på og hev den i land. Den så godt tyk ud.. da den faldt af en halv meter fra land. Grrr!

Jeg fiskede videre og mærkede stadig masser af hug. Jeg bemærkede et par følgere, der så for korte og tykke ud til at være hornfisk, så jeg skiftede til blink med trekrog i stedet. Som ventet var det fjæsinger, og i første kast fik jeg kroget en rigtig pæn en, som dog fik rusket sig af.

Jeg fiskede videre i et par timer og fik nok otte-ti på land og tabte endnu flere. Det var meget hyggeligt med fiskeri i solnedgangen med et marsvin tyve meter ude i vandet. Jeg så en stime tobis, der til tider sprang ud af vandet - sikkert jaget af fjæsinger.

Jeg så også en anden art springe ud af vandet. Jeg er meget i tvivl - umiddelbart vil jeg sige, at det lignede en slags tun. Var det makreller, var de enormt tykke og nærmest blanke og gik på lavt vand maksimalt ti meter ude.

Mange fiskearter fra Glatved Strand incl. PR. fjæsing

Sammen med Jakob og Brian gik turen til Glatved Strand med Jakobs båd. Fredag aften fiskede vi fra båden til det blev mørkt, aftenfiskeriet gav mange fjæsinger og nogle makreller, heriblandt en god PR. fjæsing på 40 cm / 401 gram. Fiskene blev grillet på stranden, imens vi fiskede efter tunger og fik os en øl. Tungefiskeriet kastede intet af sig, men vi rte da, at nogle UV jægere havde skudt nogle tunger i området samme aften. Næste morgen blev både søsat ved 7 tiden. Vejret var fantastisk, fladt vand, ikke ret meget vind og en del sol. Dagens fiskeri foregik med kastepirk og sildeforfang, bundmede med børsteorm, sildestrimler og friske tobis samt flådfiskede tobis. Brian og Jakob fik flere arter end mig, jeg måtte nøjes med fjæsing, grå knurhane, tobis og makrel, imens Brian og Jakob stod for fladfiskene pighvarre, slethvarre, rødspætte, skrubbe og vist også ising. En dejlig tur til Djursland.