Kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding (Salvelinus fontinalis, salvelinus alpinus) kildeørredfiskeri, fjeldørredfiskeri, dambrug, put and take,, Kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding (Salvelinus fontinalis, salvelinus alpinus) kildeørredfiskeri, fjeldørredfiskeri, dambrug, put and take,, Kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding (Salvelinus fontinalis, salvelinus alpinus) kildeørredfiskeri, fjeldørredfiskeri, dambrug, put and take,, Kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding (Salvelinus fontinalis, salvelinus alpinus) kildeørredfiskeri, fjeldørredfiskeri, dambrug, put and take,,

Kendetegn - Sådan kender du kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding

Arterne kildeørred (Salvelinus fontinalis) og fjeldørred (salvelinus alpinus) er slået sammen her på FiskeFoto, da de er meget svære at skelne fra hinanden. Desuden rer brødding som er en krydsning imellem fjeldørred og kildeørred også til i denne kategori.

Hvor stor kan en kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding blive?

Den tungeste kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding indrapporteret på FiskeFoto vejer 2 kg. Den længste kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding indrapporteret på FiskeFoto er 56 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding?

Januar
November
December
263630 10 0 60 0

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding

Put & take5,560 kg.

Hvad vejer en kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding på andre sprog

Engelsk:Brook trout
Tysk:Bachsaibling
Norsk:bekkerøye
Svensk:bäckröding
Latin:Salvelinus fontinalis, salvelinus alpinus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding:

Der findes ingen mindstemål for kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding:

Der findes ingen fredningstider for kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding.
Find alle fredningstider for danske fisk her

27 fangster af Kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med kildeørred / fjeldørred / brødding / rødding-fangster

Rødding...

Jeg har gennem en længere periode været på jagt efter en rødding...

Der er desværre ikke så mange steder, hvor der sættes røddinger ud, hvorfor at missionen allerede fra start af, var svære end de mange andre såkaldte specialørreder, såsom tiger- og kildeørreder.

Jeg havde haft en del røddinger efter mine blink i en lokal put and take, men uden at de ville bide på agnen, så jeg havde faktisk efterhånden lagt fiskearten på hylden, mens jeg jagtede andre arter. For nogle uger siden så jeg at der var sat kildeørreder ud en sø ikke langt fra mit arbejde i Vejle, hvorfor jeg havde givet denne sø et par forsøg, dog kun med regnbueørreder som resultat. Jeg valgte dog alligevel at give søen endnu et skud, og denne gang havde jeg held med at undgå regnbueørrederne. Efter lidt pladser var blevet afsøgt, endte jeg i samme ende af søen, som de forrige ture. I dette område var der altid aktivitet i overfladen i timerne før solnedgang. Denne aften var ingen undtagelse, og der skulle heller ikke mange kast til i denne del af søen, før jeg havde et par forsigtige hug, dog uden fast kontakt.
Efter lidt skift mellem nogle mikroblink, kom et mikroblink i orange og sort på. Et kast ud midten af området fik agnen lov til at dale ned til midt i vandsøjlen, og efter et par langsomme omdrejninger på hjulet, kom der et kontant hug, og en spændende fight var i gang.
Jeg skal være ærlig at sige, at jeg faktisk troede jeg har kroget end en regnbueørred, for kort efter hugget tager fisken turen op gennem vandsøjlen og fri af vandet. Jeg når lige at se en lys side med noget lyserødt, hvorfor jeg med det samme tænkte på regnbueørred. De såkaldte specialørreder, som jeg før har fanget, har alle søgt mod bunden under fighten, hvorfor jeg ikke tænkte i denne retning. Da jeg efterfølgende fik fisken så langt ind til nettet, at jeg rent faktisk kunne se fisken, spærrede jeg glædeligt øjnene op, for det var i hvert ikke den ventede regnbueørred. Med lidt jere puls, og nerverne uden på tøjet, kunne jeg efter et par minutters tovtrækkeri med UL-grejet få landet rødmavsen. Oppe på land fik jeg nærstuderet fisken, og minsandten om jeg ikke havde fanget mig en flot rødding, a.k.a. fjeldørred. Yes sir, endnu en fiskeart til mit artsfisker-CV.

Kildeørred

Endnu en tur til en af de lokale put and take søer gav endnu en såkaldt specielørred, i form af en fin kildeørred.

Jeg lykkedes med at komme afsted før solopgang og kunne få en af få ledige pladser, som jeg gerne ville give et forsøg. Fiskepladsen jeg valgte har buske/udhængende træer på begge sider, hvilket jeg er overbevist om er steder, hvor specielørrederne godt kan lide at opholde sig og søge føde. Efter lidt kast frem og tilbage langs buskene, kom par forsigtige hug, og jeg vidste derfor at der var fisk i området. Et skifte af gummiagn følte jeg var nødvendigt efter ca. 30 min. og kort efter agnskiftet huggede en mindre ørred. I først tænkte jeg at det var en lille regnbue, men det var dog lidt mørk, så min efterfølgende tanke var at det måtte være en bækørred. Dog blev jeg glædeligt overrasket, da den kom helt ind til netkanten, for det var minsandten en flot mindre hun kildeørred, som havde inhaleret min lille gummiagn, som jeg havde fisket langsomt hen over søbunden.

Den tydelige marmorering på ryggen, den blå bånd om pletterne, samt de sorte og hvide markeringer på bryst-, bug- og gatfinnerne, er så vidt jeg ved alle kendetegn for kildeørred. Bugens lette lyserøde farve, fremgår desværre ikke så godt af fangstfotoerne, men let lyserød var den.

Alt i alt, en herlig kort fisketur med en flot kildeørred som gevinst.

En vinter-tur til Loch Nees

Det var skiftende vejr med både sol, blæst og en kraftig haglbyge i Vestjylland, men et par timer eller tre kunne jeg nok godt klare ved Loch Nees put and take. Med UL stangen agnet med ren line og en enkeltkrog med en stor regnorm gik jeg en tur rundt om søerne. Der var lidt krusninger på vandet, så det var svært at spotte fisk, det var kun de knaldgule guldørreder som var til at få øje på. Så jeg måtte blindfiske... ormen blev smidt så langt du som jeg kunne, og fik så lov at dale helt til bunden. Ofte har jeg fået hug på en dalende regnorm. Ved bunden jiggede jeg regnormen forsigtigt ind, og efter en halv times tid gav det bonus. Helt inden ved kanten kom en fisk ud af det blå, og tog ormen. En mindre ørred! Om det er en rødding, brødding, fjeldørred eller kildeørred ved jeg ikke. Det blev turens eneste kontakt, ud over en fejlkroget regnløje. Men aftensmaden var da sikret.

Flotte ørreder fra Loch Nees

Eftermiddagen blev brugt ved ørredsøen i Loch Nees. Både Michael og jeg fiskede med ren line og regnorm på en enkeltkrog. Der var som sædvanligt masser af fisk i søerne i Loch Nees, og det lykkedes mig da også at fange to flotte brøddinger eller røddinger - jeg er usikker på, hvad de kaldes.
Michael måtte undvære ørred idag, men til gengæld fangede han nogle små regnløjer på en størrelse 24 enkeltkrog agnet med brød og regnorm.

3 arter fra ny ørredsø

var forbi en spændende nyligt overtaget ørredsø her i weekenden. Det gav både en tiger- en kilde- og en regnbueørred - alle virkeligt velproportionerede eksemplarer. - Absolut en sø jeg vender tilbage til, hvis ellers det bliver til mere put & take i denne sæson - jeg mener - åen åbner snart, vestkysten bliver levende lige om lidt, medefiskene vågner og og og ....

Loch Nees

Eftermiddagen blev brugt i Loch Nees put and take. Jeg startede med at fiske efter nogle småfisk på lavt vand. Jeg fangede hurtigt trepiggede hundestejler og senere også et par solaborrer. Derefter gik jeg igang med ørredfiskeri som gav en fin kildeørred, fjeldørred, brødding eller hvad det nu var.

Artsjagt i Oxen

Fire arter fordelt på fem ørreder blev resultatet af en lille tur til Ox River