Belugastør (Huso huso)

Belugastør (Huso huso) belugastørfiskeri, kaviar, put and take,
Belugastør (Huso huso) belugastørfiskeri, kaviar, put and take, Belugastør (Huso huso) belugastørfiskeri, kaviar, put and take, Belugastør (Huso huso) belugastørfiskeri, kaviar, put and take, Belugastør (Huso huso) belugastørfiskeri, kaviar, put and take,

Kendetegn - Sådan kender du belugastør

Belugastør kendes på den langstrakte krop, den lange halefinne og de tydelige benplader langs sidelinjen og på ryggen. Belugastøren har lange skægtråde foran munden, og en mund som kan skydes ud som et rør. Belugastør har ingen tænder i munden.

Belugastørfiskeri - Hvordan fanger man belugastør?

Det er meget udbredt at fiske efter belugastør med det samme grej, som man fisker karper med. Altså kraftige lange stænger, store fastspolehjul, stangholdere med bidmeldere, boilies og pellets på et hairrig og forskellige former for forfodring. Ved denne type fiskeri passer stængerne sig selv i stangholderen, og man skal først koncentrere sig om fiskeriet, når en bidmelder hyler, og en belugastør har kroget sig selv. Fiskeriet fungerer fint, og er især praktisk, hvis man fisker om natten, da man nemt kan tage sig en lur imens man fisker.
Men man kan fange belugastør med langt mindre udstyr end det ovennævnte. I stedet for at bruge bidmeldere kan det nemlig være effektivt at kigge på stangspidsen, og give modhug i same sekund som støren tager agnen. Man skal bruge en kraftig stang med en blød top, et gennemløbsrig og agn i form af små stykker skalle, regnbueørred eller et bundt regnorm. Forfanget kastes ud, linen strammes op og bremsen sættes stramt, så man er klar til at give et godt modhug. Bremsen skal naturligvis indstilles sådan, at den krogede fisk kan tage udløb. Stangen sættes et sted, så den peger ca. 45 grader op i luften. Når støren suger agnen ind i munden bøjer stangspidsen. Modhugget skal falde omgående, så det er vigtigt at man holder øje med stangen hele tiden.
Put and take søerne har forskellige krav til det grej, som størerne må fanges med, om der skal bruges en afkrogningsmåtte, om fiskene må løftes på land, hvilken agn der må bruges osv.

Fiskepladser - Hvor fanges belugastør?

Belugastør sættes ud i mange danske put and take søer, sammen med andre størarter som eksempelvis diamantstør og hvid stør. I put and take søerne må man fange størerne, men de skal altid genudsættes, der er altså tale om såkaldt catch and release fiskeri.

Spisefisk - Tilberedning af belugastør

Belugastør fanget i de danske put and take søer må ikke slagtes.

Hvor stor kan en belugastør blive?

Den tungeste belugastør indrapporteret på FiskeFoto vejer 47 kg. Den længste belugastør indrapporteret på FiskeFoto er 180 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges belugastør?

Belugastør kan fanges året rundt, men i vintermånederne er fiskeriet ofte sværere, da fiskene ikke spiser så meget, når vandet er koldt.
Januar
31384565450 2

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for belugastør

Put & take80,500 kg.

Hvad vejer en belugastør ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af belugastør med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Belugastør på andre sprog

Engelsk:beluga sturgeon
Latin:Huso huso
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for belugastør:

Der findes ingen mindstemål for belugastør.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for belugastør:

Der findes ingen fredningstider for belugastør.
Find alle fredningstider for danske fisk her

46 fangster af Belugastør

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med belugastør-fangster

Størfiskeri på isen

Jeg har adskillige gange fanget stører fra isen, og søndag gav jeg det endnu et forsøg. Der gik ikke lang tid, for den første fisk puslede ved agnen, men der gik et par timer, før jeg fik kroget den første fisk. Det var en mindre diamantstør. Mens jeg pakkede sammen, var der pludselig et kraftigt hug, og efter en fin fight, kunne jeg forsigtigt hive en belugastør på ca. 15 kg gennem hullet i isen.

Diamantstør og stor belugastør fra Loch Nees i det vestjyske

Årets første størtur - ja det er alt for sløjt! Fiskeriet i Nees var som sædvanligt godt, og jeg startede dagen med at fange 3 diamantstør op til 10 kilo. Efter de tre mindre stør, forfodrede jeg lidt med majs, og satsede på en af søens flotte koikarper. Karpefiskeriet gav ikke noget, og efter et par timer gik jeg tilbage til at fiske efter stør. En stor fisk tog min agn, og efter en god fight og lidt hjælp fra en anden lystfisker ved søen, fik jeg en belugastør på næsten 31 kilo kantet op på min afkrogningsmåtte. Under vejningen knækkede håndtaget i måtten, så vægten er nok lidt upræcis. Men fisken vejede i hvert tilfælde mindst 30,86 kilo, når vægten fra afkrogningsmåtten var trukket fra. Ny PR. og største fisk nogensiden for mit vedkommende.

20 kilo belugastør fra Loch Nees i Vestjylland - Ny personlig rekord

Turen til det vestjyske sammen med Gustav gik også forbi Loch Nees put and take. Gustav skulle fange hans første stør, og jeg skulle prøve en stang, som jeg ikke før har brugt til størfiskeri. Stangen var min Penn Never Crack Senso Pilk, en kraftig havstang men med en ret blød spids.
Never Cracken skulle vise sig at fungere fint til størfiskeriet. Efter kort tids fiskeri fik jeg et godt vip på stangspidsen, modhugget kom hurtigt, og der var fast fisk! Fisken føltes ikke vandvittig stor, jeg skød helt ved siden af, og gættede på at fisken måske vejede 7 kilo. Støren fightede fint, men med det tunge grej kunne fisken ret hurtigt fightes ind, og først da fisken kom til syne ved breden, kunne vi se at den nok var noget større end de anslåede 7 kilo. Vægten viste hele 22 kilo! Afkrogningsmåtten som vi vejede fisken i vejede 1,9 kilo, så vi rundede ned til det pæne runde tal 20 kilo! 20 kilo belugastør fordelt på en 137 cm. lang fisk. Ny personlig rekord og den største fisk jeg nogensinde har fanget.

Turen var reddet for mit vedkommende, men Gustav manglede stadigt hans første stør... Desværre var der flest hug på min stang, og inden Gustav nåede at få hug, fik jeg 2 mindre diamantstør på land, fisk på 5 - 7 kilo, de blev ikke vejet. Men så skete der lidt hos Gustav, to gange inden for ½ time krogede han stør, som han desværre mistede - ÆV! ... Men det kunne da næsten ikke passe, og 5 minutter inden vores tid udløb, fik Gustav da også den længe ventede stør - en fin diamantstør på 6 kilo! Se Gustavs rapport her: http://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/vestjyske-fisk-/2432
Tak til Gustav for de gode billeder!

Alle 4 stør blev fanget på små stykker af regnbueørred fisket på et gennemløbsrig med 40 - 50 gram bly. Stram bremse og kontant modhug ved det mindste vip på stangspidsen.

Belugastør på 17,5 kilo fra Loch Nees

Efter en tur til Hvide Sande, hvor hverken multer eller makreller ville lege med, to jeg til Loch Nees. Den nye specimen sø som huser stør, karper, sudere, aborrer og gedder skulle have et forsøg. Målet var de store stør! Søen var ny for mig, så jeg fik udpeget et par hotspots af en anden lystfisker som kendte søen godt. Da søen huser rigtigt støre fisk, skal stangen efter reglementet have en kastevægt på mindst 100 gram. Min normale spinnestang med kastevægt på op til 60 gram, var derfor ikke stærk nok, og den nyindkøbte Berkley CATFISH 242 80-200 GR måtte derfor indviges i stedet. Jeg fiskede med et gennemløbsrig og som agn brugte jeg små stykker ørred. Ud over ørred fiskede jeg også med store regnorm, som jeg havde købt i Hvide Sande. Der skulle gå to timer, før der var nap, stangen bøjede let i stangholderen, og modhugget faldt omgående. En fin diamantstør på 7,3 kilo og 106 cm. kunne efter en god fight landes. Så var turen reddet, og jeg fortsatte fiskeriet på en anden plads i søen. Den næste hug fik jeg bogstaveligt talt i det sidste minut af min fisketid! Fisken faldt for en cocktail, og det var ikke en Margarita eller en Harvey Wallbanger (Matt Hayes reference) men en cocktail af regnorm og ørredfilet. Et sekund efter modhugget gik hoppede fisken fri af vandet, og det var bestemt ikke BARE en 7 kilos fisk denne gang. Fisken var tung og stærk, og efter 5 - 10 minutters fight kunne jeg trække den ind over afkrogningsmåtten på det lave vand. Min egen vægt var ikke stor nok til at måle fisken, så jeg måtte have hjælp fra en anden lystfisker som fiskede i søen. Vægten sagde 19 kilo rent minus 1,5 kilos afkrogningsmåtte, altså 17,5 kilo! Ny PR. i belugastør! ...fisketiden var gået, og jeg måtte vende næsen imod Skanderborg

Fangstrapport fra Nordsjælland, Poppelsøens Ørredvand (Put & Take)

I forbindelse med artsbestemmelse af nogle forskellige fisk jeg tidligere har fanget, har jeg haft kontakt med biologen Henrik Carl, som er en af folkene bag www.fiskeatlas.ku.dk . Henrik undersøger udbredelsen af alle mulige og umulige fiskearter i Danmark, og er i øvrigt en ivrig lystfisker. Da jeg godt kunne tænke mig, at fiske i nogle forskellige vande på Sjælland, foreslog Henrik, at vi kunne mødes til lidt størfiskeri og en fiskesnak ved Poppelsøen i Ballerup.
Jeg ankom til Poppelsøen ved aftenstid, og valgte derfor at fiske 4 timer om aftenen og 4 timer den efterfølgende morgen. Henrik guidede mig til det rigtige rig, den rigtige agn og de gode pladser ved søen. Jeg fiskede med min almindelige 10 fods spinnestang (20-60 gram), et gennemløbsrig med en enkeltkrog i størrelse ca. 4 uden modhagere og halve ansjoser fra frost. Der gik lidt tid før der var hug, men de første par hug missede vi begge. Så vi skiftede plads, og så skete der lidt mere... der var masser af forsigtige hug fra stør, men de var svære at give modhug på. Pludseligt havde jeg dog held, til at lægge modhugget på det rigtige tidspunkt, og en voldsom fight gik i gang!
Støren var bomstærk, og grejet kom i den grad på prøve! Det var fisken der bestemte og IKKE fiskeren. Da vi fiskede med modhagerløse kroge, som er et krav i Poppelsøen, var det meget vigtigt hele tiden at holde linen stram. Efter en god fight som slår alt, hvad jeg før har prøvet, kunne vi lande en flot belugastør på 8,15 kilo. Fantastisk fisk at starte med og fantastisk ny art, selvom at det -bare- var en put and take fisk.
Jeg fik yderligere 4 stør om aftenen, her iblandt også diamantstøre.
Mandag morgen sov jeg lidt længe, og startede første fiskeriet kl. 6. Jeg havde søen for mig selv, stort set hele formiddagen, i modsætning til om aftenen, hvor næsten alle pladser ved søen var besatte.
Morgenfiskeriet gav 4 belugastører og 1 diamantstør.
En fantastisk fisketur med en kyndig fiskeguide!