Fantastisk aborrefiskeri i Store Vejle Å på Sjælland

Beskrivelse af turen:
Gustav og jeg havde længe snakket om en tur til Store Vejle Å efter de store brakvandsaborrer, som trækker op i åen for at gyde. Gustav havde tidligere fisket i åen, så han kendte en del til fiskeriet. Desuden havde jeg snakket med Henrik Carl fra Fiskeatlas, som fisker meget i åen, og han tilbød at hjælpe os med valg af fiskeplads, grej og agn. Forberedelserne til turen startede allerede en lille uge inden afgang. Der skulle fanges agnfisk i form af små skalle. En tilfrossen dam, ødelagte kastenet og få fisk på vores agnfiske-spots betød dog, at vi lørdag eftermiddag måtte trille ombord på færgen fra Århus til Sjællands Odde med meget få agnfisk i lasten! Agnfiskene måtte suppleres med levende rejer, så vi stoppede ved en fjord på Sjælland, og begav os ud i mørket for at fange rejer. Efter 1½ times rejefiskeri, havde vi fanget så mange rejer, at vi mente at vi havde nok til en dags aborrefiskeri.
Sent på aftenen ankom vi til Tangloppen, en campingplads tæt på Store Vejle Å, hvor vi havde bestilt en hytte. I hytten fik vi os en kop glögg, imens vi riggede stængerne til, så alt var klart til næste morgen.

Søndag ringede vækkeuret kl. 6, og kl. 6:30 var vi på fiskepladsen. Fiskeriet kunne først starte et par timer senere ved solopgang, men vi var nød til at være ved åen tidligt, for at være sikre på at få en god plads. Imens vi ventede, lavede vi os en kop morgenkaffe og fik lidt at spise. Kl. 8:30 måtte der fiskes. Vi startede begge med at fiske med små levende skaller under flåd. Forventningerne til fiskeriet var je, så da vi efter en times fiskeri stadigt ikke havde haft hug, begyndte vi at blive lidt nervøse for, om vi havde taget hele den lange vej, for at få en nultur! Lidt senere kiggede Henrik Carl forbi, vi havde aftalt at vi skulle fiske lidt sammen. Imens vi stod og snakkede, fik Henrik et hug på en flådfisket skalle. Modhygget faldt konsekvent, og en god fisk kunne fightes ind. Den så egentligt ret god ud, men det overraskede alligevel, da vægten viste over 1800 gram! Efterfølgende fik Gustav og jeg begge et par mindre fisk, men først omkring middag blev fiskeriet rigtigt godt. Aborrerne huggede lystigt på vores flådfiskede rejer, og i nogle perioder gik der jest 30 sekunder imellem hvert hug. Størrelsen på aborrerne var god, meget få fisk var under 500 gram, og der kom jævnligt fisk over kiloet på land - det er ikke hverdagskost for to jyder Det gode fiskeri varede 2 - 3 timer, men vi fangede da også fisk kort inden solnedgang, hvor vi pakkede grejerne, for at køre imod færgen, som vi skulle hjem med samme aften. Vi fik tilsammen 45 aborrer, hvoraf 15 var over kiloet. Jeg fik lidt flere fisk end Gustav, men Gustav fik flere fisk over kiloet end mig. Min største aborre vejede 1,38 kilo og var 44 cm. lang! Fantastiske fisk og fantastisk fiskeri, som jeg helt sikkert skal prøve igen.

HUSK AT ALLE FISK I STORE VEJLE Å SKAL GENUDSÆTTES, OG AT DET KRÆVER ET DAGSKORT AT FISKE I ÅEN.

Fangster fra denne rapport

Aborre (Perca fluviatilis) Fanget ved medefiskeri. Min største aborre - lækker fisk! Nordsjælland, St. Vejle å (Å / bæk) aborrefiskeri, striber, rygfinne, regnorm, majs, spinner

Aborre (Perca fluviatilis)

44 cm.
Konditionsfaktor:
1,62
Min største aborre - lækker fisk!
Aborre (Perca fluviatilis) Fanget ved medefiskeri. Endnu en velfightende aborre godt over kiloet! Nordsjælland, St. Vejle å (Å / bæk) aborrefiskeri, striber, rygfinne, regnorm, majs, spinner

Aborre (Perca fluviatilis)

44 cm.
Konditionsfaktor:
1,58
Endnu en velfightende aborre godt over kiloet!

Stemningsbilleder

Aborrefiskeri med levende rejer i Store Vejle Å.
Udsigt over fiskepladsen ved lukketid.
Tangloppen Camping ved Store Vejle Å i Ishøj.
Først på dagen var det blæsende og regnfuldt, men over middag blev vejret bedre.
Flådfiskeri efter aborrer med levende rejer kan være utroligt effektivt.

Nyeste fangster på FiskeFoto

Klik på et af ikonerne her under, hvis du vil dele din rapport.